بین الملل

الاخبار:اردوغان همان رشوه‌ای‌ را از عربستان می‌خواهد که ۳ سال پیش رد کرد

روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیل خود نوشت: زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سفر اخیر خود به قطر از دیدار با اردوغان خودداری کرد، رسانه های سعودی در شبکه های اجتماعی طرحی برنامه ریزی شده را اجرا کردند که مدعی شد اردوغان برای دو نفر در ریاض تحقیر شده است. همان روزی است که اردوغان اعلام کرد که در فوریه سال آینده به دلیل بحران اقتصادی به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا بن سلمان را به عنوان بخشی از رویکرد خود برای بهبود روابط آشتی دهد. فوریه سال آینده.

بر این اساس، دیدار بعدی اردوان و بن سلمان هرگز عادی نخواهد بود. تنها سه سال پیش اردوغان به سرنگونی ولیعهد عربستان سعودی نزدیک بود. اطلاعات ترکیه در آن زمان جزئیات بسیار ناپسندی از پرونده قتل هشتگچ منتشر کرد و آن را به اطلاعات آمریکا تحویل داد و این گزارش تایید کرد که بن سلمان در این جنایت دست داشته است که منجر به تحریم تیم ترور شد و شخصاً توسط رئیس جمهور آمریکا تحریم شد. جو بایدن، بن سلمانو. از آن زمان تا کنون ولیعهد عربستان با این پرونده مشکلاتی داشته و چهره مخدوش اردوغان تا مدت ها پس از سفر اردوغان باقی خواهد ماند، اما بن سلمان چاره ای جز بحث با کسانی که در سفر بعدی او خواهند بود، ندارد. در آینده از داستان استفاده خواهند کرد. از ترور خاشقچی، هرچند این سفر هرگز تغییر قابل توجهی در وضعیت حقوقی پرونده از منظر بین المللی به ویژه در آمریکا ایجاد نخواهد کرد.

رسانه های سعودی بدون رضایت رسمی عربستان با انتشار بیانیه ای از ترکیه درباره سفر آتی اردوغان در ماه فوریه، آن را اعتراف اردوغان خواندند و تاکید کردند که وی در زمان متهم شدن به قتل، با خون بن سلمان معامله کرده و اکنون می خواهد عذرخواهی کند. اگرچه عقب نشینی ترکیه با سفر اردوغان آغاز نشد بلکه چند هفته پس از ترور هش چک آغاز شد، اردوغان در آن زمان از افشای جزئیات پرونده هش چک که کشف کرده بود و محاکمه غیابی متهمان خودداری کرد. استانبول. روند رسمی دادگاه تغییر کرده است، اما بی فایده است. صرف نظر از اینکه هر دو طرف سفر اردوغان را چگونه اعلام می کنند، این گام اساساً معامله ای خواهد بود که در آن رئیس جمهور ترکیه در مواجهه با بسته شدن کامل پرونده خاشقچی، به شدت به دستاوردهای اقتصادی در این بحران اقتصادی و کاهش ارزش ترکیه نیاز دارد. واحد پول. ، از جمله لغو تحریم های عربستان بر محصولات ترکیه، سرمایه گذاری عربستان در ترکیه و تشویق شهروندانش به سفر به ترکیه، در حالی که حمایت از اخوان المسلمین در جهان عرب، اردوغان دیگر پروژه مفیدی نیست زیرا شکست می خورد. بهار عربی، اگرچه عربستان سعودی کمترین آسیب را از جهان عرب دیده است. اما به محض سقوط این تهدیدها در مصر، خود ترکیه شروع به سرکوب اخوان کرد.

رئیس جمهور ترکیه اکنون انعطاف پذیر است و در حال بازنگری در سیاست هایی است که در 10 سال گذشته برای آمادگی برای انتخابات 2023 دنبال کرده است، که هم برای حزب عدالت و توسعه و هم برای خود اردوان یک موضوع کلیدی خواهد بود. زیرا اپوزیسیون سکولار در کشور پیشرفت های بزرگی داشته است. در سالهای اخیر با شکست سیاست اردوغان که با کاهش ارزش لیر آشکار شد، همین شکست بود که اسلامگرایان را به قدرت رساند، سقوط کرد و اردوغان با شعار ثبات اقتصادی به قدرت رسید. ضمن اینکه مشکلات اقتصادی را به صفر رسانده است. اما در پایان کارش با یک فروپاشی سیاسی ناشی از مسائل سیاسی، این روزها قبل از اینکه بحران ارزی او را نابود کند، سعی در فرار دارد.

اردوغان در اوج بحران در روابط ناشی از ترور هشتگچ، تلاش های خود را برای سرنگونی بن سلمان نه تنها برای مجازات بن سلمان بابات به دلیل نقض حاکمیت ترکیه، بلکه برای گسترش نفوذ خود در منطقه به ویژه در منطقه نفت خیز خلیج فارس آغاز کرد. منطقه کرد. در نتیجه، امیر مکه، حلید الفیصل، از طرف پادشاه عربستان سعودی به ترکیه رفت و سعی کرد به اردوغان یک بسته اقتصادی ارائه دهد. اما او رشوه ای از عربستان سعودی نپذیرفت و اردوغان در آن زمان همچنان شکست پروژه خود را انکار می کرد و فکر می کرد که می تواند شهرت امپراتوری عثمانی را در منطقه بازگرداند. اما امروز این سفر از سر گرفته شده است، اما در جهت مخالف، و تنها چیزی که سلطان (اردوغان) می خواهد همان رشوه ای است که سه سال پیش رد کرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا