فرهنگ و هنر

کرونا نباید این نفس کشیدن را قطع کند

سیلک ذبیحی که با «فروود سیاوش» در جشنواره عروسک ها شرکت می کند ، گفت: تئاتر برای من و خانواده ام مثل نفس کشیدن است. این تنفس حتی در تاج نباید متوقف شود.

مدیر تیتر اول که در بخش محیط زیست و فضای باز هجدهمین جشنواره عروسکی تهران- مبارک از کرمانشاه به اجرای برنامه می پردازد ، در مورد نیاز به تئاتر در دوران کرونا صحبت کرد و بازی خود را توضیح داد.

وی در مورد انتخاب داستان از شاهنامه گفت: من به خصوص به داستان های فردوس شاهنامه علاقه مندم و حتی در دوره قبل به همراه “زال و سیمرغ” در جشنواره شرکت کردم و به نوبه خود با صحنه پردازی محافظت خواهم کرد من می توانم این داستان ها را به تصویر بکشم ، فرهنگ ، عظمت و هنر ایرانی در آنها نهفته است: شهنام فقط یک داستان نیست ، بلکه یک مجموعه هنری است و کاملاً دراماتیک به حساب می آید.

وی تکنیک اجرایی فرود سیاوش را ترکیبی از روایت و نمایش عروسکی دانست و ادامه داد: “زال و سیمرغ” یک عروسک ماسک بود ، به این معنی که بازیگران یا همان بازیگران عروسکی ماسک بزرگی می زدند و شخصیت ها را با استفاده از ماسک بازی می کردند و اجرا می کردند. در این نمایش که ترکیبی از روایت و نمایش عروسکی است ، دو بازیگر عروسک داستان را روایت می کنند و در قسمت هایی که روایت به پایان می رسد ، داستان را در قالب قهرمانان عروسکی کارگردانی می کنند. عروسک ها بازیگران به شکل ماسک هستند.

ذبیحی همچنین با توجه به شرایط اپیدمی کرونا درباره حضور در جشنواره گفت: “من حدود 30 سال است که در زمینه تئاتر کار می کنم و حتی خانواده ام در این زمینه کار می کنند.” در واقع تئاتر برای من و خانواده ام مثل نفس کشیدن است. این تنفس حتی در تاج نباید متوقف شود. من به یاد می آورم که تئاتر را در منطقه جنگی و شرایط جنگ تماشا می کردم و این روند بود. تئاتر به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است و با وجود همه مشکلات ، ما هنوز این هنر را دنبال می کنیم و ادامه خواهیم داد.

وی گفت: “در سالهای اخیر ، کار در تئاتر دشوار شده است و کرونا درد را دو چندان کرده است.” از آنجایی که مراکز فرهنگی هنری تعطیل بودند و اجازه فعالیت نداشتیم ، طبق پروتکل ها به فلات رفتیم و حتی چند جلسه در خانه تمرین کردیم.

ذبیحی درباره برگزاری جشنواره در یک زمینه مجازی توضیح داد: یک ویژگی مهم تئاتر تماشاگر بودن است. به دلیل پخش شدن تاج ها ، برای حفظ این هنر لازم است از ابزارهای دیگری استفاده کنیم. باشکوه ترین لحظه دیدار بیننده با گروه اجرا و بالعکس است. اکنون که متأسفانه این شرایط مهیا نیست ، باید خود را با شرایط وفق دهیم.

او که به داستان “پایین آمدن سواوش” وفادار است ، خلاصه نمایش را اینگونه تعریف کرد: کیه هوسرو پسر برادر ناتنی سیاوش و فروود است. او به قصد نفرت از خون پدرش می جنگد. ارتش به قلعه فرددا نزدیک می شود. فرود با ارتش برخورد می کند و ارتش آنها را به دلیل ناآگاهی می کشد.

نویسنده “فرود سیاوش” علی پاکدست ها است. این نمایش 25 دقیقه طول می کشد و بازیگران آن هاشم پورمحمدی و نسترن ذبیحی هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا