بهترین های کسب و کارجامعه

نفقه در زمان عقد چگونه است؟

در این مقاله از سایت تهران وکیل به بررسی نفقه زن ، نفقه زن پیش از عقد و نفقه دختر عقد کرده می پردازیم . همانگونه که می دانیم ، یکی از مهمترین تکالیفی که شوهر در قبال همسر خود بر عهده دارد این است که را بپردازد . پرداخت نفقه زن از منظر قانونگذار به اندازه ای مهم است که دو دسته و در قانون پیش بینی شده است . از طرف دیگر ، عدم پرداخت نفقه در یک بازه زمانی ، حتی ممکن است که به زن حق طلاق بدهد . بنابراین ، همانگونه که می بینیم عدم پرداخت نفقه موضوع بسیار مهمی است . اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که نفقه دختر در دوران عقد به او تعلق می گیرد .

نفقه زن

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است . بر اساس این ماده ، مرد وظیفه دارد که به همسر دائمی خود نفقه بپردازد . در ماده 1107 قانون مدنی نیز نفقه زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج دانسته شده است . بنابراین ، مبلغ نفقه زن با توجه به نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن تعیین می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص میزان نفقه زن کلیک کنید .

نفقه زن پیش از عقد

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است . بنابراین ، شرط پرداخت نفقه به زن این است که اولا زن و مرد با هم عقد کرده باشند و ثانیا این عقد هم عقد دائمی باشد . بر این اساس ، در صورتی که زن و مرد هنوز با هم عقد نکرده باشند ، مثلا در دوران نامزدی باشند ، نفقه ای به زن تعلق نخواهد گرفت . بعلاوه اینکه در صورتی هم که عقد از نوع عقد موقت یا همان صیغه ازدواج باشد ، زن حق دریافت نفقه نخواهد داشت ؛ مگر اینکه زن و مرد با هم شرط کرده باشند که مرد نفقه بپردازد و یا اینکه عقد موقت بر مبنای آن واقع شده باشد که مرد به زن نفقه بپردازد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه زن در عقد موقت کلیک کنید .

بر اساس ماده 1102 قانون مدنی ، ” همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود ” . بنابراین ، بر اساس این ماده همین که بین طرفین منعقد شد و زن و مرد سند ازدواج را امضا کردند ، حقوق و تکالیف شان در قبال همدیگر برقرار می شود . یکی از این تکالیف الزامی است که مرد برای پرداخت نفقه به همسرش دارد . به همین دلیل ، نفقه دختر کرده به محض عقد نکاح به او تعلق خواهد گرفت . در مقابل ، زن هم موظف به می شود . البته ، زن می تواند در همین راستا از حق حبس هم استفاده کند و تا زمانی که اش را به طور کامل دریافت نکرده است ، از تمکین خودداری نماید و نفقه اش را هم دریافت کند .

نظرات کاربران

سلام بنده با همسرم حدودا 5 ماه هست که عقد هستیم و الان هم می خواهیم از هم جدا بشیم .تا الان هم چیزی به اسم نفقه بین ما نبوده .نه اون گفته و نه من این موضوع رو مطرح کردم . ولی این مدت وقت بی وقت مبلغی رو به صورت نقدی بهش میدادم و کل لباساش و لوازم آرایشی .و شارژ سیم کارت و اینترنتش رو من براش می‌گرفتم . و الان هم تنها اقدامی که همسرم کرده اینه که رفته مهریش رو اجرا گذاشته . می خواستم راهنمایم کنید ببینم .الان وضعیت نفقه چگونه هست ؟ایا تا از دادگاه از بابت نفقه برام شکایتی نیاد اتفاقی می افته ؟باید صبر منم تا دادگاه حکم بده که مبلغ نفغه چقدر هست و پرداخت کنم ؟راحب این موضوع ممنون میشم راهنمایی کنید ..؟

یه موضوع دیگه اینه که بر اساس مشکلاتی که برامون ایجاد شد و من یه مدت سر کار نرفتم .از کار اخراجم کردن . و الان بعد از این همه مدت رفتم یه جا دارم کارگری میکنم کلا ماهی 5میلیون تومان بهم میدن نسبت به این مبلغ دریافت حقوقم دادگاه چقدرشو در نظر میگیره برام که بخواهم نفغه پرداخت کنم ؟ایا اصلا دادگاه حقوق و دریافتی بنده رو در نظر میگیره و نسبت به اون مبلغ رو تعیین کنه ؟  پاسخ مشاور: با سلام. بهرته ماهانه مبلغی رو به حساب ایشون واریز کنید و منتظر صدور حکم دادگاه در این باره نباشید اگر ایشون مطالبه نفقه معوقه رو کردن اثابات کنید خرج ایشون رو میدادین زمانی که مبلغ نفقه تعیین شد

پاسخ مشاور: با سلام. تا مادامی که برادرتون جسن عروسی، اسباب منزل یا همون جهیزیه و خونه در شان ایشون رو تهیه نکرده باشه ایشون مستحق دریافت نفقه ای هستن که مبلغش رو کارشناس دادگستری صرفا میتونه مشخص کنه  برای درخواست نفقه چه مسیر قانونی باید طی بشه؟از صفر میشه توضیح بدید؟ پاسخ مشاور: با سلام. باید تشریف ببرید دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، هم سامانه ثنا تشکیل بدین هم دادخواست مطالبه نفقه رو ثبت کنید اگر میتونید که متن دادخواست رو تنظیم کنید و روی فایل ورد روی سی دی ذخیره کنید اگر نمی تونید دفاتر متن از پیش آماده دارن از همون استفاده کنید و بعد از ارسال دادخواست منتظر دریافت پیامک ابلاغ برای حضور در جلسه باشید

خرجی زن در عقد به عهده همسر یا پدر؟؟؟ پاسخ مشاور: با سلام. همسر  سلام اگر زن عقد کند و بعد از عقد بدون هیچ دلیلی ادعای نفقه کند در حالی که زیر یک سقف نرفته و عروسی نکرده باشه بازم هم بهش نفقه تعلق میگیره  پاسخ مشاور: با سلام. به محض وقوع عقد دائم زن مستحق دریافت نفقه است مگر اینکه شما اثبات کنید خانه و زندگی وسایلی که جهیزیه نام دارد… فراهم کرده اید و ایشان حاضر به تمکین و زندگی با شما نبوده و نیست  سلام خسته نباشید.من پنج ماه عقد کردم موقع عقد گفتن بعد دو هفته عروسی کنید الان پنج ماه گذشته نامزدم نیومده حرفی از عروسی بزنه الانم هی بهم بهانه میگیره تو دوست پسر داری و هی تحمت میزنه خستم کرده.بهم بگید حق نفقه و مهریه دارم؟

پاسخ مشاور: با سلام. مهریه در هر صورت حق شما می باشد اگر باکره باشید و صیغه طلاق جاری شود، مستحق دریافت نیمی از مهر خواهید بود در غیر این صورت تا مادامی که طلاق نگرفته اید حتی اگر با کره باشید، مستحق دریافت کل مهر می باشید حتی بعد از جدایی نیز در صورتی که مهریه خود را بذل یا ابرا نکرده باشید مستحق دریافت مهریه می باشید به محض انعقاد عقد دائم زن مستحق دریافت نفقه است.  سلام‌من ۱ ساله عقد کردم شوهرم میگه من‌تو رو نمیخوام‌تو این دوران هم ۱ ریال به من خرجی نداده و من اونو دوست دارم خواستم ببینم چجوری میشه این موضوع رو طول بدم و نفقه بگیرم پاسخ مشاور: با سلام. در صورت عدم تمکین از ایشان، از حق حبس خود استفاده کنید.

سلام دختری که توعقد میخاد طلاق بگیره تفقه بهش تعلق میگیره یانه پاسخ مشاور: با سلام. به محض وقوع عقد دائم شما مستحق دریافت نفقه هستین  با سلام مبلغ نفقه اي كه در دوران عقد در دو سال پيش تعيين شده و افزايشي صورت نگرفته چگونه بايد اقدام به افزايش نفقه در سال جاري كرد / متشكرم  پاسخ مشاور: با سلام باید دادخواست تعدیل نفقه بدهید و از دادگاه بخواهید نفقه جدیدی را با توجه به افزایش هزینه ها تعیین کند .  سلام. میزان نفقه زن تو عقد چقدره؟ نصفه؟ پاسخ مشاور: سلام. خیر ، در دوران عقد نیز زن حق نفقه دارد .

دکمه بازگشت به بالا