سلامت و تندرستی

وضعیت بروز «آبله‌مرغان» / رصد و کنترل «سرخک» در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن توضیح درباره وضعیت بروز آبله مرغان، در عین حال اقدامات کشورمان در جهت رصد و حذف بیماری سرخک را تشریح کرد.

دکتر شهنام عرشی در گفت‌وگو با تیتر اول، در پاسخ به سوالی درباره مشاهده موارد بیماری آبله مرغان و چگونگی وضعیت فعلی بروز این بیماری اظهار کرد: میزان ابتلا به بیماری آبله‌مرغان در اوایل فصل بهار و اواخر فصل پاییز سال گذشته افزایش یافت. بررسی میزان ابتلا به آبله‌مرغان در طی سال گذشته از افزایش این بیماری نسبت به سال‌های گذشته حکایت می‌کند. 

وی درباره علل افزایش بیماری آبله‌مرغان در سال گذشته گفت: ارتباط کودکان به واسطه پروتکل‌های بهداشتی در دوران پاندمی کرونا کاهش یافته بود و به همین دلیل هم میزان ابتلا به بیماری آبله مرغان در سال‌های گذشته کاهش یافت. سال گذشته، ارتباط کودکان به واسطه بازگشت به زندگی عادی افزایش یافت و به همین دلیل، میزان ابتلا به آبله‌مرغان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت.

عرشی ادامه داد: صرف نظر از علل افزایش بیماری آبله‌مرغان در سال ۱۴۰۲ باید گفت این احتمال وجود دارد میزان ابتلا به این بیماری در فصل بهار افزایش یابد. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره وضعیت بروز سرخک با توجه به اقدامات کشورمان در کنترل و حذف این بیماری خاطرنشان کرد: اگرچه سرخک را کنترل کرده‌ایم و در مرحله حذف آن قرار داریم، اما به واسطه شایع بودن این بیماری در کشورهای پاکستان و افغانستان و رفت و آمدها، با خطر بیماری سرخک مواجه هستیم. 

عرشی ادامه داد: به دلیل اینکه سرخک در کشورهای همسایه شایع است رصد و پایش این بیماری، مهم قلمداد می‌شود. رصد و پایش سرخک باید به نحوی باشد که افراد واکسینه نشده از مرزهای شرقی وارد کشور نشوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به سرخک در کشور گفت: سال گذشته، بیماری سرخک در استان‌های جنوب شرقی به ویژه شهرستان چابهار افزایش یافت و بر همین اساس هم اقدامات کنترلی انجام شد. 

وی با بیان اینکه چندین دوره واکسیناسیون سرخک در استان‌های جنوب شرقی کشور به منظور کنترل شرایط انجام شد، افزود: وزارت بهداشت به واسطه انجام واکسیناسیون توانست اپیدمی سرخک در استان‌های جنوب‌شرقی کشور را کنترل کند. 

عرشی ادامه داد: خوشبختانه با پاندمی سرخک مواجه نیستیم؛ چرا که واکسیناسیون این بیماری به صورت مستمر در تمام نقاط کشور انجام می‌شود. علاوه بر واکسیناسیون روتین وزارت بهداشت علیه بیماری سرخک، واکسیناسیون اضافه بر سازمان نیز در صورت نیاز انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: کمیته کشوری ایمن‌سازی توصیه کرده است که واکسن سرخک در ۶ ماهگی برای اطفال در معرض خطر تزریق شود. 

وی درباره برنامه واکسیناسیون سرخک در استان‌ سیستان و بلوچستان نیز گفت: اگر میزان ابتلا به سرخک در استان سیستان و بلوچستان افزایش نیابد، برنامه واکسیناسیون روتین انجام می‌شود. اگر موارد افرادی که از مرزها وارد کشور می‌شوند افزایش یابد، برنامه واکسیناسیون اضافه بر سازمان توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود. 

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا