چرا ماشین آب روغن قاطی میکند؟
علت آب روغن قاطی كردن خودرو چیست؟
یکی از مشکلاتی که در صورت بی توجهی به خودرو اتفاق میافتد آبروغن قاطی کردن است. وجود آب درخودرو در قسمت رادیاتور برای خنک نگهداشتن موتور ضروری است ولی گاهی به دلیل بی توجهی به شرایط آب رادیاتور به داخل موتور رفته و هزینه زیادی برای شما ایجاد میکند. قاطی شدن آب و روغن ماشین آسیب زیادی به موتور خودرو زده و شما را مجبور میکند که موتور خودرو خود را جهت تعمیر باز کنید. آچار خوردگی موتور وتعمیر موتور تاثیر زیادی در افت قیمت خودرو دارد و شما را دچار ضرر میکند. در ادامه علت قاطی شدن روغن در آب رادیاتور را باهم برسی میکنیم.
اصطلاح آب روغن قاطی کردن ماشین چیست؟
آب روغن قاطی کردن خودرو یا در واقع قاطی شدن آب و روغن به این معناست که روغن وارد چرخه ی آب موتور می شود. این وضعیت غالبا به واشر سرسیلندر مربوط می شود و با گرم شدن غیرنرمال موتور همراه خواهد بود. واشر سرسیلندر باعث کیپ شدن موتور میشود تا چیزی داخل آن نرود ولی اگر خودرو شما در حرارت بالا کار کند و موتور بیش از حد داغ کند این واشر عمرش کاهش پیدا کرده و احتمال خرابی آن وجود دارد که در اصطلاح به آن سوختن واشر سرسیلندر میگویند.
علت آب روغن قاطی کردن ماشین پژو
خودرو های فرانسوی مانند محصولات پژو و رنو موتور گرم هستند به این معنی که دمای کار کرد موتور در زمان روشن بودن بالا است. این بالا بودن دما در زمان کار بسیار مفید بوده و موتور در بهترین حالت بازدهی قرار دارد ولی باعث فرسایش واشر سرسیلندر میشود به همین موضوع علت آبروغن قاطی کردن ماشین پژو است. وجود روغن در مخزن اب 206 نیز به همین علت است. به عنوان مثال در پژو 2008 دمایی که در ECU ماشین برای موتور در نظر گرفته شده دمای 90 درجه است. این دما بازدهی موتور را بالا میبرد ولی بای دشما مراقب واشر سرسیلندر خودرو خود باشید.
واشر سرسیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر همان قطعه ای ست که بین سیلندرها و سرسیلندرها جای گرفته و در حقیقت نقش اتصال دهنده را دارد. این قطعه آلیاژی از فولاد، مس و پنبه ی نسوز می باشد. این واشرها بین چرخه ی روغن و آب و سیستم احتراق موتور یک مرز مشخص و حفاظت شده به وجود می آورند. با این حساب در صورتی که واشر سرسیلندر هر مشکلی داشته باشد، روغن می تواند از کانال خود نشتی داشته و وارد چرخه ی آب موتور شود.
چرا واشر سرسیلندر سوخته یا خراب می شود؟
حالا به شرایطی در یک قدمی آب روغن قاطی کردن می رویم؛ یعنی زمانی که واشر سرسیلندر سوخته و یا به هر دلیل عملکرد خود را به درستی انجام نمی دهد. این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با پیشگیری از هر یک از آن ها، می توانید جلوی سوختن واشر سرسیلندر را گرفته و از آب روغن قاطی کردن ماشین و عواقب آن جلوگیری نمایید.
عوامل سوختن واشر سرسیلندر
درست کار نکردن فن خودرو
فن خودرو عملکرد ساده ای دارد و اصلا قرار نیست کار پیچیده ای انجام دهد. اما همین عملکرد ساده ی خنک کردن خودرو در صورتی که به درستی انجام نشود، موجب بالا رفتن دمای موتور شده و ممکن است جوش آورده و ماجراهای غم انگیز بعدی رخ دهند.
نقش مکانیک
اگر به هر دلیلی سرسیلندر و سیلندر خودروی شما مورد تعمیر قرار گرفته باشد، ممکن است تعمیرکار از روی کم دقتی واشر را به درستی جای نداده و یا محکم نکرده باشد. دقت داشته باشید که نحوه ی صحیح قرار دادن واشر سرسیلندر به شکلی ست که بخش مسی آن باید رو به پایین باشد. به همین دلیل است که همیشه توصیه می کنیم از تعمیرکار خودروی حرفه ای برای کوچکترین نیازهای وسیله نقلیه خود بهره مند شوید!
جوش آوردن موتور خودرو
موتور خودرو به دلایل متعددی جوش می آورد که از اصلی ترین آن ها کم شدن آب رادیاتور و نشتی آب از موتور می باشد. به علاوه اگر در فصل گرما ضد یخ را از قلم انداخته و از آن استفاده نکرده باشید، خطر جوش آوردن در آفتاب داغ را با ریسک بالا پذیرفته اید.
پایان طول عمر واشر سرسیلندر
توجه داشته باشید که به جز عوامل بیرونی و فنی بالا، باید این را بپذیریم که هر قطعه ای طول عمر مشخصی دارد. به همین دلیل با پایان طول عمر واشر سرسیلندر نیز این قطعه عملکرد درستی نخواهد داشت و باید حتما در سرویس های دوره ای ماشین خود، به این موضوع دقت داشته باشید. با در نظر گرفتن عوامل بالا و جلوگیری از آن ها، می توانید از آب روغن قاطی کردن ماشین خود، پیشگیری درستی به عمل بیاورید. اما نشانه های آب روغن قاطی کردن و یا از کار افتادن سرسیلندر کدام هستند؟ یعنی چطور بفهمیم که ماشین به این وضعیت دچار شده است؟
نشانههای آب روغن قاطی کردن
- اصلیترین نشانه ی آب روغن قاطی کردن ماشین، این است که شما داخل مخزن رادیاتور خود، روغن مشاهده خواهید کرد.
- دومین نشانه این است که علی رغم این که ماشین در حال کار کردن است، در رادیاتور سرد است (انتظار داریم که حین کار کردن خودرو، در رادیاتور داغ باشد).
- نشانه دیگر نیز مشاهده ی بخار آب در درب موتور می باشد. به علاوه ممکن است شیلنگ های متصل به رادیاتور را باد کرده ببینید. در برخی مواقع هر چه صبح ها به خصوص در سرما استارت می زنید، خودروی شما روشن نشده و یا دیر روشن می شود.
- خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو نیز از نشانههای خرابی واشر سر سیلندر است و این به معنی قاطی شدن آب با روغن موتور است.
تذکر جدی: به یاد داشته باشید که با مشاهده ی چنین حالتی به هیچ وجه نباید به حرکت خود ادامه دهید. زیرا در این صورت صدمات پرهزینه تری بر خودروی خود و البته جیبتان تحمیل کرده اید.
یکی از اتفاقات ترسناک و پر هزینه برای هر خودرویی آب روغن قاطی کردن است. آب روغن قاطی کردن به این معناست که روغن وارد چرخه آب میشود. در واقع هر زمانی در آب رادیاتور خودرو، مقداری روغن مشاهده کردید یعنی این اتفاق پرهزینه برای خودرو رخ داده است. این اتفاق معمولا به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است. در ادامه به بررسی آب روغن قاطی کردن خودرو میپردازیم تا اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید و راههای جلوگیری از آن را بدانید.
همانطور که گفتیم آب روغن قاطی کردن اغلب به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است. این قطعه بین و سرسیلندرها قرار دارد به عبارتی واشر اتصال بین سیلندر با سرسیلندرها را برقرار میکند. این قطعه مرزی بین آب و روغن خودرو است و معمولا از فولاد، پنبه و مس ساخته میشود. اگر واشر سرسیلندر مشکل داشته باشد، مرز بین آب و روغن از بین میرود و روغن با خروج از مسیر خود وارد چرخه آب موتور میشود.
دلایل خراب شدن واشر سرسیلندر
سوختن یا خراب شدن واشر دلایل مختلفی دارد که میتوان از آن جلوگیری کرد. مهمترین دلایل سوختن و خراب شدن واشر سرسیلندر:
جوش آوردن خودرو
به دلیل کم شدن آب رادیاتور رخ میدهد. همچنین اگر در فصلهای گرم از ضد یخ استفاده نکنید احتمال جوش آوردن خودرو بسیار بالا میرود.
کار نکردن فن
فن وظیفه خنک کردن خودرو را به عهده دارد. اگر این عمل به درستی صورت نگیرد، دمای موتور بالا میرود و ممکن است علاوه بر جوش آوردن خودرو اتفاقات دیگری نیز رخ دهد.
تعمیرات نادرست
یکی از دلایلی که ممکن است سبب سوختن واشر سرسیلندر شود، تعمیر نادرست آن است. اگر تعمیرکار واشر سرسیلندر را به دقت در جای خود محکم نکرده باشد این قطعه به درستی کار نمیکند و سبب سوختن آن میشود. بنابراین بهتر است هنگام تعمیر قطعات مهم خودرو تعمیرکار حرفهای انتخاب کنید.
پایان عمر واشر سرسیلندر
برخی قطعات خودرو مصرفیاند در گذشت زمان از بین میروند. واشر سرسیلندر یکی از قطعاتی است که طول عمر مشخص دارد و هنگامی که عمرش تمام شود به درستی کار نمیکند. به همین دلیل لازم است که سرویسهای دورهای خودرو را جدی بگیرید.
علائم آب روغن قاطی کردن
- مشاهده روغن در رادیاتور خودرو
- سرد بودن هنگام کار کردن خودرو
- وجود بخار در در موتور
- تغییر شکل لولههای متصل به رادیاتور
- روشن نشدن خودرو در سرما و خارج شدن دود سفید از موتور
خروج دود سفید از خودرو و ارتباط آن با آب روغن قاطی کردن
یکی از نشانههای خرابی واشر سرسیلندر خروج دود سفید و غلیظ از است. این اتفاق به دلیل مخلوط شدن آب و مایع خنک کننده با بنزین پیش میآید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که این نشانه به تنهایی نمیتواند نشانه معیوب بودن واشر سرسیلندر باشد. البته اگر نشانههایی که در بالا ذکر شد را مشاهده کردید باید هرچه سریعتر نسبت به تعمیر خودرو اقدام کنید. به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده نشانههای آب روغن قاطی کردن نباید به حرکت خودرو ادامه دهید. همچنین بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق باید سرویسهای دورهای را جدی بگیرید و خودرو را به دست تعمیرکاران حرفهای بسپارید.
برگرفته شده از: