اقتصادی

شاهین، برگ آس سایپا در ایمنی و طراحی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بر اساس گزارش تجاری خبرگزاری آنلاین به نقل از سایپا ، انتخاب های یک شرکت ایرانی که قرار بود سیتروئن فرانسوی را تولید کند در سال 1345 سرنگون شد. چند سال بعد ، خط تولید رنو 5 در این کارخانه راه اندازی شد و نام این شرکت از “شرکت تولیدی سیتروئن ایران” به “شرکت تولید خودرو ایران” تغییر یافت که در فرانسه سایپا نامیده می شد. در حال حاضر ، سایپا در 55 سال حیات خود سقوط های زیادی را در یک مسیر خاص تجربه کرده است.

بعد از بورخا و قراردادهای بزرگ ، نگاهش به درب ورودی کشور و حضور اتومبیل های خارجی مانند پژو بود ، سایپا با همکاری دانشگاه سعی در تولید محصولی بر اساس پلتفرم ملی داشت و سرانجام محصولات جدید خود را تولید کرد. رهام ، نظر کارشناسان و مردم را جلب کرد.

شاهین ، برنده سایپا

همه چیز به نمایشگاه اتومبیل شیراز در سال 1397 برمی گردد ، زمانی که سایپا با دست پر در نمایشگاه حاضر شد و آس خود را چرخاند. شاهین پیش از آغاز رسمی و تولید انبوه “رهام” نامیده می شد. اما غلامرضا کیامرزی ، محقق محیط زیست ، از سایپاییز خواست نام را به “رهام” تغییر دهد ، که پس از گفت مدیر اجرایی سایپا به شاهین تغییر نام داد. سرانجام کراس اوور شاهین در روز خداحافظی غرور معرفی شد.

تاکنون هیچ کراس اووری در جاده مخصوص ساخته نشده است. کراس اوورها وسایل نقلیه محوری هستند که کمی قدرتمندتر و طولانی تر از خودروهای سواری هستند.

شاهین با استفاده از فناوری شرکت های معتبری مانند سیتروئن و برلیانس تولید شد ، اما پس از تحریم ها ، این شرکت ها با وجود سود کلانی که می توانستند کسب کنند ، بازار ایران را ترک کردند. به نظر می رسید سایپایی چاره ای جز استفاده از قطعات ساخت داخل ندارد. سرانجام ، مسیر اجبار در سایپایی به یک موفقیت اجباری بدل شد. این بدان معنی است که قطعات باید در داخل این ماشین ساخته شوند.

اولین سکوی ملی

کمی قبل از نمایشگاه اتومبیل شیراز 1997 برگشتیم. در دولت دهم طرحی به نام بستر ملی برای ایجاد همکاری بین صنعت و دانشگاه ایجاد شد. سایپا صنعت این پروژه ملی بود و در تولید اولین سکوی خودرویی کشور پیشگام شد.

سکو چیست؟ پلتفرم مجموعه ای از قطعات ، مجموعه ها و حتی قطعات یک خط تولید است که توسط خانواده ای از محصولات خودرو به اشتراک گذاشته می شود. در صنعت خودروسازی امروز ، با توجه به تنوع روزافزون محصولات و سلیقه مشتری ، توسعه هر خودرو به صورت جداگانه به عنوان یک محصول منحصر به فرد بسیار گران و وقت گیر خواهد بود. به همین دلیل ، خودروسازان جهانی در حال توسعه بستری برای طراحی و ساخت کلاسهای مختلف اتومبیل و همچنین کاهش هزینه ها و کاهش زمان لازم برای به روزرسانی سبد محصولات خود هستند.

سکوی خودرو یکی از اصلی ترین نقایص خودروسازان محلی است. یکی از دلایل فروش خودروهای تکراری ، نبود بستر مشخص در صنعت خودرو است. سایپا با مشارکت در پروژه سکوی ملی خودرو ، همکاری با دانشگاه های ایران ، تهران ، امیرکبیرا و خواجه نصیر و همچنین استفاده از مشاوران خارجی توانست پلت فرم SP100 را تکمیل کند.

سرانجام پس از چندین سال تلاش ، سایپا توانست بر اساس این پلت فرم خودرویی تولید کند و در سال 1997 رهام یا شطرنج مدرن را معرفی کند. در حقیقت ، شاهین نتیجه 6 سال طراحی و توسعه بستر خودرویی سایپا است ؛ پلتفرمی که با استفاده از فناوری های تویوتا ، برلیانس و هیوندای ساخته شده است.

بر اساس این پلت فرم ، سایپا شاهین به یک موتور 1500 سیلندر چهار سیلندر مجهز شده و توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور را دارد.

اما مهمتر از همه – رضایت مشتریان محلی خودرو بود. برای مشتریان ایرانی ضریب ایمنی خودرو همراه با قیمت و طراحی بسیار مهم بود ، خصوصاً اینکه شاهین جای پراید را می گرفت.

اتفاقی که برای کراس اور سایپا رخ داد این بود که تولیدکننده آن از رضایت محدود مشتری فراتر رفت. برای اولین بار در صنعت ملی خودرو ، 3 سال گارانتی یا 60 هزار سفر برای یک ماشین در نظر گرفته شد. تقریباً سی سال پس از تولد دوباره تولیدکنندگان خودروهای ویژه ، سایپا اولین خودروساز شد که دوره گارانتی خودروی تولیدی خود را تمدید کرد. این افزایش بار ضمانت فقط در صورت تحقق سایپا از کیفیت محصول خود می تواند تحت تحریم ها حاصل شود.

شاهین در بررسی امنیتی ستاره می شود

خودروسازان مانند سایر صنایع زیر ذره بین سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هستند. این سازمان گزارش ماهانه و سالانه کیفیت ماشین های محلی را منتشر می کند. عملکرد این سازمان بر اساس استانداردهای بین المللی است و بر اساس این عملکرد ، کیفیت خودرو را ارزیابی می کند و بر اساس کیفیت خودرو به ستاره ها جایزه می دهد.

در مرحله اول ، سایپا برای بدست آوردن ایمنی و کیفیت بیشتر ستاره ها ، تصمیم به ساخت بدنه شاهین از فولاد با مقاومت بالا گرفته است که باعث افزایش ایمنی خودرو شده است. اما این کوچکترین عاملی است که می توان در بحث در مورد امنیت شاهین ذکر کرد. زیرا رنگ نارنجی جاده مخصوص فراتر از ایمنی داخلی بود و شاهین را به سمت آزمایش های بین المللی ایمنی موسسه Eurocausal هدایت کرد.

در یکی از این مطالعات ، شاهین موجود در نسخه اصلی به مرکز امنیت اروپا ارسال شد. در این مرکز ، شاهین ایرانی توانست آزمون R95 استاندارد R95 را با افتخار پشت سر بگذارد و 3 ستاره ایمنی کسب کند.

در آزمایش برخورد ECE R95 ، در حالی که خودرو ساکن است ، یک جسم متحرک به وزن 950 کیلوگرم (MDB EEVC = 950 کیلوگرم) با سرعت 50 کیلومتر در ساعت با زاویه 90 درجه به کنار خودرو برخورد می کند.

این تست که به عنوان تست ضربه جانبی نیز شناخته می شود ، سلامت راننده (ES-2) را بررسی می کند و با در نظر گرفتن برخی از پارامترهای خودرو و همچنین ساختار آن پس از تصادف ، دارای گواهینامه ECE R95 است.

آزمایش تصادف و گواهینامه ECE R95 یکی از شش م keyلفه اصلی دریافت مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا است.

حفظ تعادل در هنگام ضربه ، آسیب ندیدن نقاط جوشکاری و اتصال ستون ها ، پایداری ستون های افقی و ساختار سقف ، حفظ سلامت کامل ستون های A و C ، کنترل صحیح نیرو در R ، امکان باز شدن درب پس از تصادف ، ساختار جاذب ضربه در داخل درب از ورود حداکثر نیرو به پاها و پهلوهای مسافر جلوگیری می کند ، پشتیبانی افقی پایین را نقض نمی کند و شاهین را مجبور می کند حتی بدون کیسه های هوا و پرده های جانبی به استاندارد ارتقا E ECE R95 برسد و آن را به ایمن ترین اتومبیل ملی تبدیل کند. آسان

لازم به ذکر است که سایپا شاهین تاییدیه استاندارد ECE را دریافت کرده است و تاکنون دو آزمایش ایمنی رسما منتشر شده است.

هنگام بحث در مورد عملکرد کیسه هوا ، دو تست نیز بسیار مهم هستند. آزمایش اول بر عملکرد ماژول های مدار و کیسه هوا متمرکز است و فقط در قسمت واحد به صورت آزمایشی انجام می شود. این آزمون معیار اصلی اعطای مجوزهای مختلف E-Mark و ECE است.

اما یکی از اصلی ترین آزمایش های اجباری از سال 2018 آخرین آزمایش کیسه های هوا در شرایط باز شدن اتومبیل و تصادف است. در این روش کیسه های هوا SRS و SRP با جزئیات بیشتری مورد آزمایش قرار می گیرند. این مطالعه عواملی مانند میزان باز شدن ، جهت باز شدن ، انحراف از مسیر برخورد ، نقطه برخورد با سرنشین و سطح ضربه را در استانداردهای مختلف بررسی می کند.

کیسه هوا شاهین در کارخانه آزمایش شد تا مجوزهای EEC و EEC را بدست آورد. سرعت این آزمایش در شرایط آزمایش کیسه هوا SRS 56 کیلومتر در ساعت و در هنگام برخورد 100٪ بود. این تست عملکرد کیسه هوای جلو را در یک تست تصادف رو در رو اندازه گیری کرد.

سایپا آزمایشات و آزمایشاتی را که شاهین خودرو در مراحل تولید داخل و خارج از کشور گذرانده منتشر کرده است. این اولین بار است که یک خودروساز فرایندی را برای شرکت در آزمایش های ایمنی بین المللی منتشر می کند.

طرح شاهین

فضای داخلی Falcon در مقایسه با اتومبیل های تولید داخل طراحی جدیدی دارد که برجسته ترین آن وجود یک نمایشگر در مرکز پنل است که بالای آن ورودی های هوا تهویه مطبوع قرار دارد. در مدل کامل ، صندلی ها با روکش چرم پوشانده شده اند. صندلی ها از نظر ارگونومی طراحی شده اند و در سطح اتومبیل های مدرن دنیا قرار دارند.

طراحی صندلی های شاهین نیز بخشی از پروژه سکوی ملی بوده است. سیستم تهویه ، صفحه کنترل ، کنسول و نماها در مرکز تحقیقات سایپا طراحی شده اند.

از نظر طراحی خارجی ، برخلاف سایر خودروهای ملی و حتی چینی ، شاهین از طراحی بالاتری برخوردار است. شاهین از جلو با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است. به نظر می رسد که الهام طراحان سایپا از شاهین ایرانی موفقیت آمیز بوده است و توانسته جلوه ای از خشونت چهره این پرنده سریع پرواز باشد. شاهین می تواند ترکیبی نسبتاً مناسب از چراغ های جلو ، شیشه جلو و ورودی هوا را روی سپر از جلو ببیند.

طراحی نمای کناری شاهین خیره کننده است و به اندازه طراحی جانبی اتومبیل جدید کیا و هیوندای حرفه ای به نظر می رسد.

چراغ های جلو که م mainلفه اصلی نمای عقب هستند ، توسط شرکتی ساخته شده است که از نظر زیبایی شناختی می توان آن را با نمونه های خارجی مقایسه کرد.

چراغ های جلو و عقب به فناوری LED مجهز شده اند و شاهین دارای چراغ های روشنایی روز و کم نور است.

سیستم تعلیق جلوی خودرو از نوع “مک فرسون” است و در عقب سیستم تعلیق با یک میله پیچشی کار می کند.

بخشهایی مانند درایوها و گیربکس ها عمده ترین نقایص صنعت خودروی کشور هستند اما سایپا به لطف پلت فرم SP100 توانسته است به این مهم دست یابد.

دکمه بازگشت به بالا