سلامت و تندرستی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف، طبق گفته وزیر بهداشت تا دو تا سه هفته آینده به پیک Omicron خواهیم رسید. این بدان معناست که باید منتظر افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم. البته این بار دلتا جایگزین سویه Omicron شده است. طرفی که همه فکر می کردیم مثل سرماخوردگی است و دیدیم اینطور نیست.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت حاکی از شناسایی بیش از 35 هزار بیمار جدید بود که از این تعداد 2199 نفر در بیمارستان بستری شدند. تا دیروز 2395 بیمار در بخش های آی سی یو بستری شدند.

به طور قابل توجهی تعداد بستری شدن در بیمارستان در حال افزایش است که می تواند خطرناک باشد. زیرا تعدادی از آنها به بخش های مراقبت های ویژه اعزام می شوند که منجر به افزایش مرگ و میر می شود.

وضعیت قرمز در اتاق های ICU

شبنم تهرانی، معاون بخش عفونی بیمارستان لبافی زاد گفت: زودتر از حد انتظار اتفاق افتاد.

وی افزود: برخی از افراد امیکرون را سرماخوردگی می بینند و به حالت عادی برمی گردند و عفونت بالای این ویروس باعث افزایش تعداد مبتلایان شده است.

سرعت انتقال omicron 3 تا 4 برابر سریعتر از دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ملی کووید 19، سرعت انتقال امیکرون 3 تا 4 برابر سریع‌تر از گونه دلتا است. بنابراین در خانواده هایی که یکی از اعضای آن مبتلا می شود باعث درگیری در همه اعضای خانواده می شود.

وی افزود: هر چه شدت انتقال ویروس در جامعه بیشتر باشد، احتمال گونه های جدید بیشتر می شود، بنابراین باید با دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زنجیره انتقال را قطع کنیم.

یکی از اعضای کمیته علمی ملی کووید ۱۹ گفت: فکر می‌کنم Omicron در سه هفته آینده در کشور به اوج خود خواهد رسید و تعداد بستری‌ها و ویزیت‌های سرپایی بسیار بیشتر خواهد شد.

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و آمارها نشان می دهد 20 درصد مبتلایان در گروه سنی کودک هستند و در حال حاضر بیشتر بخش های اطفال اشغال شده است.

پیک Omicron برای 3 هفته آینده

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج ششم کرونا در کشور بر آمادگی ۱۰۰ درصدی بیمارستان تاکید کرد و گفت: فکر می کنیم تا ۲ تا ۳ هفته آینده به اوج برسیم.

وی افزود: در صورت مشاهده علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افرادی که بیماری اساسی دارند و حال عمومی خوبی ندارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی شرایط به اوج می رسد دیگر قرنطینه هوشمند برقرار نیست و باید محدودیت کامل اعمال شود.

وی یادآور شد: پیشنهادها با توجه به شرایط به طور مرتب به ستاد ملی ولیعهد ارائه می شود اما یک قسمت تایید و یک قسمت تایید نمی شود. در حوزه قرنطینه نیز توصیه می کنیم ستاد کرونا با در نظر گرفتن شرایط کشوری در این زمینه تصمیم گیری کند.

افزایش مرگ و میر عروق بیماری کرونا طی 2 هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با افزایش تعداد بیماران سرپایی، تا دو هفته دیگر باید منتظر افزایش بستری‌ها باشیم.

وی افزود: اکنون تعداد بستری ها نسبت به هفته گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که می تواند مرگ و میر عروق بیماری کرونا را طی دو هفته آینده افزایش دهد.

این در حالی است که مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد بستری ها و فوتی ها در هر دو دلتا را با نامی که در شعبه صعودی پیک امیکرون قرار داریم و عود بیش از 100 بیمار در هر کدام مقایسه کرد. امیرون گفت: تعداد فوتی ها در پیک ششم حدود چهار برابر سال گذشته است.

به نظر می رسد با شرایط فعلی و عادی شدن مشاهدات و عدم توجه جدی به رعایت پروتکل ها و. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.

دکمه بازگشت به بالا