سلامت و تندرستی

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شفاف امروز روز هشتم اردیبهشت مصادف با 28 آوریل 2022، روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار است.

روزی برای جلب توجه به نظرات مقامات بهداشت عمومی در مورد سلامت جسمی و روانی کارگران و سایر کارکنان بخش دولتی و خصوصی.

آقای کارما!  من باید مطمئن باشم که خوب کار می کنم

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات متنوع به افراد و اقشار مختلف جامعه از اهمیت و اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست، چرا که اثربخشی کار و تلاش هر فرد در کلمات مختلف ظاهر و مطلوب به نظر می رسد. از نظر جسمی و روحی کامل و ایمن در کار باشد و با آرامش در مسیر تولید و اشتغال قدم بگذارد.

بیش از دو سال است که همه‌گیری کرونا محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف تغییر داده و مشاغل مختلف را به طور کامل از چرخه تجاری حذف کرده و هزاران کارگر و کارمند را اخراج کرده است.

از جمله تغییرات اجباری در دوران کرونا، اتکای گسترده به دورکاری، تجارت اینترنتی و غیره است که علاوه بر فواید، آسیب های روانی اجتماعی را افزایش داده است.

شیوع این ویروس مهلک، منافع کلان نیروی کار را به زیان های هنگفت تبدیل کرده و کارگران بی شماری را درگیر معیشت روزمره خود کرده است.

جعفر جندقی رئیس مرکز بهداشت و محیط های کار وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار آنلاین تیتر اول وی بیان کرد: سازمان جهانی کار از 28 فروردین ماه سال 1382 که مصادف با فرمان هشتم در ایران است، مراسم پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی را برگزار می کند.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت کار در واقع یک اقدام بین المللی سالانه برای نهادینه سازی کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: برگزاری این مراسم بخش مهمی از راهبرد جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای سلامت و ایمنی در محیط کار در تمامی محیط‌های کاری، افزایش آگاهی عمومی و ارتقای ایمنی و ایمنی است. سلامتی در محل کار.” سازمان بین المللی کار از سازماندهی و سیاست این رویداد مطابق با اعلامیه های همه دولت ها حمایت می کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت شغلی

جندقی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی کار در سال های اخیر با تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار به دنبال فرهنگ سازی بهداشت و ایمنی در کار بوده است.

وی گفت: در سال 2021 تمرکز بر تقویت سیستم های ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای برای افزایش تاب آوری سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای در بحران های کنونی و آینده و امسال با شعار “بیایید تا به فرهنگ ایمنی شغلی مثبت دست یابیم” تلاش کنیم. با یکدیگر.”

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: این شعار بر توسعه و اجرای فرهنگ ایمنی و بهداشت پیشگیرانه از طریق مذاکره و گفت‌وگوی اجتماعی بین دولت، سازمان‌ها و کارفرمایان و تشکل‌های کارگری (سه‌جانبه‌گرایی) تاکید دارد. و نقش کلیدی ایفا می کند.” و نکته کلیدی، مشارکت کامل سهامداران در تضمین، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان است.

3 تلاش وزارتخانه ها و سازمان ها در زمینه بهداشت محیط کار

جندقی خاطرنشان کرد: از این رو شایسته است تا حد امکان بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان های دولتی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و … توسعه و همکاری داشته باشیم. ذینفعان تأثیرگذار در این حوزه». و فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای مثبت در جامعه نهادینه شود.

وی گفت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای فرهنگی است که در آن حق برخورداری از محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح رعایت می شود و دولت ها، کارفرمایان و کارکنان در آن مشارکت فعال دارند و مسئولیت ها و تعهدات به طور سیستماتیک تعریف می شود. با تامین محیط کار ایمن و سالم و اصل پیشگیری به طور کلی در اولویت قرار دارد.

کار شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: کارکنان با تعریف کار شایسته از حقوق مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، کار ایمن، اشتغال معقول و حمایت قانونی کافی برخوردار می شوند.

جندقی گفت: در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی در تمامی مراحل تصمیم‌گیری ایمنی و بهداشت شغلی مشارکت فعال دارند.

وی افزود: این مهم از تدوین و بازنگری چارچوب‌های خط‌مشی و نظارتی برای سلامت و ایمنی در کار برای رسیدگی به وضعیت پایدار و چالش‌های جدید در بهداشت و ایمنی در کار و به کارگیری مؤثر ایمنی و بهداشت در کار حائز اهمیت است. “

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: گفت‌وگوی اجتماعی نه تنها به توسعه مستمر سیاست‌ها و راهبردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه با ایجاد نظام حفاظت از نیروی کار مؤثرتر است. تعهد.”

نصب خانه بهداشت در کارخانه ها و کارگاه ها

جندقی خاطرنشان کرد: در کشور ما برنامه خدمات بهداشتی اولیه کارگران، ساخت کارگاه سلامت کارگران با سه دستگاه، تعاونی ها، وزارت کار و رفاه اجتماعی، سازمان های تامین اجتماعی و همکاری و هم افزایی مشترک است. تلاش وزارت بهداشت برای تضمین، حفظ و ارتقای سلامت کارگران است و ما در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی افزود: از سوی دیگر همکاری داوطلبانه بین کارفرمایان سلامت محور، راه را برای دستیابی به هدف بلندپروازانه بهداشت حرفه ای که ارتقای سلامت کارکنان است، هموار می کند.

سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی؛ عامل تضمین یک محیط کار سالم

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همانطور که تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید-19 در محیط های کاری ما و تلاش بازرسان حرفه ای بهداشت نشان می دهد، یک سیستم ایمنی و بهداشت قوی برای سازمان ها، کارفرمایان و کارگران حرفه و مشارکت هدفمند ذینفعان مرتبط و فعال در زمینه بهداشت و ایمنی در کار در شرکت ها و در سطح ملی نقش اساسی در ایجاد محیط کار سالم و تضمین و حفظ سلامت کارگران دارد.

شهادت بازرسان بهداشت حرفه ای در دوران کرونا

جندقی گفت: از زمان شروع همه‌گیری کرونا، علی‌رغم دخالت بسیاری از بازرسان بهداشت حرفه‌ای و شهادت برخی از آنها برای حفظ سلامت نیروی کار کشور، لحظه‌ای پایش بهداشتی انجام نشده است و پروتکل‌های محل کار انجام شده است. تعلیق شده است.”

وی افزود: با تلاش و نظارت بازرسان حرفه‌ای بهداشت و نظارت مستمر کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در بخش‌ها، خوشبختانه به جز در موارد منفرد، شاهد اپیدمی خوشه‌ای در بخش‌ها و در این شرایط خاص اقتصادی و با وجود سختی‌ها نبودیم. شرایط . .

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای حفاظت از سلامت محیط کار

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: در راستای حفظ سلامت کارگران در محل کار، برنامه های متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال اجرا و رعایت است. این موارد شامل بررسی های هدفمند بهداشت حرفه ای، بهداشت حرفه ای در مراکز پزشکی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی مطابق با تعهدات بین المللی Saikem، سلامت کشاورزان و قالیبافان، صنعت معدن، سلامت کارگران ساختمانی و بهداشت حرفه ای در ایستگاه های خدمات است.

جندقی اعلام کرد: بهداشت پرتویی، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به کارگاه های کوچک و خوداشتغال و کارگاه های غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع بر اساس کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت آزبست بر اساس کنوانسیون روتردام، اجرا. کمیته های بهداشت حرفه ای برنامه، تشخیص کارهای سنگین و زیان آور، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیکی) و بازرسی های بهداشت حرفه ای.

توجه کن به! برای اینکه هر صنف و حرفه ای از کیفیت کاری مطلوب برخوردار باشد، عامل اصلی آن یعنی نیروی کار باید از سلامت جسمی و روحی مطلوب برخوردار باشد و محیطی امن و آرام برای ارائه بهترین کیفیت کار به کارگر و خدمات مورد نظر.درآمد.

منبع: خبرگزاری آنلاین تیتر اول

دکمه بازگشت به بالا