هوشمندسازی آشپزخانه : از یخچال هوشمند تا اجاق گاز متصل

یکی از بهترین تغییراتی که می توان به خانه اضافه کرد هوشمندسازی آشپزخانه است. تصور کنید صبح از خواب بیدار می شوید و بدون آن که نیاز به هیچ کاری باشد قهوه ساز شروع به کار کرده و یخچال به شما پیام داده که شیرتان تمام شده است. این سناریو دقیقا همان چیزی است که با آشپزخانه هوشمند به واقعیت تبدیل می شود. اما مثل هر تکنولوژی جدیدی این سفر هم با چالش ها و یادگیری های خاص خودش همراه است. در ادامه تجربه شخصی ام از خرید و نصب لوازم هوشمند آشپزخانه را با شما به اشتراک می گذارم و به مشکلاتی که ممکن است برخورد کنید می پردازم.

یخچال هوشمند : دستیار روزمره

اولین دستگاه هوشمندی که به آشپزخانه ام اضافه کردم یخچال هوشمند بود. از آنجایی که این یخچال قابلیت اتصال به وای فای دارد و اپلیکیشن مخصوص خودش را ارائه می دهد خریداری آن ایده ای عالی به نظر می رسید. ویژگی های جذابی مثل نمایش میزان موجودی مواد غذایی و اطلاع از تاریخ انقضای آن ها واقعا فوق العاده است.

اما نصب یخچال چالش خاصی به همراه داشت. بعد از نصب با اینکه یخچال به وای فای خانه وصل می شد اما اپلیکیشن گوشی قادر به شناسایی آن نبود. اولین راه حلی که به ذهنم رسید بررسی تنظیمات شبکه وای فای بود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید حتما توجه کنید که باند وای فای یخچال و روتر شما باید با هم سازگار باشند. بیشتر یخچال های هوشمند تنها از باند ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می کنند و اگر روتر شما روی باند ۵ گیگاهرتز تنظیم شده باشد اتصال موفقیت آمیز نخواهد بود.برای هوشمندسازی ساختمان در تهران می توانید به شرکت معتبر در این زمینه مراجعه کنید و برای خدمات هوشمندسازی مشورت بگیرید.

جدول تنظیمات پیشنهادی برای شبکه وای فای یخچال هوشمند

پارامتر

تنظیم پیشنهادی

باند وای فای

۲.۴ گیگاهرتز

رمزگذاری شبکه

WPA۲

نام شبکه (SSID)

ساده و بدون کاراکتر خاص

با تغییر تنظیمات روتر یخچال به راحتی به اپلیکیشن متصل شد و کارکرد بی نقصی داشت.

اجاق گاز هوشمند : کنترل دما از راه دور

مرحله بعدی اضافه کردن اجاق گاز هوشمند بود. این اجاق قابلیت اتصال به اپلیکیشن دارد و به شما اجازه می دهد تا دما و زمان پخت غذا را از راه دور کنترل کنید. یک روز تصمیم گرفتم که با استفاده از این ویژگی یک غذای آرام پز را آماده کنم. همه چیز آماده بود و من از محل کارم از طریق اپلیکیشن دما و زمان را تنظیم کردم.

اما چالشی که با آن مواجه شدم این بود که اجاق گاز بعد از مدت کوتاهی اتصال خود را به وای فای از دست می داد. با کمی جستجو متوجه شدم که برخی از لوازم هوشمند به دلیل موقعیت مکانی یا تداخل سیگنال وای فای دچار مشکل می شوند. توصیه می کنم اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید از یک تقویت کننده وای فای استفاده کنید تا سیگنال به تمام بخش های آشپزخانه برسد.

نکته فنی : تداخل سیگنال وای فای و راه حل

اگر دستگاه های هوشمند شما به طور مرتب از وای فای قطع می شوند به احتمال زیاد با مشکل تداخل مواجه هستید. استفاده از تقویت کننده های وای فای می تواند سیگنال را به نقاط دورتر خانه منتقل کند و از قطع شدن های مکرر جلوگیری کند.

ظروف هوشمند : ایده ای که هنوز جای کار دارد

چیزی که جدیدا به بازار آمده ظروف هوشمند هستند که می توانند میزان کالری و تغذیه مواد غذایی داخلشان را محاسبه کنند. این ظروف با اپلیکیشن های مختلف قابل همگام سازی هستند. اولین بار که از این ظروف استفاده کردم خوشحال بودم که می توانم با یک نگاه به اپلیکیشن اطلاعات تغذیه ای غذایم را ببینم.

اما مشکلی که به وجود آمد دقت اطلاعات بود. گاهی ظروف قادر نبودند به درستی محتویات داخلشان را تشخیص دهند. بنابراین توصیه می کنم اگر از این نوع ظروف استفاده می کنید همیشه مواد غذایی را به صورت دستی به اپلیکیشن وارد کنید تا از دقت اطلاعات مطمئن شوید.

هماهنگ سازی دستگاه های مختلف

وقتی همه این دستگاه ها را خریدم فکر می کردم به راحتی می توانم آن ها را به یک سیستم مرکزی وصل کنم و از یک اپلیکیشن برای کنترل تمام لوازم استفاده کنم. اما متوجه شدم که هر برند اپلیکیشن مخصوص خودش را دارد. برخی برندها مثل سامسونگ و ال جی اپلیکیشن های جامعی دارند که چند دستگاه از برند خودشان را پشتیبانی می کنند اما اگر دستگاه هایی از برندهای مختلف دارید بهتر است از یک هاب هوشمند استفاده کنید. هاب های هوشمند مثل SmartThings یا Google Home می توانند اکثر دستگاه های مختلف را تحت یک اپلیکیشن کنترل کنند.

سوالات متداول کاربران

آیا خرید لوازم آشپزخانه هوشمند به صرفه است؟

بله اگر به دنبال راحتی بیشتر و صرفه جویی در زمان هستید خرید لوازم هوشمند یک انتخاب عالی است. با اینکه در ابتدا هزینه ها ممکن است بالا باشد اما در بلندمدت این دستگاه ها می توانند کارهای زیادی را به صورت خودکار انجام دهند.

آیا همه لوازم هوشمند به اینترنت پرسرعت نیاز دارند؟

بله اغلب لوازم هوشمند برای کارکرد صحیح به اینترنت پرسرعت نیاز دارند اما برخی از آن ها می توانند از طریق بلوتوث نیز کار کنند. مهم است که قبل از خرید به مشخصات دستگاه توجه کنید.

چطور می توانم از قطع شدن وای فای لوازم هوشمند جلوگیری کنم؟

استفاده از تقویت کننده وای فای یا روترهای دو باند می تواند مشکل قطع شدن وای فای را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین بهتر است دستگاه های متصل به شبکه در موقعیتی باشند که سیگنال به راحتی به آن ها برسد.

هوشمندسازی آشپزخانه به شما امکان می دهد تا بسیاری از کارهای روزمره را به صورت خودکار انجام دهید و زمان بیشتری را برای خودتان داشته باشید. اگرچه ممکن است در ابتدا چالش هایی وجود داشته باشد اما با رعایت نکات فنی و استفاده صحیح می توانید از یک آشپزخانه کاملا هوشمند لذت ببرید.

دکمه بازگشت به بالا