بین الملل

مقام روس: خواهرخواندگی مسکو و تهران کافی نیست!

به گزارش تیتر اول اوگنی کوزلوف (Evgeny Kozlov)، معاون اول شهردار و دولت مسکو و رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو در نشست خبری که در حاشیه مجمع گردشگری بریکس، که با حضور جمعی از خبرنگاران کشورهای عضو بریکس از جمله روسیه، ایران، هند، برزیل، امارات متحده وآفریقای جنوبی در هتل کارلتون مسکو برگزار شد، با تاکید بر اینکه گردشگری یکی از اولویت‌های مسکو است، گفت: سال گذشته مسکو ۲۴.۵ میلیون گردشگر از سراسر جهان داشت، ولی این رقم هنوز کافی نیست و در نظر داریم آن را دو برابر کنیم. انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ این میزان به بیش از ۵۰ میلیون نفر برسد.

به نقل از تیتر اول رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو ادامه داد: برای تقویت گردشگری باید در هر کدام از کشورهای عضو بریکس فعالیت کنیم. اولویت‌هایی را در نظر داریم، مثلاً ۱۰ سال قبل از همه‌گیری کوید، ۲۰ درصد مسافرانی که به روسیه می‌آمدند از مسکو دیدن می‌کردند، اما این رقم به ۴۰ درصد رسیده است، ولی کافی نیست. برای افزایش توریست مسکو ماموریت‌هایی تعریف شده و در برنامه‌ریزی‌های سال بعد بر بازار کشورهای آفریقای جنوبی و برزیل که عضو بریکس هستند، بیشتر متمرکز خواهیم شد.

معاون اول شهردار مسکو گفت: ما می‌دانیم در مسکو جذابیت‌های زیادی وجود دارد که هنوز شناخته شده نیستند، مثلاً در اینجا بیش از ۴۰۰ موزه مختلف داریم و میراث فرهنگی مسکو نیز بسیار غنی است. ما بیش از ۲۰ هزار رستوران داریم که شامل آشپزی کشورهای مختلف می‌شوند، مثلاً رستوران‌هایی از استان‌های مختلف چینی یا ستوران‌هایی با غذای هندی و همینطور غذاهای خاورمیانه داریم. در نظر داریم برای هر توریست از هر کشوری که به اینجا می‌آید محصولات و خدمات با کیفیتی ارائه کنیم، چون معتقدیم هر گردشگر یک سفیر برای مسکوست.

رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عضویت در بریکس بر رشد همکاری‌های گردشگری تهران و مسکو، اظهار کرد: ما می‌توانیم با روابط نزدیک‌تر یکدیگر را کامل کنیم و ما یکدیگر را در این مسیر کامل می‌کنیم.

او به دفتر گردشگری روسیه که در سفارت این کشور در تهران برای تقویت روابط دو کشور در این زمینه راه‌اندازی شده و همچنین لغو ویزای گروهی با هدف تسهیل سفر بین دو کشور ایران و روسیه، اظهار کرد: از زمان لغو ویزای گروهی بین دو کشور، بیشتر از ۵۰ گروه ایرانی به مسکو آمدند. باعث خوشحالی است که در رستوران‌هایی با آشپزی شرقی افراد زیادی را که به زبان فارسی صحبت می‌کنند، ببینیم.

کوزلوف در ادامه بیان کرد: بر این باور باشید که باید کشور خود را بیشتر معرفی کنید تا روس‌ها و مسکو جواهرات نهفته ایران در فرهنگ، طبیعت و استراحتگاه‌های ایران را کشف کنند تا روابط گردشگری متقابل را تقویت کنند.

معاون اول شهردار مسکو در پاسخ به سوال دیگری درباره اراده مسکو برای خواهرخواندگی با شهرهای مختلف ایران و تاثیر آن برای تقویت روابط گردشگری بین مسکو و دیگر شهرهای ایران، با این یادآوری که مسکو و تهران قرارداد خواهرخواندگی دارند، به نخستین سفر تجاری خود از جانب شهرداری مسکو به تهران اشاره کرد و افزود: اعلام خواهرخواندگی کافی نیست؛ ضروریست که میان این شهرهای خواهرخوانده مشارکت بیشتری وجود داشته باشد، ما با اصفهان نیز ارتباط داریم و وقتی این شهر را دیدم واقعاً شوکه شدم و تحت تاثیر قرار گرفتم. این مشارکت‌ها میان شرکت‌های گردشگری شهرها باید به طور رسمی و جدی‌تر انجام شود، ضمن اینکه می‌توان شهرهای دیگر را به آنها اضافه کرد، مثلاً در بازدید از مسکو، شهرهای دیگری مثل کازان یا سن پترزبورگ نیز که از شهرهای بزرگ روسیه هستند، اضافه شوند.

او تاکید کرد: تقویت روابط گردشگری مشارکت بیشتر توراپراتورهای گردشگری را می‌طلبد و ما باید در سطح فدرال یا رسمی از آن حمایت کنیم.

رئیس کمیته گردشگری شهر مسکو همچنین درباره محدودیت‌هایی که برای استفاده از کارت اعتباری در روسیه برای گردشگران خارجی وجود دارد در پاسخ به پرسش خبرنگاران هندی، گفت: روسیه امکان صدور ویزای الکترونیکی (e visa) را برای اعضای بریکس فراهم کرده است، که همراه آن می‌توانند یک کارت گردشگری برای جابه‌جایی پول دریافت کنند، که وقتی به هتل می‌روند، به پرداخت پول نقد احتیاجی نیست. در واقع لازم نیست با این کارت گردشگری پول نقد زیادی در روسیه همراه داشته باشید.

در این نشست، مهم‌ترین پرسش‌ها درباره اراده بریکس بر لغو روادید و یا تسهیل سفر بین کشورهای عضو بود، که کوزلوف در این باره گفت: این کشورها برای تقویت گردشگری به اقدامات بیشتری به نسبت لغو ویزا نیاز دارند، ضروری است بین این کشورها خط هوایی مستقیم و ارزان وجود داشته باشد.

نخستین مجمع گردشگری بریکس ۲۰۲۴ به مدت دو روز با حضور نمایندگان و شرکت‌های گردشگری از ۹ کشور روسیه، برزیل، مصر، هندوستان، ایران، چین، امارات متحده عربی، اتیوپی و آفریقای جنوبی در شهر مسکو برگزار شد و با توجه به تغییر چشم‌انداز سیاسی در جهان، راه‌کارهای تقویت روابط گردشگری و چشم‌انداز همکاری بین کشورهای عضو بریکس بحث شد.

311311

دکمه بازگشت به بالا