جامعه

واکنش ترکیه در خصوص منشاء گرد و غبار در ایران

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: از نظر علمی ثابت نشده است که سدهای کشورش باعث طوفان شن در ایران شده است.

به گزارش تیتر اول، به نقل از خبرگزاری آناتولی، تانجو بیلگیچ سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای کتبی در واکنش به دیدگاه ایران مبنی بر اینکه ترکیه هوای ایران را با طوفان شن و گرد و غبار آلوده کرده است، گفت. این ادعا که سدها در ترکیه باعث طوفان شن و گرد و غبار در جغرافیای ما می شوند غیر علمی است. طوفان های شن بیشتر یک پدیده طبیعی و رایج هستند.

واکنش ترکیه به منشا گرد و غبار در تهران

وی علت اصلی طوفان های شن در ترکیه و ایران را گرد و غبار بیابانی آفریقا و خاورمیانه، دو منبع مهم گرد و غبار در جهان می داند. در واقع تخریب زمین، جنگل زدایی، بیابان زایی و خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی نیز این طوفان ها را تشدید می کند.

بیلگیچ افزود: این ادعا که سدهای ساخته شده توسط ترکیه باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی ناشی از طوفان های شن و گرد و غبار اخیر در ایران شده و آلودگی هوای تهران به اوج خود رسیده است به شدت در رسانه های ایران منعکس شده است. دستور کار سیاسی

وی ادامه داد: مقصر دانستن ترکیه در بلایای طبیعی توسط دولت تهران رویکردی واقع بینانه نیست. برای جلوگیری از طوفان شن و گرد و غبار و کاهش اثرات منفی آن، هر کشوری باید ابتدا نقش خود را ایفا کند و اقدامات لازم را برای استفاده پایدار از منابع آب و خاک انجام دهد.

بیلگیچ گفت: «ترکیه رویکرد بسیار انسانی نسبت به آب دارد. ترکیه آب‌های فرامرزی را عنصر همکاری می‌داند نه تضاد بین کشورهای ساحلی.» ترکیه همیشه به قوانین بین المللی احترام می گذارد.

وی گفت: ترکیه آماده هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران در این زمینه است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا