استان ها

چابهار باید، قطب IT کشور شود

براساس اخبار آنلاین از چابهار ، این منطقه آزاد دیگر حصارکشی شده و کوچک نیست. با تصویب مجلس ، منطقه توسعه یافته و قلمرو آن رشد کرده است. برای بررسی موقعیت چابهار در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی ، روزنامه چابهار تایمز با حمید رضو آصفی ، معاون سابق وزیر امور خارجه و نماینده سابق سازمان صحبت کرد:

چه بازارهای هدف می تواند منطقه آزاد چابهار را به عنوان قطب انرژی ایران به ویژه در زمینه پتروشیمی ها تحت پوشش قرار دهد؟

مناطق آزاد ایجاد شده در کشوری در شمال و مرکز کشور ، به ویژه در جنوب ، می تواند تأثیر عمده ای در تجارت ، تجارت ، سرمایه گذاری و سرمایه گذاری داشته باشد. این مناطق در توسعه ایران نقش اساسی دارند. چابهارا به دلیل موقعیت استراتژیک از اهمیت استراتژیک برخوردار است. چابهارا در نزدیکی شبه قاره هند واقع شده است. هند به شدت به گاز ، نفت ، بنزین و انواع انرژی نیاز دارد. پیش از این ، قبل از تحریم جمهوری اسلامی ، این انرژی ها به دلیل تحریم استخراج می شدند. با هدف انرژی در سراسر جهان ، اما می تواند آن را در اولویت کشورهای شبه جزیره عمان و شبه قاره هند قرار دهد. این کشورها را برای صادرات انرژی انتخاب کنید. حتی چین که مشتری بلند مدت و منظم جمهوری اسلامی است. در عین حال بسته تحریم ها رد شده و صادرات نفت ایران افزایش یافته است. امیدوارم جمهوری اسلامی ایران آینده بهتری برای همکاری اقتصادی ، به ویژه همکاری های انرژی داشته باشد.

چابهار چگونه می تواند از توان حمل و نقل برای انتقال انرژی از آسیای شرقی و آسیای جنوب غربی به شمال اروپا استفاده کند؟

برای موفقیت چابهار در این کار ، باید مسیرها و زیرساخت های بحران را تقویت کند. چابهار با توجه به شرایطی که دارد ، می تواند با شهرهای مهم کشور ارتباط و راه های خوبی داشته باشد. چابهار نیاز به جذب سرمایه گذار دارد. و نیاز به سرمایه گذاری کلان در حمل و نقل ، جاده ها ، راه آهن و دریا دارد. البته ، ما در دریا مشكلات زیادی نداریم ، باید این سه حالت دیگر یعنی ریلی ، جاده ای و هوایی را تقویت كنیم. برای انجام این کار ، ابتدا باید سرمایه گذاری جدی انجام دهیم و سرمایه گذار جذب کنیم ، باید چابهار را بیشتر در چشم بازیگران اقتصادی مطرح کنیم.

ما در این زمینه به اطلاعات جدی و تبلیغات گسترده نیاز داریم. از صاحبان بخش خصوصی و صاحبان صنایع که در این زمینه فعال هستند دعوت کنید. بودجه لازم را در نظر بگیرید ، مکان را در آنجا تعیین کنید. حتی فکر می کنم کار چابهار معرفی خود به بزرگترین نشریات جهان به زبان های انگلیسی ، عربی و فرانسه است. نه تنها در چابهار بلکه در کل کشور از نظر تبلیغات ضعیف هستیم. ما حتی باید از کانال های خبری پیشرو در جهان استفاده کنیم. کانال های خبری معروف جهانی زیادی به زبان عربی مانند الجزایر یا انگلیسی وجود دارد که برای معرفی مخاطبان نیاز به استفاده و معرفی آنها در چابهار داریم.

منطقه آزاد چابهار در کدام مناطق می تواند در اقتصاد بدون نفت نقش داشته باشد؟

در مناطق دیگر که چابهار می تواند در حوزه های نفتی فعالیت کند ، باید مزایای مقایسه ای خود را بررسی کنیم. موضوع میگو ، ماهی و غذاهای دریایی می تواند یکی از زمینه های فعالیت در این منطقه باشد. به دلیل مجاورت چابهار با دریا ، این صنعت می تواند دوباره احیا شود.موضوع صنایع کوچک دیگر ما فناوری غذایی است. ما در این زمینه پیشرفت خوبی داشته ایم و می توانیم در زمینه بسته بندی و تولید مواد غذایی فعالیت کنیم. این رشته را در دستور کار قرار دهید. انواع مختلف فرآوری مواد غذایی ، کنسرو شده و … با بسته بندی مناسب.

خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران فعالیتها و پیشرفتهای بسیار خوبی در زمینه پزشکی داشته است. آخرین نکته این است که نه تنها در چابهار ، بلکه در سراسر جهان نیز می تواند هزینه آن را توسط IT پرداخت کند که از این نظر نیز پیشرفت بزرگی برای هندی ها بوده است. IT دیگر مکانی را نمی خواهد که بخواهد در منطقه آزاد کیشا یا انزلی باشد. در هر کجا قابل استفاده است. ناگفته نماند که IT دنیای آینده است و سرمایه گذاری در آن بسیار پاداش آور و پاداش آور است. البته منطقه چابهار می تواند کارگروهی از افراد متخصص در این زمینه تشکیل دهد و از چندین اتاق فکر بخواهد که دور هم جمع شوند و به مدت یک یا دو روز مطالعه کنند ، نتایج را در دستور کار قرار دهند و فرصت ها را به صورت دقیق تری ارائه دهند.

چابهار تایمز / محسن آزاد

46

دکمه بازگشت به بالا