هشدار؛ سقوط «سن مؤثر» بازنشستگی به ۳۷ سال با اجرای طرح «بازنشستگی پیش از موعد» مجلس

اکثر کشورها ، به ویژه اروپایی ها ، علیرغم اینکه سطح تشکیل سرمایه عمومی از استهلاک آن فراتر رفته است ، سن بازنشستگی را افزایش داده اند ، اما همزمان چندین نماینده پارلمان ایران با ارائه طرح “بازنشستگی پیش از موعد” سعی در پایین آوردن سن بازنشستگی دارند. آمارها نشان می دهد که میزان استهلاک سرمایه دولت از میزان تشکیل سرمایه بیشتر است.

به گزارش تیتر اول ، در پایان ماه نوامبر سال جاری ، 39 نماینده مجلس لایحه ای تحت عنوان “بازنشستگی پیش از موعد” را به دفتر پارلمان ارائه دادند. لغو شرط سنی یکی از مختصات مهم این طرح است که براساس آن مردان با 25 سال و زنان با 20 سال سابقه می توانند بازنشسته شوند و 30 روز حقوق بگیرند. علاوه بر این ، تصویب حقوق بازنشستگی کارکنان هیچ ارتباطی با رئیس یا رئیس بخش مربوطه ندارد.

جوانی و جایگزینی جوانان در محل کار یکی از مزایایی است که نمایندگان امضا کننده این طرح به آن اشاره کردند.

مایکل عظیمی ، محقق رفاه اجتماعی ، وی با هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک ملی تکمیل و اجرای این طرح ، به تیتر اول گفت: این اولین باری نیست که نمایندگان مجلس چنین طرح هایی را پیشنهاد می دهند ، اما تحقیقات وزارت کار نشان می دهد که سیاست های مشابه در دهه های اخیر هرگز اجرا نشده است. امتیاز نگرفت.

این پژوهشگر حوزه رفاه اجتماعی تأکید کرد: در تاریخ آمار ملی ، یعنی از روزی که ایران ساختار و نهاد اطلاعات آماری و اقتصادی را در اختیار داشت ، سطح استهلاک سرمایه برای اولین بار از میزان شکل گیری آن فراتر رفت. این پدیده وحشتناک و وحشتناک ، اگر اندکی در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی تأمل کنند ، بدون شک از اجرای یا تصویب طرح “بازنشستگی پیش از موعد” امتناع می ورزند.

به گفته وی ، مقایسه و افزایش سال ها به 5 میلیون بازنشسته بیمه های نظامی ، ایالتی و اجتماعی فشار زیادی بر بودجه و خزانه وارد کرده است و اکنون تأمین اعتبار همان میزان بازنشستگی و ارائه برنامه در چنین شرایطی بسیار دشوار است. و کاهش تعداد بیمه ها.

این پژوهشگر حوزه رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اینکه در سیستم بازنشستگی دو “سن” داریم که شامل “سن بازنشستگی قانونی” و “سن واقعی بازنشستگی” است ، ادامه داد: “سن قانونی” سن قانونی 60 یا 65 سال است. اما “سن واقعی” میانگین سن بازنشستگی است که میانگین سنی بازنشستگی افراد را نشان می دهد. این سن اکنون در صندوق بازنشستگی کشوری کمتر از 50 سال و در صندوق تأمین اجتماعی حدود 43 سال است و کاملاً طبیعی است که با کاهش “سن قانونی” ، “سن واقعی” بازنشستگی دوباره پایین می آید.

عظیمی تأکید کرد که اگر “سن قانونی بازنشستگی” را 55 سال تعیین کنیم ، منطقی نیست که انتظار داشته باشیم “سن بازنشستگی م “ثر” در خزانه داری به 45 سالگی و در تأمین اجتماعی به 37 سالگی برسد و این به ضرر منافع ملی و اقتصادی باشد. وی کشور ماست ، ادامه داد: اگر میانگین سن بازنشستگی در کشور کمتر از 40 سال باشد ، با توجه به شاخص امید به زندگی 75 سال در ایران ، بازنشستگان باید 35 سال پرداخت کنند. اکنون س crucال اساسی این است که آیا طرفداران طرح “بازنشستگی پیش از موعد” در مجلس منابعی را برای پاداش میلیون ها بازنشسته حتی در حدود 35 سال در نظر گرفته اند؟

وی با بیان اینکه ساختن یک سیستم رفاهی پایدار به جهت گیری تولید جامعه بستگی دارد ، گفت: در حال حاضر کمتر از 40 درصد مردم به تولید مشغول هستند و آمارها نشان می دهد که شاخص بهره وری کلی طی 40 سال گذشته در حال کاهش بوده است. طبق اعلام سازمان ملی بهره وری ، طی سالهای رونق ، سهم بهره وری از رشد اقتصادی ایران کمتر از نیم درصد بود و اکنون که کشور ما با کاهش رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند ، ناگفته نماند که همین سهم ناچیز از بهره وری کاهش یافته است.

این محقق رفاه اجتماعی سپس با استناد به سه عامل در وضعیت فعلی شاخصهای اقتصاد کلان ایران ، تجربیات مشابه در کشور ما در سالهای اخیر و تجربیات موفق در سایر کشورها ، طرح “بازنشستگی پیش از موعد” را پیشاپیش محکوم کرد و مسئولیت آن را بر دوش گرفت. وی تأمین بودجه دولت را یکی از دلایل اصلی این شکست پیش بینی شده عنوان کرد و از نمایندگان خواست که نتایج منفی این طرح را با دقت بیشتری بررسی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا