استان ها

وضعیت تولید واکسن‌های ایرانی کووید-۱۹/قرار گرفتن ایران در میان ۱۵ کشور واکسن‌ساز

اگرچه در گذشته تولید واکسن 10 تا 15 سال طول می کشید ، اما با گسترش ویروس کرونا و بهبود دانش و تجهیزات پزشکی ، این بار محققان در سراسر جهان دستور دادند که واکسن Covid-19 در کمتر از یک سال تولید شود. محققان ایرانی در هشت م institutionsسسه و شرکت در حال حاضر این واکسن را بر اساس فناوری هایی مانند “ویروس غیرفعال” ، “پروتئین نوترکیب” ، “واحد پروتئین فرعی” و RNA تولید می کنند که یکی از آنها به مرحله تحقیقات بالینی رسیده است. .

به گزارش تیتر اول ، واکسن یک محصول بیولوژیکی است که باعث افزایش ایمنی فعال در برابر یک بیماری خاص میکروبی می شود. واکسن ها اغلب قابل تزریق هستند ، اما برخی از واکسن ها مانند فلج اطفال از راه خوراکی تجویز می شوند و محافظت کامل و دائمی در برابر بیماری اغلب به تزریق های متعدد نیاز دارد.

واکسن ها به صورت زیر ساخته می شوند: ابتدا حیوان عمداً به بیماری آلوده می شود ، سپس ویروس از بدن حیوان خارج می شود و ویروس مجدداً به حیوان دیگری تزریق می شود و این روند تا زمانی که ویروس ضعیف شود ، تکرار می شود ، گویی ویروس نه تنها باعث بیماری می شود ، بلکه باعث ایجاد ایمنی در بدن انسان می شود.

روش دیگر این است که با تزریق این نوع واکسن ، در برابر ویروس های مرده یا غیرفعال واکسینه شود ، بدن پادزهر تولید می کند و آماده محافظت از خود در برابر میکروب اصلی است.

بر این اساس ، تولید واکسن ها به 10 تا 15 سال زمان بر نیاز دارد. زیرا شما باید مراحل “مطالعات بالینی” ، “فاز 1 (ایمنی)” ، “فاز 2 (اثر بخشی)” ، “فاز 3 (ایمنی و کارآیی)” ، “زیرساخت” ، “ساخت” و “تأیید” را طی کنید. “” و “توزیع” عبور می کند ، اما با پیشرفت دانش و دسترسی محققان به تجهیزات مدرن ، این زمان کاهش یافته است ، بنابراین با شیوع کرونا ، محققان بیوتکنولوژی در کمتر از یک سال واکسن تولید کردند و به مرحله 3 بالینی رسیدند.

در حال حاضر 12 واکسن علیه بیماری Covid-19 در مرحله 3 بالینی وجود دارد ، به شرح زیر:

شرکت نکات بهره وری حفظ قیمت به دلار

قدرت تولید

در سال 2021

تائیدیه

FDA

تأیید ملی
Pfizer-Bivantek RNA 95٪ 70 درجه 19 13 میلیارد دوز آره آره
نوین RNA 94٪ 20 درجه 25 تا 37 یک میلیارد دوز آره آره
CureVac RNA دمای یخچال ۱۱ 300 میلیون دوز نه نه
آکسفورد-استرازنکا ویروس ناقل 90٪ دمای یخچال 4 3 میلیارد دوز نه آره
جانسون آندانسون بردار ویروسی قابل قبول دمای یخچال 10 یک میلیارد دوز نه نه
اسپوتنیک ویروس ناقل 92 درصد دمای یخچال 10 یک میلیارد دوز نه آره
سینوواک ویروس غیرفعال می شود 90٪ دمای یخچال 13 تا 29 600 میلیون دوز نه آره
سینوفرم ویروس غیرفعال می شود 80٪ دمای یخچال 13 تا 29 یک میلیارد دوز نه آره
بهارات ویروس غیرفعال می شود 90٪ دمای یخچال 13 تا 29 150 میلیون دوز نه نه
نواواکس پروتئین اساسی دمای یخچال 16 2 میلیارد دوز نه نه
سانوفی پروتئین اساسی دمای یخچال 10 تا 21 300 میلیون دوز نه نه

طبق مجله Nature ، “انگلیس” ، “هند” ، “نروژ” ، “فرانسه” ، “سوئیس” ، “چین” ، “جمهوری چک” ، “هلند” ، “بلژیک” ، “ژاپن” ، “اندونزی” ، کره جنوبی ، ترکیه ، آرژانتین و کانادا این واکسن ها را بدون نام بردن از ایران تولید می کنند ، اما طبق گزارش یونیسف ، ایران یکی از کشورهایی است که واکسن های کرونا تولید می کند.

در کل 61 واکسن کرون در سراسر جهان ساخته شده است که بر اساس چهار فناوری “ویروس غیرفعال” ، “ناقل ویروس” ، “اسید نوکلئیک” و “پروتئین پایه” ساخته شده است.

واکسن Covid-19 ایران که در مدت زمان کوتاهی به مرحله بالینی رسید

مدیر اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و م Instituteسسه هم اندیشی باراکاتا از جمله مسساتی هستند که تولید واکسن را آغاز کردند و آزمایش انسانی واکسن از 30 ژانویه 2010 آغاز شد. بستر تولید این واکسن بر اساس ویروس از بین رفته است. 56 داوطلب برای این واکسن در نظر گرفته شدند. در مرحله بالینی واکسن ، 3 نفر تزریق شدند و پس از یک هفته قرنطینه به هتلی در تهران برگشتند. نظر پزشکی و مراقبت شامل می شود.

علاوه بر این ، انستیتوی پاستور ایران به طور مشترک پروژه واکسن کرونا مبتنی بر پروتئین نوترکیب را با کوبا اجرا کرده و در مرحله حیوانات قرار دارد و موسسه تحقیقات واکسن و سرم رازی قصد دارد یک واکسن کرونا مبتنی بر پروتئین نوترکیب تولید کند. واکسن نوترکیب نیز در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با حمایت معاون توسعه علوم بیوتکنولوژی ریاست جمهوری در حال اجرا است.

جزئیات واکسن های ایرانی به شرح زیر است:

در یک ردیف شرکت تولید کننده نکات پیش رفتن
1 اداره اجرایی امام خمینی ، موسسه برکت

ویروس غیرفعال شده
(فعال نشده)

کارازمایی بالینی
DNA
واحد زیر پروتئین
mRNA تکمیل مرحله حیوانات
سلولهای بنیادی تکمیل مرحله حیوانات
۲ موسسه تحقیقات سرم و واکسن رازی سنتز پروتئین اخذ مجوزهای بالینی
3 موسسه پاستور سنتز پروتئین همراه با کوبا – آزمایش بالینی فاز 3
4 یک شرکت دانش بنیان mRNA اخذ مجوز بالینی
5 دانشبانیان ، شرکتی متعلق به وزارت دفاع ویروس غیرفعال شده مرحله بررسی مجوز
6 یک شرکت دانش بنیان ویروس غیرفعال شده فاز حیوانات
7 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله سنتز پروتئین فاز حیوانات
8 یک شرکت دانش بنیان آدنو ویروس ناقل ویروسی است که تکثیر نمی شود فاز حیوانات

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا