بین الملل

تداوم هراس آمریکا از روابط تهران- مسکو؛ کربی:شاهد گسترش همکاری دفاعی بی‌سابقه هستیم

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران در واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده شاهد نشانه‌های گسترش همکاری های دفاعی “بی‌سابقه” میان ایران و روسیه است که به مسکو کمک می ‌کند جنگ اوکراین را طولانی‌تر کند.

این مقام کاخ سفید با بیان اینکه ایران به دنبال وارد کردن تجهیزات نظامی چند میلیارد دلاری از روسیه است، گفت: روسیه و ایران در حال توسعه همکاری دفاعی خود هستند.

وی مدعی شد که ایران به عنوان بخشی از این همکاری، پهپادهای تهاجمی یک طرفه به روسیه تحویل می‌دهد که شامل تحویل بیش از ۴۰۰ فروند از این نوع پهپادها از مرداد گذشته تاکنون است و در حال حاضر تعامل میان ایران و روسیه در زمینه فروش تسلیحات پیشرفته به ویژه پهپادهای پیشرفته‌تر ادامه دارد.

کربی ادعا کرد: ایران با ارائه این پهپادها به روسیه، مستقیماً به جنگ تجاوزکارانه مسکو در اوکراین کمک کرده است. ایران به فروش پهپادهای پیشرفته به روسیه ادامه داده و از آنها برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکا در خاورمیانه نیز استفاده کرده است. دلایل متعددی وجود دارد که باور کنیم روسیه از این پهپادها برای ادامه حملات خود علیه اهداف داخل اوکراین استفاده خواهد کرد.

این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: اکنون روسیه و ایران حمایت دو طرفه ای از یکدیگر دارند. ماه گذشته ایران اعلام کرد که در حال نهایی کردن قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه است. ایران بدنبال خرید تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه است که شامل بالگردهای تهاجمی، رادارها و هواپیمای آموزشی رزمی Yak۱۳۰ است. در مجموع ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار از روسیه است.

وی مدعی شد همکاری های دفاعی ایران و روسیه تهدیدی برای اوکراین و همسایگان ایران است و گفت: این یک همکاری دفاعی همه جانبه است که برای اوکراین، منطقه و جامعه بین‌الملل زیان آور است.

این مقام کاخ سفید در عصبانیت از تعمیق روابط تهران – مسکو و در ادامه سناریو سازی واشنگتن تاکید کرد که ایالات متحده در پاسخ قصد دارد تحریم های بیشتری علیه دست اندرکاران افزایش تجارت نظامی میان ایران و آمریکا در روزهای آینده اعلام خواهد کرد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: از ابزارهایی که در اختیار داریم برای افشا و مختل کردن این فعالیتها استفاده می‌کنیم و آماده انجام اقدامالت بیشتری هستیم.

وی مدعی شد : ایران و روسیه در حال نقض تعهدات خود بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هستند و این نقض از طریق انتقال پهپادهایی از ایران به روسیه بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل صورت می‌گیرد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

310310

دکمه بازگشت به بالا