فرهنگ و هنر

دانشمندان موسیقی را هدیه‌ای از مادر طبیعت می‌دانند/ مغز را با گوش‌دادن به موسیقی جوان نگه‌دارید

در دنیای امروز ، فرد اخبار مختلفی را می شنود و به موضوعات مختلفی می پردازد که هر یک می توانند تأثیر ویژه ای بر روح و جسم وی بگذارند و روحیه او را تغییر دهند. گاهی اوقات یک آهنگ پرنده دلپذیر به ما روحیه خوبی می بخشد و گاهی شنیدن اخبار ناخوشایند برای چند روز ذهن ما را درگیر می کند و به نوعی شادابی و نشاط را از مغز پاک می کند. آیا تا به حال فکر کرده اید که چه عواملی می تواند روحیه ما را تغییر دهد و روح ما را پرواز دهد؟ پاسخ این س difficultال دشوار فقط یک چیز است: موسیقی.

به گزارش تیتر اول ، افلاطون ، فیلسوف بزرگ یونانی می گوید: موسیقی برای روح مانند تمرین برای بدن است. پس از سالها تحقیق ، محققان به گفته افلاطون در چند قرن پیش رسیده اند و می گویند اگر می خواهید بدن خود را تقویت کنید ، به باشگاه بروید و اگر می خواهید مغز خود را تمرین دهید ، به موسیقی گوش دهید.

فواید درمانی موسیقی بسیار زیاد است. این موسیقی است که احساسات ما را تحریک می کند ، زندگی ما را با ملودی غنی می کند و اغلب به غلبه بر سوداوی ما کمک می کند.

ریتم ، ملودی و هماهنگی موسیقی به ما کمک می کند تا اختلالات پیچیده روانشناختی را درمان کنیم. ریتم ملودی و اصوات در موسیقی در دهه های اخیر در درمان های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است و دانشمندان در مطالعات متعدد فواید بیشمار گوش دادن به موسیقی و تأثیرات آن بر فشار خون ، ضربان قلب و حتی سطح اکسیژن در بدن انسان را نشان داده اند. .

اجداد به موسیقی نگاه می کنند

نقش موسیقی در آغاز تمدن بشری است. دانشمندان موسیقی را هدیه ای از طبیعت مادرانه می دانند. یونان باستان موسیقی را به عنوان “هنر موز” تعریف می كرد و فیلسوف بزرگ افلاطون می گفت: “موسیقی برای روح مانند تمرین برای بدن است. موز یا موزها الهه های ادبیات ، علم و هنر بودند.” موسیقی “شبیه علائم” شادی “و” رفاه “است. (AMTA) موسیقی می تواند یک درمان خوب برای بهبود سلامتی ، کاهش یا مدیریت استرس ، ابراز احساسات ، بهبود حافظه ، بهبود ارتباطات و تسهیل توان بخشی جسمی باشد.

دیدگاه ویژه یک متخصص درباره تأثیرات موسیقی بر مغز

علاوه بر این ، موسیقی درمانی به طور قابل توجهی به بهبود کیفیت زندگی افراد سالم کمک می کند و نیازهای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری ها و معلولیت های مختلف را برآورده می کند. بنابراین ، اگر بخواهیم بیماری همراه با برخی اختلالات یا عدم تعادل را در نظر بگیریم ، می توان از موسیقی درمانی به عنوان پلی مهم برای اتصال ارتباطی که در اثر جریان آن مسدود است ، استفاده کرد. امروزه از موسیقی در موضوعات متنوعی استفاده می شود. به عنوان مثال ، در آموزش برای درمان اوتیسم ، بیش فعالی ، انکولوژی ، درد و زوال عقل استفاده می شود.

مغز و اعصاب مشهور ، الیور ساکس ، در کتاب موسیقیوفیلیا داستان های موسیقی-مغزی درباره رابطه پیچیده موسیقی و مغز نوشته است. وی در کتاب خود به ما نشان می دهد که چگونه موسیقی می تواند بخشی از مغز آسیب دیده را بیدار کند و در این کتاب داستان مردی به نام مارتین را بازگو می کند. مورتیچ مردی با معلولیت ذهنی عمیق است که بیش از 2000 اپرای کامل را به خاطر سپرده است.

همانطور که موسیقی احساس شادی ، غم یا مالیخولیا را برمی انگیزد ، می تواند هر دو نیمکره مغز ما (چپ و راست) را فعال کرده و ارتباطات جدیدی بین آنها ایجاد کند. نیمکره راست ما با عملکردهای شهودی و تخیل همراه است ، در حالی که نیمکره چپ ما مسئول منطق ، خرد و زبان است. نیمکره چپ ما در درجه اول تحت تأثیر گوش دادن به موسیقی است و مهارت هایی مانند مهارت های حرکتی خوب ، ریتم و هماهنگی حاصل از گوش دادن به موسیقی را کنترل می کند.

علاوه بر این ، ملودی های خاصی می توانند احساساتی مانند همدلی را در مغز انسان فعال یا تقویت کنند. این چنین است که موسیقی فوق العاده به ما کمک می کند تا زندگی سالم اجتماعی داشته باشیم و ویژگی های انسانی مانند شفقت و درک را زنده نگه داریم.

زک می گوید: “موسیقی قدرت بازگشت خاطرات فراموش شده را دارد.” من بارها و بارها از موسیقی به عنوان کپسول زمان استفاده می کنم تا روزهای غم انگیز یا خوشحالم را یادآوری کنم.

موسیقی زیر ذره بین دانشمندان

سالهاست که دانشمندان در سراسر جهان در تحقیقات نشان داده اند که موسیقی می تواند تأثیر زیادی بر روی مغز ، یکی از حساس ترین و پیچیده ترین اندام های بدن بگذارد. در طول سالها ، محققان به دقت اثرات موسیقی بر روی بدن انسان را بررسی کرده و به نتایج جالبی دست یافته اند که ما در این مطالعه خلاصه کرده ایم.

موسیقی می تواند حافظه شما را آرام ، فعال و حتی تقویت کند و با روشن کردن دستگاه پخش موسیقی به راحتی می توانید از این قدرت مرموز استفاده کنید.

متخصص گوش ، حلق و بینی در دانشگاه جان هاپکینز گفت: “برخی موارد باعث تحریک موسیقی مغز می شوند.” اگر می خواهید مغز خود را در تمام مراحل پیری حفظ کنید ، گوش دادن به موسیقی یا نواختن یک ابزار بسیار عالی است ، زیرا این کار مانند یک تمرین کامل مغزی است.

مطالعات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می تواند اضطراب ، فشار خون و درد را کاهش دهد و همچنین کیفیت خواب ، خلق و خو ، هوشیاری و حافظه را بهبود بخشد. به گفته محققان دانشگاه هاروارد ، گوش دادن به موسیقی یا نواختن ساز چندین قسمت از مغز انسان را درگیر می کند و می تواند به خلق و خو و حافظه آنها کمک کند.

دکتر اندرو بودسون ، استاد علوم اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد گفت: “موسیقی ، چه موسیقی جاز باشد ، چه کلاسیک ، چه راک اند رول و چه هیپ هاپ.” این اثر منحصر به فردی بر روی مغز دارد و شما می توانید از مزایای آن با نواختن ساز یا صرفاً گوش دادن به موسیقی بهره مند شوید.

شایان ذکر است که گوش دادن به موسیقی نه تنها به بازسازی کمک می کند ، بلکه دارای خواص درمانی است و می تواند برخی بیماری ها را درمان کند. اغلب گفته می شود که گوش دادن به موسیقی کلاسیک تأثیر مثبتی بر ذهن و بدن دارد. اما آیا برخی از موسیقی ها قدرت شفابخشی بیشتری نسبت به بقیه دارند؟ برخی از محققان نیز با گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی مخالف هستند و برخی معتقدند گوش دادن به سبک خاصی از موسیقی ، در مقایسه با موسیقی دیگر ، بهبود جسمی افراد را تسریع می کند. به عنوان مثال ، اخیراً دانشمندان چک گفتند که موسیقی موتزارت در درمان صرع موثرتر از موسیقی یوزف هایدن آهنگساز و نوازنده اتریشی است.

دانشمندان در شهر برنو چک اخیراً سعی کردند با انجام چندین آزمایش و تأثیر موسیقی موتزارت و هایدن بر بیماران صرع به این سوال پاسخ دهند.

در دهه 1990 دانشمندان نظریه پردازی کردند که گوش دادن به موسیقی موتزارت می تواند باعث افزایش موقت نمره برخی از قسمت های آزمون هوش شود. این نظریه که به عنوان “اثر موتزارت” شناخته می شود ، چنان محبوب شده است که بسیاری از افراد برای تقویت هوش خود این موسیقی را برای نوزادان پخش می کنند.

در این مطالعه ، دانشمندان از موسسه CEITEC Brno همراه با Sv. پزشکان در بیمارستان دانشگاه آنا تصمیم گرفتند که تأثیر موسیقی موتزارت را در 18 بیمار مبتلا به صرع آزمایش کنند. در طول این آزمایش ، بیماران ابتدا باید برای دو پیانو به Sonata K. 448 گوش دهند. به لطف روشهای تشخیصی دقیق ، دانشمندان می توانند تأثیرات موسیقی موتزارت را بر روی مغز بیش از گذشته مطالعه کنند.

پروفسور ایوان رکتور ، محقق ارشد تحقیق ، گفت: “ما دریافتیم که سونات موتزارت میزان صرع را که مستقیماً در مغز اندازه گیری می شود کاهش می دهد.”

آنها همچنین علاقه مند بودند دریابند که آیا این قطعه موسیقی خاص از سایر موسیقی ها م effectiveثرتر است یا خیر. برای مقایسه آنها ، اولین قطعه سمفونی شماره. 94 هادن را انتخاب كرد.

محققان گفتند: “ما سمفونی هایدن را انتخاب کردیم زیرا در همان دوره و تقریباً به همان سبک موتزارت نوشته شده بود.” هیچ یک از بیماران ما تحصیلات موسیقی ندارند ، بنابراین برای آنها مهم نیست که به موتزارت گوش می دهند یا هایدن. ما این دو آهنگ را انتخاب کردیم زیرا می خواستیم پارامترهای مختلف صوتی موسیقی را آزمایش کنیم و از این لحاظ به ترکیبات مختلفی نیاز داشتیم.

این آزمایش تأیید کرد که تأثیر شفابخشی موسیقی تا حدود زیادی به خصوصیات صوتی آن مانند ریتم ، سرعت یا طیف هارمونیک بستگی دارد و سونات موتزارت از این نظر سودمندتر است. محققان همچنین دریافتند که مردان و زنان بیشتر به موسیقی گوش می دهند.

محققان گفتند: “ما دریافتیم که اگرچه ترکیب موتزارت فعالیت صرعی را در مردان و زنان کاهش می دهد ، اما گوش دادن به ترکیب هایدن ترشحات صرع را در زنان کاهش می دهد و در مردان افزایش می یابد.” محققان برای تأیید فرضیه خود ، تحقیق دیگری را با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی انجام دادند. MRI نشان داد که بعضی قسمتهای خاص مغز به همین دلیل در مردان و زنان به طور متفاوتی فعال می شوند. دانشمندان CEITEC قصد دارند تحقیقات خود را ادامه دهند. آنها امیدوارند که در آینده ، موسیقی با ویژگی های صوتی کاملاً مشخص بتواند به عنوان یک روش جایگزین و غیرتهاجمی در درمان بیماران صرعی مورد استفاده قرار گیرد.

در مطالعه دیگری که در ژورنال JNeurosci منتشر شد ، محققان دریافتند دلیل محبوبیت موسیقی برای مردم ارتباط بین زنجیرهای شنوایی و سیستم پاداش است. با وجود مزایای آشکار بیولوژیکی ، مردم موسیقی را دوست دارند. مطالعات تصویربرداری عصبی شباهت های بین نحوه پردازش موسیقی توسط طرح های پاداش مغزی را برجسته می کند. در این مطالعه ، محققان فعالیت مغز گروهی از نوازندگان موسیقی پاپ را اندازه گیری کردند در حالی که آنها با fMRI به موسیقی گوش می دادند. قبل از اسکن ، محققان به طور غیر مستقیم مدار تحریک مغناطیسی مغز را تحریک یا مهار کردند.

آنها دریافتند که تحریک زنجیره پرداخت قبل از گوش دادن به موسیقی باعث افزایش لذت شرکت کنندگان از گوش دادن به موسیقی در حالی که آن را کنترل می کنید – باعث کاهش لذت می شود. این تغییرات در شادی مربوط به تغییر در فعالیت هسته هسته ای بود که منطقه اصلی زنجیره پاداش است. شرکت کنندگان با بیشترین تفاوت شادی نیز بیشترین تفاوت را در فعالیت همزمان بین مناطق شنوایی و پرداخت نشان دادند. این نتایج نشان می دهد که تعامل بین شنیدن و پاداش شادی را ایجاد می کند که هنگام گوش دادن به موسیقی احساس می کنیم.

تأثیر موسیقی بر کودکان

طبق تحقیقات جدید ، نواختن موسیقی باعث تقویت سیستم شنوایی و مغز جنین می شود. محققان می گویند به خاطر سپردن صداهایی که در دوران بارداری شنیده می شود دشوار است. با این حال ، مطالعات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در سه ماهه دوم بارداری بر سیستم شنوایی کودکان تأثیر می گذارد. محققان گفتند که هفته بیست و هفتم بارداری تا شش ماهگی برای پیشرفت سیستم شنوایی بسیار مهم است. محققان معتقدند قرار گرفتن در معرض موسیقی در این دوره بر رشد مغز و رشد شنوایی تأثیر می گذارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که نوزادان توانایی یادگیری در سنین بسیار کم را دارند و تأثیرات این یادگیری برای مدت طولانی در مغز ادامه دارد.

پیوند بین موسیقی و طعم غذا

محققان بلژیکی دریافته اند که گوش دادن به انواع مختلف موسیقی باعث می شود طعم و مزه هر غذا متفاوت در مغز درک شود. محققان دریافتند که گوش دادن به موسیقی ملایم و موسیقی سریع دارای حس نسبتاً م ofثر ذائقه انسان و درک طعم غذا و نوشیدنی است. طبق نتایج این مطالعه ، نشان داده شد که گوش دادن به موسیقی های مختلف نه تنها بر اعصاب و احساسات انسان تأثیر می گذارد ، بلکه نوع موسیقی بر برداشت های مختلف از غذا تأثیر می گذارد. بنابراین بهتر است همیشه در محیطی آرام با موسیقی ملایم و ریتم طبیعی غذا بخورید ، زیرا استفاده از غذا در شرایط استرس زا نه تنها درک مغز از طعم غذا را تغییر می دهد بلکه بر عملکرد تغذیه ای فیزیولوژیک نیز تأثیر منفی می گذارد. بدن انسان.

تأثیر فوق العاده موسیقی در درمان زوال عقل

محققان بررسی کرده اند که چگونه گوش دادن به موسیقی بر بیماران مبتلا به زوال عقل تأثیر می گذارد و دریافتند که “موسیقی” می تواند به عنوان راهی جایگزین برای برقراری ارتباط با بیماران آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد. یک شبکه مغزی عالی مسئول آرامش و رضایت انسان هنگام گوش دادن به موسیقی است. بیماران مبتلا به زوال عقل در معرض دنیایی قرار دارند که با آن آشنایی ندارند و موسیقی می تواند شبکه های مغزی آنها را دوباره فعال کرده و از آنها در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. سرانجام ، می توان گفت موسیقی دقیقاً همانطور که سرود ملی همه ما را متحد می کند ، می تواند تا حد زیادی وضعیت احساسی ما را بهبود بخشد و توانایی تغییر تفکر مردم را داشته باشد. بنابراین ، ما باید از ملودی موسیقی به عنوان ابزاری برای ایجاد آرامش و هماهنگی در روح خود استفاده کنیم.

در پایان این گزارش می توانید یکی از زیباترین آثار آهنگساز آلمانی “هانس فلوریان زیمر” (متولد 12 سپتامبر 1957) را بشنوید. موسیقی متن “نیمه تابستان” یکی از بزرگترین آثار هانس زیمر است که به خودی خود وزنه مهمی در فیلم است. اثری زیبا و مرموز که می تواند شما را از زمین جدا کند و شما را به یک سفر فضایی برساند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا