بهترین های کسب و کارعمومی

ثواب غذا دادن به حیوانات

همه موجودات زنده از احترام و کرامت برخوردارند. وجود آنها لازمه طبیعت است و برخی از آنها بر زندگی انسان نیز تأثیر می گذارد. ما در اسلام دستورات زیادی در مورد نحوه  نگهداری از حیوانات و حفظ حقوق آنها داریم. در سایت خبری پارت نیوز به این موضوع خواهیم پرداخت.

اسلام به نگهداری از حیوانات توصیه کرده است. مگر در مواردی که نگهداری از حیوانات برای انسان خطرناک باشد. مراقبت از حیوانات می تواند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی برای ما مفید باشد.

پیامبر اکرم (ص) بر ثواب نگهداری از حیوانات تأکید داشتند. این امر به ویژه در مورد حیواناتی مانند بز، گوسفند، مرغ، خروس و گربه صادق است. می گویند اگر مؤمنی در خانه اش بز داشته باشد، اقبال به خانه و سفره او می رسد.

تقریباً همه انبیا در خانه های خود کبوتر داشتند، زیرا بال های کبوتر باعث می شد جن و سایر افراد از خانه بیرون نروند. گربه، کبوتر و خروس سه حیوانی هستند که امام کاظم (ع) دستور نگهداری آنها را داده است.

می گویند وقتی خروس بانگ می زند بدانید که فرشته ای را دیده اید در آن هنگام از خدا کمک بخواهید و به خروس توجه کنید. اگر صدای الاغی شنیدی از شر شیطان به خدا پناه ببر.

حضرت فرمود: از حیوانات خانه خود مراقبت کنید تا جن و شیاطین به جای بازی با فرزندانتان به این حیوانات مشغول شوند و خود شما نیز در ثواب پرورش حیوانات شریک باشید.

مهربانی با حیوانات

در اسلام، رفتار با مهربانی و شفقت با حیوانات آنقدر واجب است که در روایات آمده است که پرندگان در شب به لانه خود دست نزنند، زیرا در سایه رحمت الهی هستند و در امان هستند.

فقر را از بین می برد

پیامبر (ص) فرمود: گوسفند حیوانی بهشتی است. گفت چوپان در خانه اش از فقر در خانه اش رهایی می یابد.

ثواب غذا دادن به حیوانات

همانطور که گفتیم در دین ما احسان به حیوانات و پرندگان سفارش شده است. سود غذا خوردن کمتر از سود پرورش حیوانات نیست.

حضرت عیسی (ع) در حضور شاگردانش تکه ای از نان خود را به دریا انداخت و از آنها پرسید که علت آن چیست؟

گفت حیواناتی که در آب هستند باید خورده شوند. این کار نزد خداوند متعال ثواب زیادی دارد.

غذا دادن به حیوانات و مهربانی با آنها آنقدر ارزشمند است که می توانیم ثمره این کار خیر را به مردگان تقدیم کنیم. فرقی نمی کند که کار در کجا انجام شود، چه بر سر مزار اموات باشد و چه در جای دیگر.

مهم این است که اگر به پرنده یا حیوانی با نیت خیر غذا می دهید، بتوانید پاداش آن را به روح زیرزمینی خود بفرستید. این کار نتیجه دنیوی هم دارد.

فرمان حقوق حیوانات

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند هر که در خانه حیوانی باشد حق آن حیوان بر دوش صاحبش است. از جمله آنها حق غذا دادن به آنهاست.

احسان و مهربانی با حیوانات از حقوق آنهاست که بر دوش صاحبان آنهاست. پس از برداشت حیوانات، مردم دستور برداشت علف را دادند.

اسلام استفاده بیش از حد از انرژی حیوانی را محکوم می کند. این حق آنهاست که از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

وظیفه انسانی

علاوه بر این، صاحبان حیوانات خانگی باید به آنها غذا بدهند و به حقوق آنها احترام بگذارند. غذا دادن به حیوان گرسنه یا تشنه وظیفه انسانی هر انسانی است.

در فقه اسلامی دادن آب و غذا به حیوانات در مواقع ضروری واجب و در موارد دیگر مستحب است. حتی در برخی موارد رعایت حقوق حیوانات در مراجع شرعی الزامی است.


چهار ویژگی حیوانات

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که حیوانات فاقد ادراک و شعور هستند، خداوند آنها را بدون ادراک آفریده، ولی به آنها ویژگیهایی داده است.

ابتدا حیوانات خلقت خود را می شناسند و او را تسبیح می گویند.

ثانیاً، آنها را قادر ساخت تا امرار معاش کنند.

سوم، حیوانات توانایی تشخیص نر از ماده را دارند.

و بالاخره از مرگ می ترسند.

برای دوست داشتن حیوانات

اگر حیوانی را در خانه خود پرورش داده اید، آن را نکشید. زیرا انجام این کار منزجر کننده است. یکی از یاران امام رضا حیوانی را برای ذبح بلند کرد و پس از موعد مقرر سر آن را جدا کرد.

پس از گفتن این ماجرا برای امام رضا (ع) فرمود که من به کار شما علاقه ای ندارم. بنابراین، همنشینی با حیوان نسبت به پرورش دهنده آن وظیفه بزرگی دارد.

فواید تشنگی حیوانات

در فقه اسلامى آمده است كه اگر در جاى بودى كه براى آب دادن به حيوان تشنه و وضو گرفتن آب كافى نبود، بايد آن آب را به آن حيوان بدهى و خودت بيعت كنى.

در نزد خداوند، حتی سیراب کردن تشنه، اعم از انسان و حیوان، تحت الشعاع جلال الهی در آخرت است.

کنایه از ثواب نوشیدنی دادن به سگ در شب معراج

در شبی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به معراج عروج کردند، زنی فحشا را در بهشت ​​دید و از او پرسیدند که علت آن چیست؟ می گویند این زن به سگ رحم کرد و او را به خاطر آب دادنش بخشید و وارد بهشت ​​شد.

اسلام نگهداری برخی از حیوانات را ممنوع کرده است

فقه اسلامی برای نگهداری از حیوانات بیش از آنچه که تصور می کنیم به ما ثواب می دهد. در برخی موارد ما را از نگهداری برخی حیوانات منع می کرد.

همانطور که گفته شد: تا زمانی که نگهداری از حیوانات ضرری برای مردم نداشته باشد، منعی ندارد. مثلا نگهداری سگ در خانه به استثنای سگ های شکاری به هیچ وجه توصیه نمی شود.

متأسفانه با وجود تاکید بر نگهداری سگ در خانه، امروزه این امر به امری عادی تبدیل شده است. یک سگ شرم آور

بزاق سگ حاوی ویروس هایی است که باعث بیماری می شوند. اگر سگی روی ظرفی تف کند، آن ظرف با هفت بار پاک کردن آن پاک نمی شود.

ویروس بزاق سگ را نمی توان در خارج از خاک پاک کرد. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: در خانه ای که سگ است، فرشتگان وارد نمی شوند، مگر نگهبان.

دکمه بازگشت به بالا