بین الملل

مشخصات باورنکردنی سریع‌ترین اینترنت جهان

سریعترین اینترنت در ایالات متحده کمی سریعتر شده است. شبکه علوم انرژی (Esnet) به “ESnet6” ارتقا یافته و به پهنای باند 46 ترابیت بر ثانیه رسیده است. اگرچه لازم به ذکر است که این شبکه اینترنتی فقط در اختیار دانشمندان است.

بیشتر بخوانید:

ESnet در ابتدا در سال 1986 برای کمک به اتصال دانشمندان در آزمایشگاه‌های مختلف وزارت انرژی (DOE) در سراسر ایالات متحده ایجاد شد و به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت مقادیر زیادی از داده‌های خام را به اشتراک بگذارند. از آن زمان، به‌روزرسانی‌های زیادی در دهه‌ها برای به‌روز نگه داشتن اینترنت با پیشرفت‌های فناوری و حجم عظیم داده‌های تولید شده توسط آزمایش‌های علمی انجام شده است. در سال 2021، 1.1 اگزابایت داده از طریق این شبکه منتقل شده است.

و اکنون زمان جهش نسل بعدی است. “ESnet6” متشکل از 24000 کیلومتر کابل فیبر نوری تخصصی در سراسر کشور است که ارتباطات شبکه ستون فقرات را برای انتقال داده ها با سرعت 400 گیگابیت تا یک ترابایت بر ثانیه فراهم می کند. شبکه اصلی بخشی از زیرساخت شبکه کامپیوتری است که بخش‌های مختلف یک شبکه را به هم متصل می‌کند و راهی برای تبادل اطلاعات بین شبکه‌های محلی و زیرشبکه‌های مختلف فراهم می‌کند.

این سرعت قبلاً سریع ترین سرعت انتقال اطلاعات در شبکه اینترنت در جهان بود، اما اکنون این شبکه به پهنای باند 46 ترابیت بر ثانیه رسیده و برقرار کرده است. اگرچه باید گفت که این شبکه رکورد سرعت انتقال داده را ندارد، اما این افتخار نصیب یک مرکز آزمایشی در ژاپن می شود که به سرعت شگفت انگیز یک پتابیت در ثانیه (Pbps) یعنی 1000 ترابیت در ثانیه رسید.

برای درک بهتر آن می توان گفت که اتصال در یک شبکه اینترنت معمولی از چند ده تا صدها مگابیت در ثانیه است در حالی که شبکه اینترنتی «ESnet6» معادل 46 میلیون مگابیت در ثانیه کار می کند.

شبکه ESnet6 به گونه‌ای طراحی شده است که دانشمندان را قادر می‌سازد مجموعه داده‌های بزرگی را بین تیم‌ها، ابزارها و امکانات انتقال دهند و به حوزه‌های تحقیقاتی مهم و فشرده مانند مدل‌سازی آب و هوا، مطالعات ژنومی، مشاهدات تلسکوپ، آزمایش‌ها و موارد دیگر کمک کند. اطلاعات فیزیک و کوانتومی آماده خواهد شد.

5858

دکمه بازگشت به بالا