استان ها

نیشابور دارای بزرگ‌ترین عرصه تاریخی در کشور است

تیتر اول / خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در نیشابور اظهار داشت: نیشابور محل بزرگترین منطقه تاریخی کشور است که بیش از 4500 هکتار را در بر گرفته است و اقدامات اولیه برای ثبت آن در فهرست میراث جهانی انجام می شود.

وی در مصاحبه با تیتر اول ، محمد اسماعیل اعتمادی ، اظهار داشت: “تاکنون از مجموع 500 اثر و اماکن تاریخی نیشابور ، 115 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت حمایت میراث فرهنگی هستیم. امسال بیش از 100 اثر در حال کار هستیم.” یکی دیگر از آثار تاریخی ، در فهرست آثار ملی کشور وارد شوید.

وی ادامه داد: این 115 اثر شامل بناهای باستانی و تپه ها ، مساجد ، ائمه و حرم های مقدس ، تپه ها و معابد کاروانیان ، غارها ، قلعه های قدیمی ، مخازن ، حمام ها ، یخچال های طبیعی ، هندوانه ها و غیره است. هست یک.

اعتمادی اظهار داشت: برخی از آثار مانند مجموعه های فرهنگی مانند مقبره های خیام و عطار ، سایت موزه شادیخ و کاروانسرای شاه عباسی به دلیل اهمیت ویژه و حضور چشمگیر گردشگری در اولویت ترمیم قرار گرفته و هر سال اعتبار دریافت می شود. سایر بناهای تاریخی اگرچه مهم هستند ، به دلیل عدم اعتبار در اولویت بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: برخی از بناهای مذهبی مانند مقبره قدمگاه رضوی ، مسجد بزرگ ، امامزاده ماهروغ ، بازار ابی الانبار و غیره تحت نظارت دفتر دفاع و امور خیریه قرار دارند یا دارای شورای معتمد هستند ، بنابراین مرمت این بنا یک دفتر اعطای کمک مالی است. یا شورای حرم مطهر از عواید کمک مالی یا مسابقات هدایا و وعده های مردم ، با اجازه شورای فنی میراث فرهنگی برای تعمیر و ترمیم آنها.

80٪ از بناهای تاریخی نیسبورو نیاز به مرمت دارند

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: اگرچه آثار تاریخی باید به صورت برگشت ناپذیر احیا شود ، اما ما در بازگرداندن این آثار به دلیل کمبود بودجه ساخت و هزینه های زیاد ، با مشکلات زیادی روبرو هستیم و فقط تعداد زیادی از آنها در طول سال است. فقط تعمیر کنید

اعتمادی ادامه داد: “درمجموع 80٪ از بناهای تاریخی در شهر نیچابا نیاز به نوسازی و مراقبت مداوم دارند. متأسفانه از طرف دیگر برخی افراد از اهمیت این بناهای تاریخی اطلاع ندارند یا چیزی درباره آنها نمی دانند.”

وی افزود: اگرچه همه باید برای حفظ بنای تاریخی تلاش کنند ، اما بعضی اوقات دیده می شود که برخی از ساختمان های باستانی مانند حمام های قدیمی ، مخازن و یخچال های تاریخی در منطقه مسکونی روستا به عنوان یک ساختمان مزاحم می بینند. و بیشتر این مکان ها با گذشت زمان تخریب شده و به دفن زباله های روستاها تبدیل شده اند ، عده ای نیز در تلاشند این بناهای تاریخی را تخریب کنند.

وی گفت: تغییر این دیدگاه نیاز به یک فرهنگ سازی دارد. اخیراً در برخی روستاها و مناطق دیگر شهر ، ساکنان یا صاحبان آنها این مکانها را بازسازی و بازسازی کرده اند و از آنها برای تغییر کاربری و تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری استفاده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در نیشابور افزود: “نیشابور خانه بزرگترین منطقه تاریخی کشور است که بیش از 4500 هکتار را دربرگرفته است و اقدامات اولیه برای ثبت آن در فهرست میراث جهانی انجام می شود.”

وی اظهار داشت: حدود 80 درصد روستاها و بخش های مختلف نیسبورو دارای آثار تاریخی و اماکن تاریخی هستند که از این تعداد 43 انجمن در روستاها تاکنون تأسیس شده است که از این تعداد 175 عضو هستند و ما از نظر عضویت رتبه اول را در استان داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا