جامعه

آتش‌نشانی باید بر مبانی علمی استوار باشد/هزینه‌ای که برای ایمنی می‌شود پول هدر دادن نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر ساختمان ها را به درستی و تا حد امکان ضد حریق بسازیم و نکات ایمنی را رعایت کنیم سهم ما مرتبط و ارزشمند خواهد بود.

به گزارش تیتر اول، مهدی چمران در مراسم اختتامیه پنجمین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری که امروز برگزار شد، اظهار داشت: آتش نشانان کشور برای حفظ جان دیگران و حفظ ایمنی جان خود را فدا کردند.

وی بیان کرد: در اینکه اطفاء حریق باید بر اساس اصول علمی باشد شکی نیست و عملیات پیشگیری و اطفاء حریق نیز باید بر اساس اصول علمی باشد.

وی ادامه داد: سالم بودن یک سرویس آتش نشانی بر اساس مبانی علمی ایجاب می کند که آموزش در درجه اول علمی باشد که خوشبختانه سابقه طولانی دارد و یکی از ارکان آموزش آتش نشانی تهران است. قطعاً نباید در این زمینه توقف کرد، زیرا توقف در مسیر علمی یعنی توقف و حرکت نکردن. باید توجه داشت که عقب ماندگی در این امور خطرناک و مضر است.

وی گفت: آتش نشانان در حوزه عملیاتی نیز تجربه خوبی دارند و از تجربیات کشورهای دیگر نیز استفاده کردند. ارتباط در راستای تبادل تجربه برای آتش نشانان ما ارزشمند بوده است.

چمران با اشاره به اینکه در حوزه آتش نشانی و ایمنی در منطقه جایگاه بالایی داریم گفت: اما نباید خود را فقط با منطقه و سطح بین المللی و جهانی بسنجیم.

رئیس شورای شهر تهران درباره دستیابی به آخرین فناوری روز دنیا در حوزه آتش نشانی گفت: برای دستیابی به فناوری روز باید امنیت، دانشگاه و علم را با هم تلفیق کرد زیرا بدون اتکا نمی توان تحرک عملیاتی خوبی را تجربه کرد. نیروهای علمی و دانشگاهی

وی گفت: دانش بنیان های خاصی که در این زمینه فعالیت می کنند، دانشگاه ها و شرکت های پیشرفته ای که در این زمینه تجربه دارند می توانند با محصولات و تجهیزات خود به جایگاه های علمی بالایی دست یابند تا بتوانیم آنچه را که نیاز داریم را خودمان تولید کنیم.

چمران ادامه داد: هنوز باید مقداری تجهیزات را از خارج وارد کنیم.

وی با بیان اینکه تجهیزات آتش نشانی به جان انسان بستگی دارد، گفت: این تجهیزات مانند آزمایشگاه یا تجهیزات پزشکی است و بسیار حساس است. پس باید خیلی درست کار کنیم تا به نقطه ای برسیم که بتوانیم آنها را تولید کنیم.

وی بیان کرد: دوستان می توانند بگویند که این دستگاه ها در صورت تولید انبوه قابل تولید هستند و البته در بازارهای داخلی و بین المللی مشتری دارند تا سرمایه ای که ما سرمایه گذاری می کنیم توسط بازار خریداری شود. خوشبختانه نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای کشور در این مسیر قرار گرفته اند تا بتوانند سطح کاری خود را ارتقا دهند و از این تجهیزات استفاده کنند.

چمران ادامه داد: بین ما ایرانیان و اعتقاداتمان ایثار جایگاه والایی دارد. همانطور که دیدیم جان های زیادی توسط آتش نشان ها قربانی شده است، اما نباید همه جا به این فداکاری ها تکیه کنیم و باید تجهیزات و لوازم خود را نیز به خوبی تامین و بسازیم.

وی گفت: باید آنچه را که نیاز داریم آماده کنیم و برای ساختن آنچه که خود نمی توانیم بسازیم گام برداریم. قطعا امکان پذیر است. امروزه شرکت های صنعتی و دانش بنیان در صورت حمایت می توانند عملکرد خوبی داشته باشند. آنها با حمایت و سرمایه گذاری خود می توانند کارهای حساسی انجام دهند و با این اقدامات به خواسته های ما برسند.

وی بیان کرد: اکنون همه شهرها نیازمند امکانات و تجهیزات مرتبط با آتش نشانی و ایمنی هستند بنابراین ارتباط دانشگاه با سازمان آتش نشانی ارتباط مبارکی است که البته تاکنون کار خوبی انجام شده و حتی تولیدکنندگان نیز می توانند از محصولات استفاده کنند. خود را در اختیار سازمان های ملی آتش نشانی قرار دهند.

چمران با اشاره به لزوم تمرکز بر پیشگیری گفت: اگر ساختمان ها را درست بسازیم و تا حد امکان از آتش سوزی و ایمنی مراقبت کنیم، سرمایه گذاری ما مرتبط و ارزشمند خواهد بود. متأسفانه این فلسفه یا این باور به ذهن بسیاری از سازندگان عادی ما خطور نکرده است تا بنا را به درستی محاسبه کنند و آن را ایمن کنند.

وی بیان کرد: ما سال ها این مشکل را داشتیم که تصور می شد هزینه دادن مهندس تاسیسات، معمار و غیره هدر رفت و می گفتند خودمان می سازیم و این تفکر ضرر دارد. آتش نشانی و ایمنی هم همینطور است و اگر آن هزینه را بپذیریم و بدانیم که لازم است، باید انجام شود و اجرا شود، به نفع خودمان است.

وی ادامه داد: ساختمان ها عمر طولانی تری خواهند داشت و به صرفه می شود.

چمران خاطرنشان کرد: برخی خانه ها که هنوز 15 سال از عمرشان نمی گذرد، با وجود اینکه کاملا مقاوم بوده اند، در حال تخریب و بازسازی هستند. در دوره قبل طرحی آوردیم که نمی توانستیم آن را تایید کنیم، ساختمانی که می خواهیم خراب کنیم و بسازیم باید حداقل عمر داشته باشد، اگر دوام داشته باشد و اگر قرار است زودتر خرابش کنیم، باید مالیات بپردازد

وی با اشاره به خطر مواد کامپوزیت در نمای ساختمان ها گفت: همچنین در شورای گذشته تایید کردیم که حداقل در نمای ساختمان های مسکونی از مصالح کامپوزیت استفاده نشود و به نظر می رسد تنها دو نفر از تولیدکنندگان مصالح کامپوزیت هستند. توانستند استاندارد آهسته سوز را بدست آورند.” اخیرا آتش سوزی های متعددی در رابطه با مواد کامپوزیتی رخ داده است که باید از آن جلوگیری کرد و به نظر من باید در این زمینه تلاش شود.

وی در پایان بیان کرد: همچنین از سازمان آتش نشانی انتظار داریم با نیروی انسانی و امکانات خوبی که در اختیار دانشگاه ها هستند پیگیری کنند و تجهیزات آنها را از داخل تامین کنند تا بتوانیم روی پای خود بایستیم.

مهدی بابایی یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در مراسم اختتامیه این همایش اظهار داشت: در طول دهه های گذشته شاهد توسعه و پیشرفت شهرنشینی در سراسر جهان به ویژه کشورمان بوده ایم اما در کشور ما با سرعت توسعه شهرنشینی.امنیت با همان سرعت توسعه نیافته است.

وی گفت: بر اساس آمار تصادفات و آتش سوزی ها به جایی رسیده ایم که در 10 سال گذشته حدود 3.5 درصد افزایش آتش سوزی در شهر تهران داشته است و بیشتر آن حوادث خارج از ساختمان است. اما حدود 25 درصد مربوط به ساختمان بوده است.

بابایی تصریح کرد: در شورای اسلامی شهر تهران سیاست ما این است که تا حد امکان به سمت پیشگیری برویم که چند سالی است مورد توجه سازمان آتش نشانی بوده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اولویت ما در برنامه چهارساله چهارم توجه ویژه به امر پیشگیری است و بر این اساس قطعا از سازمان آتش نشانی تقاضای کاهش میزان حوادث در شهر تهران را خواهیم داشت.

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: در حوزه عملیات به استانداردهای بین المللی نزدیک شده و یا پاس کرده ایم، اما در حوزه پیشگیری نیاز به پیگیری و اقدامات پیشگیرانه ویژه دارید.

وی بیان کرد: حجم نیروهایی که در حوزه عملیاتی هستند نسبت به حجم نیروهایی که در حوزه بازدارندگی هستند نشان می دهد که باید کمی اولویت ها را تغییر دهیم. در هر صورت بالغ بر 90 درصد سرمایه انسانی ما در آتش نشانی عملیاتی است و کمتر از 10 درصد در امر پیشگیری فعال است.

وی گفت: در بازدیدی که از نمایشگاه داشتیم، شاهد پیشرفت های خوبی در زمینه ساخت تجهیزات امنیتی توسط فعالان بخش خصوصی بودیم.

وی افزود: در تجهیزات امنیتی ساختمان به بیش از 90 درصد خودکفایی رسیده ایم. امیدواریم با پیوند صنعت و دانشگاه، این 10 درصد را خودپایدار کنیم. اما هزینه های حمل و نقل و توسعه اغلب توسط شرکت های بزرگ پوشش داده می شود، بنابراین با توجه به اینکه ممکن است شرکت های بزرگ کمتری در این زمینه داشته باشیم، پیشنهاد کردم یک دانشگاه تحقیقاتی ایجاد کنند.

وی بیان کرد: امید است بیش از 50 هزار نفر در صنعت ایمن سازی ساختمان مشغول به کار باشند، اما باید به تجهیزات امنیتی که در حوزه بهره برداری استفاده می کنیم توجه ویژه داشته باشیم، سطح خودکفایی ما پایین است. به دوستانی که در این صنعت فعال هستند این قول را می دهیم که آماده استفاده از محصولات ایرانی در این زمینه در مدیریت محیط شهری هستیم، اما بازار آتش نشانی تهران و کل کشور مخالف این است که فعالان بتوانند خود را به خود اختصاص دهند. -در این زمینه کافی است. همچنین میدان..

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا