سلامت و تندرستی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید که افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی دارند که از سلولهای پوستی خود رشد کرده اند. دانشمندان ایالات متحده در دانشگاه پیتسبورگ گامی بزرگ در اجرای این ایده برداشته اند. آنها توانسته اند با موفقیت پیوند موش ها را در کبدهای کوچک رشد یافته از سلولهای پوست انسان انجام دهند.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی برای غلبه بر آنها وجود دارد. یکی از این موانع عدم اهدا کننده است و دیگری این که سیستم ایمنی گیرنده ممکن است در صورت یافتن یک عضو اهدایی از پذیرش بافت جدید خودداری کند.

ممکن است یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار رشد کرده باشد رشد کند. این کار در صورت نیاز به پیوند عضو انجام می شود. سیستم ایمنی بدن این عضو را رد نمی کند زیرا سلول های آن را به رسمیت می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش کشت شد که تمام سلول ها را از دست داده بود. بنابراین سلولهای جدید به گونه ای قاب بندی شده اند که بتوانند ساختار ارگان اصلی خود را بچسبند و حفظ کنند.

دانشمندان سپس کبد کوچک پنج موش را پیوند زدند و شرایط آنها را به مدت چهار روز آزمایش کردند. مطالعات نشان می دهد که کبد جدید در همه موش ها کار می کند.

دانشمندان دریافتند که این کبد اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می کند. آنها همچنین پروتئین های موجود در خون موش ها را شناسایی کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این آزمایش به راحتی انجام نشده است زیرا مشکلات جریان خون در اطراف بافت های همبستگی هر 5 موش ایجاد شده است. به موشها نيز دستور داده شد كه در برابر رد پيوند عضو مقاوم باشند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است برای سایر حیوانات امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez ، نویسنده اصلی این پروژه گفت:” هدف بلند مدت ما فراهم کردن ارگان هایی است که می توانند جایگزین اندامهای اهدا شده شوند.

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا