پیش بینی ها برای جشنواره های کن و ونیز

یک مجری بین المللی و یک کارشناس سینمای ایران پیش بینی خود را از فیلم های آینده جشنواره کن و ونیز بیان کردند.

با بسته شدن دو جشنواره بزرگ سینمایی در آغاز سال جدید، ساندنز و برلین، بازار فیلم‌های جدید در جشنواره‌های کن و ونیز داغ‌تر شده است.» و پنجمین جشنواره فیلم کن از 27 می تا 7 ژوئن و هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز از 9 تا 19 سپتامبر 1401 برگزار می شود.

آخرین فرصت ثبت نام فیلم در بخش رسمی جشنواره کن در تاریخ 11 مارس و نسخه فیلم در 18 مارس تحویل داده می شود. بخش کارگردانان دو هفته ای یا پانزده روزه 11 مارس را برای فیلم های کوتاه مدت و میان مدت، 4 آوریل برای فیلم های بلند و 7 آوریل برای نمایش فیلم های بلند تعیین کرده است.

بخش هفته منتقدان در 20 اسفند آخرین فرصت برای ارائه فیلم های بلند و کوتاه را خواهد داشت. Acid Division یا انجمن مستقل پخش فیلم که در کنار سه بخش دیگر کن برگزار می شود، 17 مارس را آخرین مهلت دریافت فیلم اعلام کرده است.

جشنواره فیلم ونیز همچنین به توزیع کنندگان و تهیه کنندگان فرصت داده است تا فیلم را تا 17 ژوئن دریافت کنند.

چند ماه است که فیلم های جدیدی در جشنواره کن به نمایش درآمده اند و امسال رقابت شدیدی برای حضور مالکان در معتبرترین رویداد سینمایی جهان وجود دارد.

کارگردانان سرشناس بسیاری از آثار خود را به جشنواره های کن و ونیز ارسال کرده اند و معمولا اکثر این فیلم ها در فینال این دو جشنواره قرار می گیرند. روبن اوستلوند کارگردان سوئدی که فیلم قبلی اش “مربع” برنده شاخه نخل طلای کن در سال 2017 شده بود، فیلم جدیدی به نام “مثلث دردسر” ساخته که درباره مانکن های دنیای مد است. وس اندرسون فیلم جدید خود «شهر سیارک ها» را با حضور گروهی از بازیگران مشهور اسپانیایی با بازی تام هنکس، مارگو رابی، اسکارلت جوهانسون، آدرین برودی، بیل موری، تیلدا سوینتون، جف گلدبلو و جفری رایت به پایان رساند.

پارک چانووک، فیلمساز مطرح کره ای، فیلم جدیدش «تصمیم برای رفتن» را به کن فرستاده است و البته هیروکازو کوره – ادا که نخل طلایی کن را برده است – فیلم کره ای «دلال» را نیز می سازد. لی چنگدو همچنین با بازی در مجموعه بازی های ترکیبی، اولین فیلم بلند خود به نام شکار را برای نمایش در کن یا ونیز ساخته است. دیوید کروننبرگ کانادایی در فیلم های Future Crimes و ترنس مالیکس در Wind بازی خواهند کرد. نوری بیلگه جیلان کارگردان ترکیه ای که شش فیلم آخرش در کن بود، فیلم جدیدی به نام «علف های هرز» برای کن می سازد.

شرکت فرانسوی Wild Bunch بسته فیلم جدیدی را اعلام کرده است که باید فرصتی عالی برای حضور در کن و ونیز ایجاد کند. برادران دری “توری و لوکیتا”، دختر لوئیز “بی گناه”، کریستین مونگیو با “RMN” (با “چهار ماه، دو هفته و دو روز”، “آنسوی تپه ها” و “گروت” تا کنون تمامی جوایز را دریافت کرده اند. کن، داریو آرژانتینو با «عینک تیره»، جیمی راپورالز-ترزور با «آرازل»، ربکا زلوتوسکا با «فرزندان دیگر مردم»، کوئنتین دوپیو با «نمایش آرنو باورنکردنی اما واقعی» (رقابت با هفت فیلم در این رده! فیلم جدید «برادر و آلیس دیوپا» برای اولین فیلم بلندش «خرچنگ» برنده جایزه بهترین مستند در برلین شد و در نهایت علی عباسی، فیلمساز ایرانی مقیم سوئد با «عنکبوت مقدس»، فیلم دیگری درباره ترور مرد عنکبوتی. و این بار یک تولید بزرگ با چند بازیگر ایرانی، ساخته شده در اردن و همه با حضور تثبیت شده او در بخش کن برجسته شده است.

آلخاندرو گونزالس ایناریتو با «باردو» با بازی داریوش خنجی، آندری زویگنکوف با «چه اتفاقی می‌افتد»، جیمز گری با چهار فیلم از شش فیلم بلند در کن و دو فیلم در ونیز، با فیلم جدیدش جوسوکه هاماگوچی «زمان آرماگدون» با بازی شاگرد ما، باز لورمانز با «الویس»، دارن آرونوفسکی با «نهنگ»، دیمین چسل با «بابل» با براد پیت و مارگو رابی در نقش‌های اصلی، جورج میلر با «سه هزار سال آرزو»، عبدالرحمن سیساکو هستند. همیشه در کن حضور دارد. تپه معطر، جوانا هیگ با «دختر ابدی»، ماریا شرودر با «او گفت»، باسیل هلیل فلسطینی با «آخر هفته در غزه»، امیلی عاطف، کارگردان ایرانی الاصل با فیلم «بیش از همیشه» ، سارا لهستان با «گفتگوی زنان»، کارگردان ایرانی الاصل میلادا عالمی با «رقیب ایران»، لوکرسیا مارتلا، کارگردان مشهور آرژانتینی با «شوکو بار»، میا هانسن لو با «آخه بخیر». صبح، کارگردان معروف فیلیپینی، براینته. مندوزا با «آپاگو»، دومینیک مولز با «دیوپادز شب اسطوره، تاریک صالح با «پسر از بهشت»، سودده کادان، کارگردان سوری با «نزوا»، کارگردان مراکشی مریما توزانی با «کاپیتان آبی»، فلورین زلر با «پسر»، مونیا مادورا با «هوریا»، جاناتان گلیزر با بازی «منطقه توجه»، فاتح آکین با فیلم جدیدش «طلای راین» و ده‌ها فیلمساز مشهور دیگر در رقابت برای کن و ونیز ده‌ها کارگردان جدید و ناشناس را باید به این فهرست اضافه کرد.

بسیاری از محصولات نیز برای شرکت های پخش محتوای آنلاین در دسترس هستند. نتفلیکس با «آپولو 5/10» ریچارد لینکلیتر، اندرو دومنیکس با «بلوند»، اسکات کوپر با «چشمان آبی کمرنگ»، گیرمو دل تورو یا «پینوکیو»، جامباها «بینی سفید» با سباستین «واندر» للیو، «من ضربه زدم». «یک سر» ساخته بابک انوری، فیلمساز موفق بریتانیایی مقیم بریتانیا، «شناگران» ساخته سالی ال خوزه، آمازون با فیلم کاترین ساخته لنا دانهام، مرا وادار نکن بروم از اپل مارکس، سیب ساخته قاتلان ماه مارتین اسکورسیزی با بازی لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو، «رهایی» آنتو فوکو.

استیون اسپیلبرگ در حال ساخت فیلم جدید خود به نام «فبلم من» بر اساس دوران کودکی خود اسپیلبرگ با بازی دیوید لینچ است، هرچند که یونیورسال اعلام کرده است که این فیلم در 23 نوامبر سال آینده اکران خواهد شد. مسئله این است که فرصت حضور در جشنواره فیلم کاهش یافته است. ژان لویی گدار فیلم جدیدی ساخته که هنوز عنوان آن اعلام نشده است و صحبت از فیلمی بدون عنوان از جیا جانکه سینماگر برجسته چین است.

فیلمسازان ایرانی نیز فیلم های جدید خود را در جشنواره کن یا ظرف یک ماه آینده عرضه خواهند کرد. جعفر پناهی و محمد رسول اف گفته می شود در حال ساخت فیلم های بلند هستند و نادر ساعیور فیلم جدید خود را به عنوان محصول آلمان به کن فرستاده است. از دیگر فیلمسازان ایرانی می توان به سعید روستایی با «برادران لیلا»، رضا میرکریمی با «نگهبان شب»، وحید جلیلوند با «شب درونی دیوار»، مانی حقیقی با «جدایی»، اصغر یوسفی نژاد با «عروسک»، سیدی انسانی یا «دنیا» اشاره کرد. “. جنگ دوم، سوم، امیرحسین ثقفی با «کوچه ژاپنی ها»، آرین وزیر دفتری با «بی رویا»، سیاوش اسدی با «غریزه»، امید شمس با «جلسه خصوصی» و … نیز منتظر حضور در این دو جشنواره هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا