چگونه بک لینک ها را تقویت کنیم؟
چرا بک لینک مهم است؟
اگر شما هم جزو خوششانسهایی بودید که در سالهای اول ظهور اینترنت به سایت دسترسی داشتید حتما یادتان هست که آدرس وبسایت یا وبلاگها را در لیستهایی ذخیره و حتی روی کاغذ مینوشتند. اگر مردم آدرس وبسایتی را نمیدانستند هیچکس روحش هم خبردار نمیشد و وبسایت هم هیچ بازدیدی نمیگرفت.
خیلی سریع یک راه حل خوب پیدا شد: خرید بک لینک سایت؛ وبسایتهای مشابه به هم لینک دادند تا پیدا شوند. اگر در آن روزها دسترسی به اینترنت داشتید حتماً یادتان هست که ستون کناری وبلاگها یک لینکباکس داشت که پر از لینک به بقیه وبلاگهای مشابه بود. اینطوری کافی بود یکی را بشناسید تا بقیه را پیدا کنید. هرچه وبسایت یا وبلاگی مهمتر و بهتر بود وبسایتهای بیشتری به آن لینک میدادند.
راه حل دوم ایجاد دایرکتوری بود. وبسایتهای دایرکتوری لیستی از تمام وبسایتها به صورت دستهبندی شده داشتند. دهه ۹۰ میلادی چندین وبسایت دایرکتوری و با فاصله کمی چندین موتور جستجو در اینترنت راه افتاد. داستان را خلاصه کنیم از بین موتورهای جستجو گوگل بر تخت پادشاهی نشست و رقابت بزرگی بین وبسایتها برای رسیدن به نتایج بالاتر در نتایج جستجو شروع شد.
گوگل در ابتدا معیارهای سادهای برای رتبهبندی وبسایتها داشت اما وقتی رقابت جدی شد رفت دنبال شاخصهایی بهتر مثل چی؟ لینکها. هر چه وبسایت و صفحهای لینک بیشتری میگرفت پس یعنی مهمتر بود؛ گوگل هم رتبه آن را میبرد بالاتر. همان کاری که من برای پیدا کردن رستورانهای خوب انجام میدهم. من به نگاه میکنم دوستانم و دیگران درباره رستورانها چه میگویند و هر رستورانی که بیشتر تایید شد را انتخاب میکنم. حالا الگوریتمهای گوگل خیلی پیشرفتهتر شده اما هنوز هم بکلینکها بیشترین تاثیر را در رتبهبندی دارند.
به جز تاثیر در سئو و بهبود رتبه در نتایج گوگل که بعد کامل توضیح میدهیم، بکلینک به تنهایی میتواند باعث افزایش بازدید وبسایت شود. هرچه بکلینک شما در صفحهای پربازدیدتر باشد و کلیک بیشتری بگیرد بازدید ارجاعی (Referral) وبسایت شما هم طبیعتاً بیشتر خواهد شد.
بک لینک در سئو چطور و چقدر تاثیر دارد؟
تمام بررسیهای که روی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو انجام شده نشان میدهد هنوز هم بکلینک قوی بیشترین تاثیر را در بهبود رتبه وبسایتها دارد. البته این تاثیر نسبی است و به این معنی نیست که وبسایت بدون بکلینک نمیتواند رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کند.
در کل بکلینکها به دلایل زیر اهمیت دارند:
- گوگل با بکلینک در اینترنت اکتشاف میکند. رباتهای گوگل از طریق لینکها بین وبسایتها میخزند و آنها را ایندکس میکنند.
- شهرت، اعتبار، اقتدار و قابل اعتماد بودن وبسایت را نشان میدهد. گوگل از کیفیت و کمیت لینکها این فاکتورها را اندازه میگیرد.
- ارتباط وبسایتها از بکلینک مشخص میشود. وبسایتهایی که از نظر محتوا یا کارکرد به هم ربط دارند پس به هم لینک میدهند. گوگل از این طریق متوجه ارتباطها میشود.
- انکرتکستها اطلاعاتی درباره مقصد به گوگل میدهند (درباره انکرتکست پایینتر توضیح دادیم).
بک لینک قوی و ضعیف چه تفاوتی دارد؟
بک لینک با کیفیت، بک لینک موثر، خفن و تضمینی نامهایی است که در کل به بکلینکهای خوب میگویند. منظور از بک لینک خوب یعنی بیشترین تاثیر را در سئو و بهبود رتبه داشته باشد و اگر هم توانست کاربرانی را از این طریق به وبسایت بیاورد که چه بهتر! حالا میخواهیم فاکتورهای تعیین کننده در کیفیت بکلینک را یکی یکی برای شما توضیح دهیم. یک نکته مهم را در نظر داشته باشید؛ تمام فاکتورها تاثیرگذاری یکسان ندارند و نسبی هستند. گوگل در رتبهبندی نتایج بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر میگیرد. این فاکتورها میتوانند یکدیگر را تقویت کنند یا برعکس با خنثی کردن هم از تاثیرشان کم شود.
۱. وبسایت لینک دهنده
این که چه سایتی به شما لینک میدهد مهمترین شاخص در کیفیت بکلینک است. برای مثال، اگر یک وبسایت مهم دولتی با بازدید میلیونی بکلینک دهد تاثیر آن خیلی بیشتر از یک وبلاگ ناشناخته، بیمحتوا و بدون بازدیدکننده است. این که چه وبسایتی بکلینکهای قویتری دارد بستگی به عوامل مختلفی از پسوند دامنه تا عواملی مثل شهرت و اعتبار دارد. نتایج بررسی دادههای مربوط به تاثیر بکلینکها نشان میدهد به طور کلی وبسایتهای دولتی، دانشگاهی، مراکز و سازمانهای مشهور، برندها و شرکتهای بزرگ بکلینکهای قویتری دارند.
۲. رتبۀ صفحه در کلیدواژه
با این که وبسایت به تنهایی در کیفیت بکلینک تاثیرگذار است، اما خیلی وقتها دیده میشود بکلینک صفحهای از یک وبسایت نه چندان مشهور و مهم خیلی قویتر تاثیر گذاشته است. دلیل این تاثیرگذاری بیشتر رتبۀ صفحه در کلیدواژه یا همان رنک صفحه است. این صفحه با محتوای با کیفیت توانسته نیاز کاربران را برطرف کند. اگر از چنین صفحهای بکلینک بگیرید تاثیر بیشتری خواهد داشت.
۲. روش ایجاد بک لینک
منظور از روش ایجاد بک لینک این است که کجا و چطور بکلینک بسازیم. ایجاد بک لینک یا بکلینک سازی انواع و نکات زیادی دارد. در سالهای اخیر به روشهای زیر بکلینک میسازند:
بکلینک در رپرتاژ
در روش رپرتاژ، مقاله یا خبری را برای رپرتاژ دهنده میفرستید تا در وبسایتش منتشر کند. در میان این متن لینکهایی را مشخص میکنید. این روش بکلینک گرفتن بسیار متداول و بهترین روش است. با توجه به این که بکلینک با رپرتاژ تقریباً هیچ ضرری از نظر سئو ندارد و استفادۀ از این روش را گوگل غیرمستقیم تایید میکند، آموزشهای زیادی درباره آموزش رپورتاژ در آکادمی نوین منتشر کردیم تا با این روش بکلینکهای قوی و موثر بسازید.در ضمن بخشی از خدمات نوین در بهترین رسانهها و وبسایتهای معتبر است.
لینک در نظرات
لینک در نظرات یا همان کامنت روشی قدیمی اما همچنان کارساز است. بعضی صفحهها نظرات را بدون نیاز به تایید منتشر میکنند و اجازه میدهند لینک خود را قرار دهید. بعضی هم به صورت پیشفرض اگر لینکی در کامنت وجود داشته باشد آن را حذف میکنند.
لینکسازی در قسمت نظرات در کل توصیه نمیشود. لینکهای قسمت نظرات بیتاثیر نیستند اما بیضرر هم نیستند.
راهاندازی وبلاگ یا وبسایت
منتشر کنندههای رپرتاژ برای این کار هزینه دریافت میکنند اما اگر بخواهید بدون هزینه بکلینک بسازید، میتوانید وبلاگ یا حتی وبسایت خود را بسازید. اکثر سرویسهای وبلاگ رایگان هستند و تنهای کاری که باید انجام دهید تولید محتوای مفید، مرتبط و با رعایت سئوی داخلی است. بعد میتوانید به وبسایت خودتان بکلینک دهید. با این که این روش موثر و کم هزینه است اما نداشتن محتوای مناسب، تعداد بیش از حد بکلینک و زمانبندی نادرست در ایجاد بکلینک میتواند باعث شود گوگل به وبسایت شما شک کند. شک گوگل هم اگر زیاد شود منجر به جریمه یعنی سقوط رتبه در نتایج جستجو خواهد شد.
لینک در هدر، فوتر، منو یا ستونهای وبسایت
در اکثر صفحههای هر وبسایت بخشهایی ثابت وجود دارند. برای مثال هدر (بالای صفحه)، فوتر (پایین صفحه) و ستونهای کناری اکثر وبسایتها دارای بخشهای ثابتی در همه صفحات است. اگر بکلینک در این بخشها ایجاد شود یعنی به تعداد صفحات دارای این بخش تکراری بکلینک ساخته میشود. برای مثال، اگر وبسایتی ۵ هزار صفحه داشته باشد و تمام این صفحهها فوتر یکسانی دارند، ایجاد بکلینک در فوتر همزمان باعث ایجاد ۵ هزار بکلینک میشود. این روش هم متداول است اما رعایت نکات مربوط به ارتباط محتوای دو وبسایت و تعداد یا تنوع هدفهای بکلینک میتواند باعث کاهش تاثیر شود.
شبکههای اجتماعی و پروفایلها
اینستاگرام، توییتر، پینترست و دیگر انواع صفحهها در شبکههای اجتماعی یک جایگاه لینک وبسایت دارند. هر کسبوکاری معمولاً در این قسمت لینک صفحه اصلی وبسایت را درج میکند. هرچه صفحه فالوور بیشتری داشته و فعالتر باشد امکان این که از طرف گوگل به عنوان یک بکلینک قوی شناسایی شود بیشتر میشود. آدرس وبسایت در پروفایل شخصی وبسایتها هم نوع مشابهی از بکلینک است. هرچه این صفحهها جستجوی بیشتری داشته باشد و فعالتر باشد تاثیر لینک موجود در آن بیشتر میشود. گوگل در حال حاضر صفحههای پروفایل را به خوبی تشخیص میدهد. هر پروفایل در هر وبسایتی نمیتواند منبع خوبی برای بکلینک باشد.
مزرعه لینک یا لینکفارم
در این روش قدیمی مدیران چندین وبسایت به صورت توافقی به یکدیگر لینک میدهند. برخی افراد هم خودشان دهها وبسایت فقط با هدف ایجاد بکلینک میسازند. ایجاد مزعه لینک یا هر نوع شبکۀ بکلینک مشابه به هیچ وجه توصیه نمیشود. این روشها جزو روشهای کلاه سیاه سئو حساب میشوند و گوگل در صورت تشخیص وبسایتهای بکلینک دهنده و گیرنده را جریمه میکند.
انجمنها و صفحههای پرسش و پاسخ
لینکدادن در انجمنها و صفحههای پرسش و پاسخ بسیار متداول است. در این روش کافی است به سوالات جواب دهید یا در موضوعات انجمنها فعالیت کنید و هر وقت موضوع یا سوالی مرتبط با وبسایت شما مطرح شد در پاسخ به وبسایت خود لینک دهید.
بک لینک از ویکیپدیا
در انتهای صفحات ویکیپدیا و هر نوع ویکی دیگر بخشی به عنوان منابع وجود دارد. بیشتر این منابع لینکهایی از وبسایتهای معتبر هستند. اگر وبسایت شما محتوایی بسیار باکیفیت و معتبر منتشر میکند حتماً ویکینویسها از آن برای ویرایش صفحات استفاده خواهند کرد و در قسمت منابع لینک میدهند. البته صبر کردن برای بکلینک گرفتن از ویکیپدیا کار منطقی نیست.
پس راه چاره این است که موضوعاتی که هنوز در ویکیپیا صفحه ندارند را پیدا کنید، بعد محتوایی دست اول و قابل استناد در وبسایت خود منتشر کنید. در این مرحله میتوانید خودتان صفحهای در ویکیپدیا با کمک محتوای خود ایجاد کنید یا از ویکینویسها برای این کار کمک بگیرید. فراموش نکنید که ویکیپدیا یک دانشنامه آزاد است و هرگونه ایجاد بکلینک بدون در نظر گرفتن استانداردها تسط ویرایشگرهای رده بالاتر تایید نمیشود.
بکلینکهای متفرقه
به جز انواع گفته شده بکلینکهایی هستند که در صفحهها و وبسایتهای مختلف بدون در نظر گرفتن فاکتورهای تاثیرگذار درج میشوند. اکثر این جایگاههای لینک فروشی و زماندار هستند یا به در اثر نقص وبسایت کاربران به صورت رایگان میتوانند لینک خود را در صفحه جا دهند.
۳. نوع لینک
موقع ایجاد هر لینک باید شناسهای (Attribute) برای آن تعیین شود که گوگل بفهمد لینک از چه نوعی است. از سال ۲۰۱۹ این شناسهها ۴ نوع شدند. در مقالهای کامل درباره توضیح دادیم.
در کل این شناسهها به این شکل هستند:
- لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال میکند و وارد صفحه مقصد میشود.
- لینک نوفالو (Nofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال نمیکند.
- لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC): لینکهایی که توسط کاربران در بخش نظرات سایت یا انجمنها ایجاد میشوند.
- لینک اسپانسری (Sponsored): لینکهایی هستند که در ازای قرار دادن آنها در سایت پول دریافت میشود.
بیشترین تاثیر را لینکهای فالو دارند. در رپرتاژها که بهترین نوع ایجاد بکلینک است از این شناسه برای لینکها استفاده میشود.
کمترین تاثیر را هم لینکهای نوفالو دارند. درباره دو نوع جدید لینکها هنوز نتایج معتبری به دست نیامده است. در کل توصیه میشود اگر برای خرید بک لینک هزینهای پرداخت کردهاید یا به اصطلاح لینک اسپانسر شده است از شناسۀ Sponsored همراه با Dofollow استفاده کنید.
۴. جایگاه لینک در صفحه
این که لینک در کجای صفحه باشد روی کیفیت آن تاثیر میگذارد.در کل بکلینکها در میان محتوای اصلی صفحه نسبت به بکلینکهای فوتر، ستونهای کناری و هر بخش دیگر خارج از محتوای اصلی قویتر هستند.
۵. انکر تکست
انکرتکست همان نوشتهای از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده میکند و روی آن کلیک میکند. انتخاب انکر تکست بسیار مهم است.
۶. تعداد لینک در صفحه
هر چه تعداد بکلینکها به یک صفحه یا یک وبسایت بیشتر باشد، احتمال اسپم تشخیص داده شدن توسط گوگل هم بیشتر میشود.در حالت کلی گفته میشود اگر میخواهید با رپرتاژ بکلینک بگیرید تعداد سه لینک بهینه است.
۷. محتوای صفحه و وبسایت لینک دهنده
یکی از مهمترین فاکتورها در تعیین کیفیت بکلینک محتوای وبسایت است. گوگل با هوش مصنوعی میفهمد موضوع کلی وبسایتها چیست و هر صفحه درباره چه موضوعی محتوا دارد. محتوای یک وبسایت آشپزی و وبسایت آموزش بورس ربطی به هم ندارند. اگر این دو سایت به هم بکلینک دهند گوگل اثر زیادی به آن نمیدهد. پس هرچه محتوای وبسایتها به هم مرتبط باشند بکلینک قویتر خواهد بود.
۸. دائمی یا موقت
بکلینکها باید دائمی و قوی باشند اما بعضی از جایگاههای بکلینک با توجه به ارزش بالایی که دارند به صورت موقت اجاره داده میشوند. یعنی تا زمانی که پول پرداخت کنید لینک شما میماند. لینکهای موقت در کل توصیه نمیشود چون هربار تغییر در بکلینکها نشانهای از رفتار اسپم برای گوگل است. همیشه سعی کنید بکلینکها دانمی ایجاد کنید.
ساخت بک لینک های پروفایلی
بریم سراغ اولین روش ساخت بک لینک رایگان و آن هم ایجاد بک لینک از طریق ایجاد پروفایل در وب سایت های با اعتبار بالا.
روش کار بدین شکل است که شما باید در وب سایت هایی که اجازه ساخت پروفایل را به شما می دهند عضو شوید و بعد از تایید ایمیل خود، وارد بخش تنظیمات (Setting Profile) حساب کاربری خود شوید. معمولاً این وب سایت ها یک بخش تکمیل اطلاعات کاربری دارند که می توان آدرس وبسایت خودمان را هم در یکی از فیلد های تکمیل اطلاعات پروفایل وارد نمود.
معمولاً از این روش برای ساخت لینک های برندی و مطرح کردن کل وبسایت و صفحه اصلی استفاده می شود. همینکه نام و برند وبسایت شما در این وبسایت ها منتشر می شود، می تواند در دراز مدت سیگنال خوبی را به سمت گوگل ارسال کند. اما توجه داشته باشید که به هیچ وجه به صورت انبوه (به خصوص در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود) لینک پروفایلی ایجاد نکنید چرا که استفاده بی رویه از این روش می تواند آسیب جدی به وبسایت شما وارد کند
فاکتورهای مهم در ساخت بکلینک برای وبسایت
روشهای زیادی در ساخت بکلینک برای وبسایت وجود دارد که استفاده درست و اصولی از هر کدام از این روشها در بهبود رتبه سایت تاثیر میگذارد. در اینجا به مهمترین فاکتورها و اصول در ساخت بک لینک اشاره میکنیم:
- به طور کامل و دقیق تمام اصول سوء داخلی یا همان on Page Seo را کاملا رعایت کنید، در واقع تمامی کارهای لازم مانند تولید محتوای سئو شده، بهینهسازی دستهها، بهینهسازی کدهای قالب سایت، استفاده از هاست باکیفیت و مواردی از این قبیل به طور کامل برای گوگل بهینه شده باشد. شما میتوانید مقاله را مطالعه کنید تا بهتر این مورد را اجرا نمایید.
- سعی کنید برای صفحات مختلف از وبسایت خود لینک سازی کنید، زیرا گوگل متوجه لینک سازیها میشود.
- از انکرتکستهای مختلف برای لینک سازی استفاده کنید و به هیچ عنوان فقط بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز نکنید و بر روی کلمات هم معنی و هم خانواده کلمه کلیدی نیز لینک سازی انجام دهید.
- هیچ وقت در یک زمان مشخص و سر ساعت مقرر لینک سازی انجام ندهید.
- در سایتهایی که میزان اسپم بالایی دارند، لینک سازی نکنید. استفاده از سایتهایی با اعتبار بالا و سایتهای با اعتبار متوسط و پایین نیز جهت لینک سازی طبیعی، بهتر است.
- همزمان برای سایتتان لینکهای فالو و همچنین لینک نوفالو هم بسازید تا برای گوگل طبیعی باشد.