استان ها

کاری برای شناگران نمی‌کنیم که انتظار مدال داریم

در ورزش های رکوردی اولین اشتباه آخرین اشتباه است

مربی شنای ایران گفت: متأسفانه کاری نمی کنیم که انتظار رشد قابل توجهی از شناگران داشته باشیم.

بازیکن دیلانچیان در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره عملکرد مهرشاد افغاری در شانزدهمین دوره مسابقات شنای قهرمانی جهان (مسافت کوتاه) استرالیا که به کسب رتبه سی و ششم رنکینگ جهانی در ماده 100 متر پروانه بسنده کرد. زمان 52.95 و نتوانست رکورد قبلی خود 51.87 را تکرار کند، در حالی که امیدوار بود دوباره رکورد بزند، گفت: شرایط به گونه ای بود که می دانستیم اوفری در استرالیا نمی تواند رکورد بزند، اما با توجه به اینکه موفق شد. و رکورد المپیک و قهرمانی جهان را به دست آورد و بهترین شناگر کشور محسوب می شد و فرصت حضور در این مسابقات معتبر از او گرفته نشد اما میدانی را دید که می توانست در آن تجربه بیشتری کسب کند.

**در هنگام شنا لحظه ای را از دست ندهید

وی ادامه داد: افهری قبل از اعزام شرایط تمرینی معمول را نداشت و قبل از مسابقات قونیه در اصفهان که این شناگر در آنجا تمرین می کند مشکل سخت افزاری داشتیم و سه ماه از مشکل سخت افزاری می گذرد، پایگاه ملی شنا در استخر الهنگلب.” این شناگر ملی پوش با کمک باشگاه آریس تمرینات خود را پیگیری کرد اما در مورد اوفاری استانداردهای لازم برای شناگری که قهرمان کشور محسوب می شود در نظر گرفته نشد. شنا ورزشی است که اگر لحظه ای در طول مسابقه از دست برود، شناگر نمی تواند آن را به دست آورد و از رقابت عقب می ماند. این اتفاق مستقیماً روی رکورد تأثیر می گذارد و شناگر نمی تواند رکوردی را که از او انتظار می رود ثبت کند.

**هدف اصلی حضور در بازی های آسیایی هانگژو است

ملی پوش شنای ایران در خصوص برنامه های آتی افگاری و دیگر شناگران ایرانی تا بازی های آسیایی هانگجو گفت: برنامه ها را رسمی تر کرده ایم و این برنامه ها شروع شده است. بازی های لیگ تا پایان سال و اردیبهشت آینده مسابقات جهانی ژاپن را داریم. هدف اصلی حضور در بازی های آسیایی هانگجو است و امیدوارم با آمادگی خوبی در این مسابقات شرکت کنیم. البته با این تعداد دیدار نمی توان امید زیادی برای صعود به فینال یا کسب مدال در بازی های آسیایی داشت. یکی از مشکلات قبل از بازی های کشورهای اسلامی در قونیه عدم رقابت بود. تصمیم گرفتیم قبل از مسابقات جهانی یک مسابقه تدارکاتی و سپس اردوی برون مرزی برگزار کنیم اما نه مسابقه تدارکاتی برگزار شد و نه اردو و به همین دلیل در بازی های کشورهای اسلامی به حداقل مدال های مورد نظر دست نیافتیم. زمان ممکن

** متاسفانه کاری نمی کنیم

وی افزود: هر شناگری باید در مسابقات زیادی شرکت کند تا بدون هیچ اضطرابی با این رقابت روبرو شود. فشار روانی که در مسابقات داخلی و خارجی به ورزشکار وارد می شود با یکدیگر متفاوت است و یک شناگر با شرکت در مسابقات مکرر می تواند با آرامش بیشتری با همسالان خود رقابت کند. شناگری که دوره های زیادی را دیده است، رویداد اصلی خود را مشخص می کند و تجربه لازم را در زمینه های دیگر کسب می کند که بر اساس دوره های مختلف دیده شده، بهترین رکورد خود را در مسابقات اصلی ثبت می کند. متأسفانه کاری نمی کنیم که انتظار رشد قابل توجهی از شناگران داشته باشیم و پیشرفت فنی آنها با سطحی که دوست داریم ببینیم فاصله زیادی دارد. شناگران ما آمادگی دارند تا پیشرفت لازم را داشته باشند، اما اگر به آنها رسیدگی نشود، نباید از آنها انتظار عملکرد بالاتر از حد انتظار داشت.

**در ورزش های رکوردی یک اشتباه منجر به حذف می شود

دیلانچیان یادآور شد: مدیر فنی تیم های ملی شنا محسن سمیع زاده به دلیل نداشتن مدیر مستقیم برای اجرای برنامه ها از سمت خود استعفا کرد و فاصله افزایش یافت. به همین دلیل برنامه های کادرفنی تیم ملی شنا رعایت نشد. همه اینها باعث می شود که اهداف تعیین شده جلوتر باشند و ما نباید شانس یک قرعه کشی خوب را داشته باشیم، زیرا نباید به شانس اعتماد کنیم. در ورزش‌های رکورددار مانند شنا و دو و میدانی، هر کسی که مرتکب اشتباه شود، می‌تواند منجر به محرومیت و از دست دادن فرصت حضور در نیمه نهایی و نهایی شود. اگر اشتباه کنیم راهی برای تصحیح آن وجود ندارد چون فرصتی نیست و پارسال که تلاش زیادی برای رسیدن به مدال آسیایی بود فرصت کافی نداشتیم. الان هم اگر شرایط و شرایط بهتر شود به جایگاه خوبی می رسیم و حتی مدال می گیریم. اما اگر شرایط تغییر نکند، همانطور که آقای سمیع زاده از تیم ملی شنا کنار رفت و کنار رفت، ادامه شرایط با موفقیت بزرگی تمام نمی شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا