استان ها

کیفیت نان در بانه و سروآباد به دلیل شوری بسیار پایین است

کمال ابراهیمی مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر اول از سنندج، به رصد و پایش نمک نان در نانوایی ها پرداخت و اظهار کرد: با توجه به کیفیت بسیار ضعیف آرد در استان، به ارائه آموزش به خبازها پرداخته شد که آرد از ۳۰ درصد مطلوبیت به ۶۶ درصد مطلوبیت نان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای بانه و سروآباد مطبوبیت نان بین یک تا 5 درصد بوده است، افزود: ۶۰ درصد از خبازان شهرستان بانه به دادگاه معرفی شدند که در نهایت بعد از کاهش نمک در آرد، مردم کمتر از آن خبازان نان تهیه می‌کردند، چون که ذائقه مردم بانه شور است و متاسفانه ذائقه شور مردم بانه خطرات جدی به دنبال دارد.

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بیان کرد: قصابان بانه ای حتی نمک به خورد گوشت قیمه می‌دهند که به دلیل ذائقه مردم وزن قیمه بالا می‌رود و قصاب ها در این زمینه سود می برد.

ابراهیمی تصریح کرد: بمباران تبلیغات فضای مجازی در خصوص مصرف نمک رنگی و نمک دریا به گونه ای است که واقعا دانشگاه علوم پزشکی به تنهای جوابگوی این تبلیغات نیست و این مهم زنگ خطری برای مردم است چرا که شاهد مستعد شدن افراد به فشار خون بالا هستیم.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا