بین الملل

معمای اصلاحات و عربستان پر زرق و برق امروز/ بن‌سلمان تجربه شاه ایران را تکرار می‌کند؟

ابوالفضل خدایی: عربستان جدید چه ویژگی هایی خواهد داشت؟ برنامه های محمد بن سلمان ماجراجو برای اصلاحات داخلی و اجرای سند 2030 چیست؟ آیا ولیعهد سعودی برای رسیدن به اهداف خود بر چالش های داخلی غلبه خواهد کرد؟ ریاض می خواهد پروژه آسمان خراش افقی 120 کیلومتری مکه را با یک تریلیون دلار به اولین شهر هوشمند جهان اسلام تبدیل کنید. برگزاری مسابقات ورزشی مختلف و جذب ستاره های فوتبال جهان. استقبال از مدرنیسم و ​​اقدامات نمایشی دو موضوع پیش روی عربستان سعودی است که مسیر آینده ریاض را تعیین می کند.

مهدی مطهرنیا تحلیلگر ارشد و آینده پژوه مسائل سیاسی بین الملل دوی در گفت و گو با تیتر اول با بیان اینکه اقدامات بن سلمان از صحنه نمایش عبور کرده است، گفت: نادیده گرفتن وقایع جاری در عربستان با نشان دادن اقدامات او دور از واقعیت است. امروز عربستان گام های بلندی در توسعه کشور برداشته است. علیرغم اتهامات غرب زدگی و وابستگی به آمریکا، بن سلمان سعی کرده استقلال خود را با نگاه به شرق نشان دهد.

تحلیل اصلاحات چشمگیر عربستان/ آیا بن سلمان تجربه شاه ایران را تکرار می کند؟

>>> ادامه مطلب:

ایران مجبور به بازگشت به مذاکرات شد. اما دولت انقلابی با خواسته های آمریکا کنار نمی آید

غرب در حال زمینه سازی برای وارد کردن ایران به فصل هفتم منشور سازمان ملل است

این وضعیت با سفر اخیر رهبر چین به ریاض و انعقاد قراردادهای مختلف مشخص می شود. علاوه بر این، اقدامات او گام به گام در شرایطی صورت می‌گیرد که به لطف روندها و تفاوت‌های زمانه، این امکان را دارد که با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته ظاهر شود و خودنمایی کند. . در جامعه سنتی عربستان، انجام چنین کارهایی می تواند عواقب غیر قابل کنترلی داشته باشد. به گونه ای که برخی تحلیل گران، اقدامات وی را با محمدرضا پهلوی مقایسه می کنند و آن را پیامدهای انشقاق و مقاومت آینده جامعه عربستان مانند ایران می دانند. همزمان با وجود این تردیدها و زد و خوردها در مورد اقدامات وی در ریاض، جوامع اسلامی نیز از 50 سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. دنیا از عصر ارتباطات و آنچه من می نامم «گذر از اتاق شیشه ای»، «گوی بلورین» و «بطری آب» استفاده کرده است. بنابراین به نظر می رسد در این زمینه، محمد بن سلمان نسبت به سایر کشورها مانند ایران در دوران پهلوی اعتماد بیشتری به شکل دادن به این تحولات دارد. اقدامات او چند وجهی است و سعی می کند توسعه سیاسی را با رشد اقتصادی همگن کند. اگرچه ممکن است این تجانس با انتقادات مختلفی از تناسب و تناسب مواجه شود، با این وجود درجه ای از همگنی در هر صورت قابل تشخیص است. ساموئل هانتینگتون در کتاب منظور از «جامعه در حال گذار» این است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، زمانی که رشد اقتصادی رخ می دهد، توسعه سیاسی و گسترش آزادی های مدنی رخ نمی دهد و این عدم تناسب بین رشد اقتصادی و توسعه سیاسی رخ نمی دهد. ، منجر به خلاقیت می شود. انقلاب ها، مقاومت ها و تحولات. در این میان، بن سلمان تلاش کرده است تا درجاتی از این نسبت را ایجاد کند. اینکه او در آینده با چه مسائل دیگری مواجه خواهد شد بحث دیگری است. او در تلاش است تا از وجود کریستیانو رونالدو استفاده کند، در حالی که غرب نیز به عنوان سفیر فرهنگی از وجود این ورزشکار در تلاش است. دیدار النصر با پاری سن ژرمن منجر به درخواست های زیادی برای دیدار از عربستان شد و بیش از 40 کشور بلیت این دیدار را خریداری کردند. این رویداد نه تنها از نظر تبلیغاتی و سیاسی، بلکه از نظر اقتصادی نیز منافع بسیاری را برای مردم عربستان به همراه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا عربستان بن سلمان با غلبه بر موانع داخلی و چالش جامعه سنتی، در آینده قادر به رقابت با کشوری مانند امارات خواهد بود؟ بن سلمان که زمانی تشنه قدرت بود، اکنون در تلاش است تا به عنوان نفر دوم عربستان سعودی، تغییر ایجاد کند. شخصیت‌های سیاسی در این مسیر همیشه در معرض خطر هستند و با نفوذ فردی، البته مخالفت با او بیشتر می‌شود. بسیاری از مسائل ایدئولوژیک و پساآخرالزمانی در ایران، منطقه و حتی جهان می گفتند که عربستان پس از مرگ ملک عبدالله وارد جنگ داخلی، نزاع و سقوط خاندان سعودی خواهد شد. اما در حالی که در آستانه 1402 هستیم، باید گفت که بن سلمان عملکرد موفقی داشته است. بسیاری از تحلیل‌ها حاکی از آن بود که وی بیشترین درگیری‌ها و تضادها را در دعوا بر سر خاندان سعودی و ماهیت قبیله‌ای حکومت سعودی و همچنین عدم وجود دولت مدرن متحمل خواهد شد. اما واقعیت نشان می دهد که او بر اوضاع مسلط است و موفقیت هایی در عملکرد او وجود دارد.

مطهرنیا در پایان از تاثیر اصلاحات عربستان بر تحولات منطقه و کشورهای همسایه از جمله ایران، از تلاش برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو صحبت کرد. تهدیدات از درون مهمتر و مؤثرتر از مسائل خارجی و منطقه ای است. تهدید آمیزتر کشور، اعدام در داخل ایران و حل بحران ها در لایه های مختلف داخلی است. در واقع می توان گفت که ضعف های داخلی، تهدیدهای خارجی را موثرتر می کند. هیچ چیز در جامعه جز بقا مهم نیست و هر حرکتی در جهت رشد و توسعه و ایجاد فضای همگرایی ملی نیست. تمام تلاش برای حفظ وضعیت موجود به هر قیمتی می شود، ابزارها و اقدامات ممکن، مفید بودن و مناسب بودن این اقدامات در سطح کارشناسی به درستی تحلیل نمی شود. در چنین فضایی نه تنها عربستان، بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس نیز می توانند به تهدیدی برای ایران تبدیل شوند. ایران در حال حاضر در شرایطی است که ناشی از ناکارآمدی های داخلی است که شامل بحران نخبگان، بحران کارآمدی، بحران اعتماد، بحران اعتبار و بحران کل نظام موجود است. آن هم عبور از دروازه ها و دالان های امید به اصلاحات. وجود چنین مسائلی ممکن است به دلیل ضعف داخلی خطرات خارجی بیشتری را متوجه کشور ما کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا