جامعه

نمکی: مشکلات مناطق محروم با مدرک گرایی رفع نمی شود

وزیر بهداشت گفت: دانشجویان دندانپزشکی باید به سمت آموزش جامعه محور حرکت کنند ، ما نمی خواهیم یک کلینیک یا مطب در زمینه دندانپزشکی ارتقا دهیم اما می خواهیم دندانپزشکی جامعه مدار را نهادینه کنیم. این درخواست و دستور من است و من مطمئناً همه شما را به کار در این مسئله مهم فرا می خوانم.

به گزارش تیتر اول ، دکتر سعید نمکی در سی و نهمین جلسه شورای ملی دندانپزشکی و آموزش ویژه که به شکل وبینار برگزار شد ، اظهار داشت: برای سالهای زیادی بحث در مورد بهداشت دهان و دندان ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و اولین قدم در دوره قبلی من در این وزارتخانه بود. من سلامتی را گرفتم ، یک دفتر بهداشت دهان و دندان راه اندازی کردم و یکی از دندانپزشکان را برای اهداف پیشگیری برای اداره این مطب تعیین کردم. ما بحث در مورد دهانشویه سدیم فلوراید و سایر اقدامات را آغاز کردیم ، اما متأسفانه در آن صورت این مسئله آنطور که باید و شاید مورد رسیدگی قرار نگرفت ، و امروز ، وقتی به وزارت بازگشتم ، اگرچه از بسیاری جهات دستاوردها قابل احترام است ، اما در زمینه بهداشت دهان و دندان ، کشورهایی که ما یکی از بدترین شرایط را داریم.

وی افزود: شک ندارم که امروز آشفتگی بازار در بخش دندانپزشکی و این دندانهای خراب غیر قابل استفاده و تکثیر دندانهای مصنوعی گران قیمت ، نتیجه عدم رسیدگی به موضوع پیشگیری از بهداشت دهان و دندان است.

نمکی گفت: اگر امروز می بینید که معلمان وقت خود را برای تحصیل دانش آموزان تلف نمی کنند و تمایل دارند در کلینیک های رده بالا و تبلیغات و درآمد غیرقابل تصوری باشند ، به این دلیل است که دولت جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بهداشت دهان و دندان را در ذهن و رویه ما دارند. بسیار غفلت شده

وزیر بهداشت اظهار داشت: از دید یک معلم ایمونولوژی و شخصی که مدت زیادی را در سیستم بهداشت سپری کرده است ، می گویم حفره دهان یکی از مهمترین قسمتهای بدن انسان است. این مهم نه تنها از نظر دندانپزشکی بلکه از نظر دیگر نیز مهم است. باید گفت که حفره دهان مکانی است که سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال ، در مورد بیماری های قلبی عروقی و باکتری هایی که باعث این بیماری می شوند ، اختلالات ذهنی و گوارشی و همچنین طعم و مزه ، سلامت این منطقه مهم است ، مهمترین عضو زبان است که با گفتار اشتباه سر سبز را به باد می دهد. بنابراین ، از نظر فلسفی و علمی ، این اندام به عنوان یک حفره مهم است که می تواند تأثیر بسیاری از اندام ها را داشته باشد. بنابراین ، دندانپزشک باید قدمی خارج از دندان ها بردارد و به تأثیر این اندام بر ساختار بدن توجه کند. در کشور ، نه در دانشکده های دندانپزشکی و نه در وزارت بهداشت ، هرگز به این گودال مهم توجه نکرده ایم.

برنامه مدرسه بدون فروپاشی

وی گفت: امسال کرونا کمی سرعت ما را کاهش داد اما سال گذشته ما پروژه فروپاشی بدون مدرسه را به عنوان پایلوت در شهر نمین اردبیل آغاز کردیم و این پروژه برای یک میلیون و 200 هزار دانش آموز کلاس ششم در سراسر کشور است که در مراحل نهایی هستند. اینها دندانهای دائمی آنها هستند ، گسترش یافته اند و اکنون ما با جدیت بیشتری آنها را در بازسازی مدارس دنبال می کنیم.

نمکی گفت: “بی توجهی به بهداشت دهان و دندان نه تنها خانواده های فقیر بلکه همه خانواده ها را تحت تأثیر قرار داده است. این مشکل بزرگ در محافل پزشکی عمومی هنوز یک مشکل لاینحل برای وزیر بهداشت است ، بنابراین درخواست من از آن است.” برای شورا بسیار مهم است که در مورد پیشگیری از بیماری های دهان و دندان فکر کند ، که می تواند درآمد حرفه را کاهش دهد ، اما هزاران نقص دیگر را برطرف می کند. بسیاری از این اختلالات در وضعیت بهداشت دهان و دندان در کشوری است که سایر اختلالات را برای ما ایجاد کرده است.

وی گفت: بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی در شرایطی راه اندازی شده اند که حداقل را نداشته اند و متأسفانه با همان نقاط ضعف و کاستی رشد کرده اند و متأسفانه این کمبودها جبران نشده است. امروزه بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی در کشور وجود دارند که کمترین نیروی کار را برای آموزش ندارند و این مسئله اصلی است که باید با آن کنار بیاییم.

بیماری مستند

وزیر بهداشت اظهار داشت: مسئله دیگری که ما با آن روبرو هستیم ، مانند سایر رشته های پزشکی ، بیماری مستندی است که در پزشکی و دندانپزشکی و همچنین در سایر رشته ها وجود دارد ؛ در حالی که به عنوان مثال ، تنها 7 درصد از جمعیت سوئیس در جورجیا ، پزشکان در کشور ما تحصیل می کنند ، به عنوان یک کارآموز ، در مورد تخصص فکر کنید و گشت های خود را برای تحصیل در اقامت بفروشید ، و به عنوان اقامت دائم ، آنها برای فعالیت های فوق برنامه گشت می فروشند. گروهی را با تجهیزات گران قیمت و خدمات بسیار لوکس بخوانید و سپس آنها را آموزش دهید! و داروهای دندان پزشکی و عمومی ، عمومی کارهای جراحی و کودکان روی زمین مانده است. من بارها از دکتر حق دوست خواسته ام که این انقلاب را در وزارت ایجاد کند و این سیستم را تغییر دهد.

وی ادامه داد: باید چشمان او را طور دیگری دید. اینگونه نیست که بتوان یک کشور را با درآمد سرانه فعلی اداره کرد. مطمئن باشید افرادی که درآمد هر نفر 50 هزار دلار دارند از این طریق پذیرفته نخواهند شد. مشکل دندانپزشکی این است که همه به فکر تخصصی هستند. اگرچه ما با مدارک و فوق تخصص نمی توانیم مشکلات مناطق محروم را حل کنیم و وقتی مدرک می گیرند به جایی از مطب مراجعه می کنند و آماده نیستند تا چند ساعت دانش خود را در مورد فوق تخصص خود به دانشجویان بیاموزند ، بنابراین باید دندانپزشکی عمومی را توسعه دهیم. وقت ویژه ای به آن اختصاص دهید.

عدم آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه

نمکی با اشاره به عدم آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه ، خطاب به اعضای شورای ملی دندانپزشکی و آموزش ویژه گفت: “آموزش دندانپزشکی جامعه مدار شغل شماست.” دانش آموزان باید از رنجی که مردم در زمینه بهداشت دهان و دندان با آن روبرو هستند آگاه باشند. این واقعیت که دانشجوی دندانپزشکی ما از روز اول در آرزوی چنین بروشورها و تبلیغاتی در پشت مجلات پروازهای خارجی در مورد خدمات زیبایی دهان و دندان بوده است ، مشکلی از مردم در مناطق کمتر برخوردار نیست. دندانپزشکان ما باید درد و رنج خانواده های فقیر و محروم کشور را درک کنند ، این ساختار فکری باید تغییر کند و معلم می تواند این ساختار فکری را تغییر دهد ، اما وقتی تفکر معلم جوان کننده است و زیبایی و درآمد از این قبیل ، هرگز نمی تواند تأثیر مثبتی بر دانش آموز بگذارد.

وزیر بهداشت در ادامه این نشست مجازی گفت: “ما به پروژه” هر خانه پایگاه بهداشتی متعهد هستیم “متعهد هستیم. در این پروژه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی از سال دوم به بعد باید مسئول اجزای اجتماعی باشند که سلامت بسیاری از خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهد. دانشجوی دندانپزشکی باید به سمت آموزش مبتنی بر جامعه حرکت کند. ما نمی خواهیم آموزش کلینیک مدار یا مطب را در دندانپزشکی ارتقا دهیم ، اما ما می خواهیم دندانپزشکی جامعه محور را نهادینه کنیم. این درخواست و دستور من است ، و من قطعا من از همه شما می خواهم که روی این موضوع مهم کار کنید ، در غیر این صورت شخصاً می روم و مطمئناً این انقلاب را در آموزش دندانپزشکی عمومی ایجاد می کنم. vi شهر rs! این رسالت ما نیست. ماموریت ما سلامت است ، نه فقط اقتصاد و نه آنچه امروز فکر می کنیم. این مسئله نیاز به تغییر نظر و رویکرد آموزش دندانپزشکی در کشور دارد.

به دندانپزشک خانوادگی نیازمندیم

وی در پایان گفت: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ما همانطور که به پزشک خانواده آموزش می دهیم به دندانپزشک خانواده نیز احتیاج داریم. دندانپزشک خانواده باید یک سیستم ارجاع با دندانپزشک خانواده برنامه ریزی کند. از طرف دیگر ، مسئله ادغام دندانپزشکی خانواده و خدمات دندانپزشکی مبتنی بر جامعه در آموزش عمومی دندانپزشکی باید توسعه یابد. این مشکل در حال حاضر وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بسیار ضعیف است. بنابراین ، یک دوره عمومی دندانپزشکی در آموزش مبتنی بر جامعه باید در برنامه های آموزش دانش آموزان گنجانده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا