فرهنگ و هنر

۸ سال است که در اوج آسمان‌ها با ستارگان غوغا می‌کند!

آیا می توان فردی را پیدا کرد که ناخودآگاه بخشی از “Star Rumble” یا “من نمک در سر دارم” هنگام صدا زدن نجوا نمی کند؟ این اثر ابتدا توسط همایون خرم نوشته شده و بارها توسط خوانندگان مختلف خوانده شده است. قطعه “Rumble of the Stars” را می توان به جرات در میان ماندگارترین آثار موسیقی دولتی قرار داد که برای همیشه نام این هنرمند را در حافظه موسیقی دولتی ثبت می کند.

به گزارش تیتر اول ، همایون خرم در کنسرت های خود هرگز به دنبال تشویق تماشاگران نبوده است. او از حضور حداکثری جوانان در کنسرت هایش خوشحال بود. خرم می خواست مسیر موسیقی ایرانی را به جوانان نشان دهد.

وی آخرین بار 10 سال بعد در سال 1988 روی صحنه رفت و ابتدا “من در سرم شوری دارم” را اجرا کرد. وی پس از صحبت در مصاحبه اخیر با سایت موسیقی ما ، احساسات خود را شرح داد: “صحبت کردن در مورد آن بسیار دشوار است. من نمی توانم برای آن اسمی بیابم. من یک نوع مشتاق بودم ، بیشتر به این دلیل که مردم توجه می کردند که بیایند و ببینند این نمایش چگونه است. که سالن پر است ، به خودم گفتم روشن است که مردم ما کسانی را که برای موسیقی رمانتیک کار کرده اند فراموش نمی کنند و به این نتیجه رسیدم که گم نشده ام و اگر بارها فکر کرده باشم ، سخت کوشی من چه خواهد بود نتیجه؟ “من فهمیدم که این یک علاقه عاشقانه برای مردم شده است.”

همایون خرم در سال 1309 در بوشر به دنیا آمد. وقتی با خانواده اش وارد تهران شد ، کمتر از یک سال داشت. پدرش هر وقت فرصتی پیدا می کرد ، از موسیقی اصیل ایرانی غافل نمی شد و توجه ویژه ای به سازها و گوشه های این موسیقی غنی داشت. اصفهان “علاقه مند بود.

به همین دلیل وقتی همایون بزرگ شد و نوازنده ای ماهر شد ، به دلیل علاقه مادر و پدرش ترانه هایی مانند “راهگذار” و “کوهسته دلان” “همایون” و “گمشوده” “اصفهان” را ساخت و اجرا کرد.

او هفت روز بهار بیشتر نداشت که روزها با این ملودی ها با خودش نجوا کرد و “عصای لب” ساخت. در 11 سالگی وارد مدرسه استاد صبا شد.

پس از امتحان توسط ابراهیم خان منصوری ، مسئول موسیقی رادیو در آن زمان ، اولین برنامه وی با عنوان “نوازنده چهارده ساله” (عنوانی که مرحوم منصوری به دلیل سن و سال به وی داده بود. او انتخاب کرده بود) از رادیو تهران پخش شد. ساعت 21:45 ، و روز بعد نام نوازنده چهارده ساله در بسیاری از محافل ذکر شد.

خرمس بیش از بیست و پنج سال با رادیو کار می کند و چندین سال به عنوان “تکنواز ویولن” جمعه ها و همچنین یک برنامه “تکنواز” با هنرمندانی مانند “جلیل شهناز” ، “فرهنگ شریف” ، “منصور صارمی” کار می کرد. رضا ورزنده ، مجید ناجائی و فضل الله توکل با امیر ناصر افتا و جهانگیر ملک همکاری و برنامه ریزی کردند. روز جمعه برنامه دیگری به نام “شاعران داستان می گویند” از رادیو پخش شد که بیشتر آن توسط وی ساخته و اجرا شد و دارای یک آرم خاص و جالب بود که یکی از آنها را خلق کرد.

اگر می خواهیم تعداد کل برنامه های موسیقی ایرانی ، از جمله برنامه موسیقی ایرانی “نیم ساعت” ، موسیقی ایرانی “ساعت چهارم” ، برنامه های مختلف “گلها” و موسیقی ایرانی “FM” و تکنواز “تکنوازان” با اجرای رادیو همایون خرم را می توانیم حساب کنیم بیش از 400 برنامه

همایون خرم از میان ترانه های زیادی که برای آهنگ ها نوشت ، “من یک رسوایی زمان خود هستم” ، “کجای افسانه هستی؟” ، “ساگرام ، تو شکستی ، نوکر” ، “حتی بعد از تو در بستر غم” ، “غرش ستاره ها” ، “امشب نمک در سر دارم” ، “یک روح ، پیک صبح” ، “شباهنگا” ، “قلب من آشفته است” ، “شما آمدید که او” “با قلبم صحبت کن” ، “گمشده” ، “خسته از قلب” و “راز قلب” را بیشتر دوست دارد.

همایون خرم در 19 ژانویه 1991 بر اثر بیماری مهلک درگذشت.

آهنگ “Star Rumble” یا “امشب شوری دارم” آهنگی است که توسط کریم فکور ساخته شده و همایون خرم ساخته است. این قطعه توسط چندین خواننده از جمله محمد اصفهانی اجرا شده است. سال ها بعد از اجرای اولیه خواننده دیگر ، همایون خرم کامبیز روشن روان را برای تنظیم ارکستر و محمد اصفهانی را به عنوان خواننده برای اجرای مجدد ترانه انتخاب کردند. ضبط این استودیو زیر نظر وی انجام شد و با عنوان “Sky Peak” در آلبوم “من تنها بودم” منتشر شد.

در زیر می توانید این آهنگ را با اجرای محمد اصفهانی گوش دهید:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا