فرهنگ و هنر

وقتی موسیقی مرگ امیرکبیر را دلخراش‌تر می‌کند + صوت

ترور امیر کبیر به دستور ناصرالدین شاه به خودی خود یادآور یکی از بدترین فاجعه های تاریخ ایران است ، اما وقتی صحنه قتل این مرد بزرگ در سریال “امیر کبیر” به تصویر کشیده شد ، غم و اندوه دو برابر شد.

به گزارش تیتر اول ، امروز شنبه 10 دسامبر مصادف با سالگرد ترور میرزا محمد تقیانا فراهانی است. معروف به امیرکبیر است.

امیر کبیر ، یکی از مصلح ترین اصلاح طلبان ایران در تمام دوران ها ، با توطئه ای توسط مادر ناصرالدین شاه و دیگر درباریانی که اصلاحات وضعیت آنها را تهدید می کرد ، کشته شد.

داستان این بزرگ تاریخ بارها در فیلم ها ، تئاترها و مجموعه های تلویزیونی مختلف ذکر شده است ، اما بدون شک یکی از به یاد ماندنی ترین نمایش های این قهرمان سیلک نیکپور است که در نقش امیر کبیر نیز بازی می کرد. . تولید این مجموعه از دهه 1960 آغاز شد. دقیقاً در اواسط یک جنگ هشت ساله.

کامبیز روشن روان موسیقی این سریال فراموش نشدنی را ساخته و آن را به خوبی انجام داده است. علیرضا افتخاری برای اولین بار در سال 1984 در ماهورا با آهنگی به نام “داستان گیسو” که توسط کامبیز روشن ورون ضبط شده و محمد علی کیانی نژاد با بازی محمد علی کیانی نژاد در سریال امیرکبیر ظاهر شد ، ظاهر شد.

موسیقی این سریال مانند سایر مجموعه های تلویزیونی موفق هنوز هم ممکن است در خاطر مردم باشد اما شاید بتوان موسیقی لحظه ترور امیر کبیر را نقطه عطفی در خلق موسیقی این مجموعه دانست.

لحظه ای را در نظر بگیرید که امیرکبیر در حمام فین نشسته و به مرحوم تحویل می دهد. در خود صحنه یک فضای غم انگیز وجود دارد ، اما وقتی شما دستکش و سیم می زنید ، این غم و اندوه دو برابر می شود.

در این لحظات هیچ گفتگویی وجود ندارد. اما ترکیب تصویر و موسیقی به خوبی نشان می دهد که چه اتفاقی می افتد. جلاد دستانش را تکان می دهد ، بخاری آغشته به خون امیر کبیر در هوا پخش می شود و در این لحظه صدای عزاداری شریف را می شنویم که آواز می گوید: “بمیر ، بمیر ، در این عشق بمیر ، در این عشق بمیر ، همه بمیر” و فضای غم انگیزتر است. می شود. موسیقی پخش می شود ، فضا در بخار قرمز ناپدید می شود و بزرگ مرد تاریخ برای همیشه جاودانه می شود.

در این بخش می توانید به موسیقی سریال امیرکبیر گوش دهید:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا