بین الملل

یادی از «عمار حلب» در بیستمین کنگره آسمانی عروج/ وقتی درد دانشجویان در دارالشفای شهدا التیام می‌یابد

گروه استانی خبرگزاری آنا; بیستمین کنگره معراج عتبات عالیات کشور عصر دیروز به مناسبت بیستمین سالگرد تدفین شهدای گمنام و شهدای دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با حضور خیل علاقمندان انقلاب اسلامی، دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم برگزار شد. در تمام عرصه های زندگی

شهدایی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد آرام گرفتند، 20 سال از حضورشان در این دانشگاه می گذرد، سال ها چراغ روشن محیط دانشگاه بودند تا نسل یک ساله را با خود همراه کنند. دستان خود را بلند کرده و به سوی عبادت بلند می کنند.

خبرنگار خبرگزاری آنا از یزد درباره این رویداد بیستمین کنگره آسمانی معراج وی با محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در خصوص شهدا و برگزاری اجلاسیه یادواره آنان که هر ساله در آبان ماه برگزار می شود گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانیم.

آنا: درباره شهدای گمنام و ابعاد فرهنگی به من یادآوری کن

اشکزیری دهگانی: من معتقدم که کنگره آسمانی معراج و هشت شهید گمنام سرچشمه و رویش بر پیکر دانشگاه آزاد اسلامی یزد بوده که حتی نامی از او نپرسیده است. فصل پاییز 20 سال پیش برای تقویت نیروهای معنوی و انقلابی این دانشگاه با طراوت و انرژی مضاعف بود.

در سال های اخیر ثمره تربیت رهبران انقلابی و متدین این دانشگاه شهیدان محمد خانی و شیخ الاسلام که از دانشجویان دانشگاه آزاد یزد و فارغ التحصیل مدرسه عشق بودند، تاریخ ماندگاری از خود بر جای گذاشت.

** کنگره آسمانی هشت شهید رنگ و بوی دانشگاه را عوض کرد

اگر بارها تعریف رفتار، ارزش ها و هنجارها را «فرهنگ» بگوییم، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرهنگ مانند اکسیژن و جوی است که در محیط وجود دارد.

کنگره معراج و تدفین هشت شهید رنگ و بوی دانشگاه را متحول کرد و در سال های اخیر با همه فراز و نشیب هایی که داشته ایم، شاهد این فضای شهادت، ایثار و فداکاری و اخلاص و برکت بوده ایم. که اثری نامحسوس ایجاد کرد.

در 20 سال گذشته، زمانی که ما 20 کنوانسیون را تصویب کردیم، شهدا ده ها انسان قد بلند، ارزشمند و توانمند پرورش داده اند که دومین ویژگی آثار فرهنگی این برنامه آسمانی است.

در این سال‌های نوسانات سیاسی و جنگ‌های ترکیبی، مهم‌ترین ابزاری که می‌توانستیم جوانان را به روحیه انقلاب اسلامی بازگردانیم و آنها را با اصول و ارزش‌های انقلاب آشنا کنیم، برنامه‌هایی مانند یادواره شهدا بوده است. .

بی شک کنگره شهدای یزد با وزن عنوان معراج با هیچ برنامه دیگری در عرصه فرهنگی قابل مقایسه نیست؛ بنابراین، این یک ارزش مهم و محوری برنامه فرهنگی و معنوی است.

آنا: فکر می کنید مزار و یادمان شهدا چه تاثیری بر محیط دانشگاه دارد؟

اشکزیری دهگانی: یادواره شهدا در دانشگاه با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) دارالشفا است. چون دارالشفا تعریف دقیقی است و وقتی دچار درد جسمی می شویم سراغ دارالشفای جسمانی می رویم; اما این معراجات و مزارها مخصوصاً از نوع گمنام است و هشت شهید اولین شهدای گمنام دانشگاه ها و مؤسسات پزشکی بودند. با آنها دردهای روحی و قلبی خود را التیام می دهیم.

ما انسانها مشمول حس نفسانی و غرور و خصلت هایی هستیم که هر چقدر هم که طول بکشد باید به پزشکان معنوی مراجعه کنیم و دارو بگیریم. هیچ درمانگاه و آسایشگاهی بزرگتر از حضور در کنار شهدا نیست و اگر تشریف بیاورید طی سالیان گذشته بسیاری از دانش آموزان و کارکنان این شهدا شفا یافته اند و چنین قدر شهدا را خواهیم فهمید.

در سالهای اخیر حل مشکلات زناشویی و تحصیلی، خانوادگی و عاطفی، آرامش روحی و روانی با رهنمودهای این شهدا بوده است، موارد زیادی را می شناسم که باید به موقع مستند و منتشر شود.

** شهید محمد خانی مصداق این بود که «تا شهید نشدی شهید نمی شوی».

آنا: از شهید محمدخان، حضور و تاثیر این شهید در مراسم بزرگداشت بگویید.

اشکزیری دهگانی: شهید محمدحسین محمد خانی (مدافع حرم) را بهترین مصداق سردارش سردار شهید سلیمانی می دانند که تا شهید نشدی شهید نمی شوی.

به یاد

به گفته افرادی که از نزدیک با این شهید ارتباط داشتند، وقتی با این شخصیت باشید، اخلاص و روحیه شهید را در رفتار، کردار، اخلاق، پوشش و گفتار او احساس خواهید کرد. شخصیت متفاوت او با بقیه همرزمانش قابل درک بود. گویی روحش پیشاپیش او رفته بود و تنها مأموریت او به شکل جسمانی از انتقال مطالب به دوستان و اساتیدش پشتیبانی می کرد.

البته از بدو تولد وجود نداشته و به این معنا نیست که در بدو تولد این صفت کاملاً شهید شده و همه ویژگی ها را داشته است، جز اینکه سابقه خانوادگی مؤثر بوده و قطعاً از معجزات بوده است. از شهدای گمنام یزد تربیت شهید محمد خانی بود. یعنی شهید محمد هانی می توانست در قالب تربیت و رسالت شهدا به شهید محمد حسین محمد هانی تبدیل شود و این عنوان تاریخی «امیر حلب» را کسب کند.

شهید محمد حسین محمد خانی را بهترین نمونه گفته سردارش سردار شهید سلیمانی می دانند که تا شهید نشوید شهید نمی شوید.

این شخصیت بزرگ تاریخی ماندگار شد و یکی از دستاوردهای شهدای دانش آموز است که دانستن برخی از مفاهیم وجودی شهدا به ما امکان می دهد به این جایگاه برسیم.

شهید محمد خانی از این توانایی نهایت استفاده را کرد و دوستان خود را در همه طیف ها، اعتقادات و روحیات انسانی کرد و خود را شکل داد و دیگران را نیز با خود همراه کرد. محمد حسین خاصیت تقویت کنندگی و تغذیه عالی داشت.

من می خواهم در گام دوم به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کنم که ابتدا باید خودمان را توسعه دهیم و سپس اجتماعی و متمرکز کنیم. بنابراین، اگر خود را تزکیه نکنیم، هرگز نمی‌توانیم بر دیگران تأثیر بگذاریم.

آنا: برگزاری یادواره شهدا در دانشگاه از نگاه شما چیست؟

اشکزیری دهگانی: تاثیر این برنامه ها را می توان بیمه دانشگاه برای برگزاری این یادواره دانست و مهم ترین رویداد دانشگاهی در طول سال، کنگره معراج شهداست. بنابراین ما هیچ جایگزینی برای یادواره شهدا نمی‌یابیم و بیشترین حمایت را در بررسی این برنامه‌ها داریم. البته مشکلات تامین اعتبار، بروکراسی اداری و… وجود دارد که ماهیت این برنامه هاست. زیرا کار شهادت نیروبخش است و نیاز به دقت در طراحی و خلاقیت دارد و بزرگترین کار اخلاص است و شهدا را باید به اخلاص شناخت.

هر کسی که در این راه قدم می گذارد معمولاً مشکلات خاص خود را دارد. بنابراین موفق ترین و بهترین برنامه ها با صمیمیت و سخت کوشی انجام می شود.

البته کیفیت برنامه ها بهتر از کمیت است و اگرچه در این ایام مهم نظام جمهوری اسلامی نیازمند وحدت و انسجام و شور است و امسال هم مانند سال گذشته مسئله ای جز شهدا نمی توانیم داشته باشیم. 19 کنگره این برنامه در خور شأن خود شهدا انجام شد.

آنا: از رابطه شخصی و عاطفی خود با شهدا بگویید.

اشکزیری دهگانی: این رابطه یک نگاه عاطفی است و ما خانواده هایی داریم که نگران ما هستند و به فکر ما هستند و از ما مراقبت می کنند، البته خانواده شهدا در شرایطی بودند که احساساتشان آنقدر قوی نبود که مانع از رفتن آنها به جبهه شود. .

هشت شهید گمنام دشتگاه آزاد یزد متعلق به هشت خانواده ای هستند که به فرموده امام خمینی (ره) چشم و نور این ملت هستند، خانواده هایی که با اشک فرزندان خود را شیر می دهند و ما از خانواده ها خبر نداریم. از شهدای گمنام بنابراین برنامه هایی مانند مراسم شهید صرفاً یادبود نیست، زیرا حداقل 16 نفر از بزرگان و موفقان در امر تربیت مردم توجه و توجه به این بقعه و دارالشفا را داشته اند.

آنا: و حرف آخر…

اشکزیری دهگانی: دانش‌آموزان زیادی در سال‌های اخیر شفا و آرامش یافته‌اند و امروز مفتخریم که با شهدای گمنام برپایی راه خوب را شاهد هستیم. چرا که بهترین زمزمه ها و نیازها را شهدای گمنام دانشگاه تمسک در این مکان جستجو می کنند.

دکمه بازگشت به بالا