سلامت و تندرستی

مسافران واکسن و توصیه وزارت بهداشت

آگهی های تور واکسن کرونا در فضای مجازی توزیع می شود و برخی از آنها تجربیات واکسیناسیون را در کشورهای همسایه به اشتراک می گذارند. گشت و گذار با هدف در امان ماندن از اواخر قرن …

به گزارش تیتر اول ، بیش از 500 روز از معرفی ویروس کرونا ، یک مهمان ناخوانده می گذرد که طبق آمار رسمی ، تاکنون 85،095 نفر را در این کشور کشته است ، همراه با تغییرات عمده در سبک زندگی ؛ تصور می شد که با تهیه واکسن و شروع واکسیناسیون از 12 فوریه 2017 می توان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد ، اما با توجه به روند واکسیناسیون موجود در کشور ، در حال حاضر 4 میلیون و 497 هزار و 576 نفر دوز اول واکسن کرونا و 2 را دارند میلیون و 17 هزار و 809 نفر دوز دوم تزریق کرده اند و تعداد کل واکسن های تزریقی در کشور به 6،515،385 دوز رسیده است و وزارت بهداشت پشت وعده واکسیناسیون گروه هدف است.

طبق سند واکسیناسیون کرونا ملی ، پزشکان و پرستاران باید واکسن را برای تمام گروه های سنی و بیماران پس از تجویز تجویز کنند. این فعالیت در ماه مه 1400 با واکسن های وارداتی آغاز شد. این روند به دلیل مشکلات تحریم و واکسیناسیون از یک سو و ازدحام مراکز واکسیناسیون از طرف دیگر چند روزی با مشکل روبرو شد.

تأخیر و تأخیر در روند واکسیناسیون

علی رغم اینکه ایران سبد خرید واکسن را در صف کوکسوین قرار داده و هزینه آن را پرداخت کرده است ، این کشور به 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن رسیده است ، اما تاکنون این کشور به 2 تا 100 هزار دوز واکسن Astraque از این سبد و اکنون اخبار نه از بقیه. البته تلاش ها برای تهیه واکسن تنها به سبد کالوکس ختم نشد و تلاش شد تا این واکسن از روسیه ، چین و هند تهیه شود. تاکنون 7 میلیون و 847 هزار و 800 دوز واکسن از منابع مختلف وارد کشور شده است و در نتیجه فقط بخشی از واکسن های مقرر در توافق نامه ها با طرف های خارجی به ایران رسیده است.

این فاجعه در کشورهای خارجی تا حدی ادامه داشت که از اواسط ماه ژوئن ، برخی از افراد مسنی که دوز دوم واکسن دریافت کرده بودند ، با دست خالی از مراکز واکسیناسیون بازگشتند زیرا تحویل دوز دوم دشوار بود و پس از آن دو محموله وارد کردند. با تاخیر از سر گرفته شد و این بار انتقادات ناشی از هجوم متقاضیان و تشکیل صف های طولانی در مراکز واکسیناسیون بود.

در مورد واکسن های کرونا ایرانی

از آنجایی که کرونا از نخستین روزهای شیوع جهانی بوده است ، جهان سعی در کشف این واکسن داشت و در همین زمان ، ایران واکسن را از چند طریق و در چندین سیستم عامل دنبال کرد تا اینکه سرانجام اولین پروژه تحقیقاتی به پایان رسید. واکسن Korona ایران به نام Kovairan Iran Barakat Kar مقامات بهداشت قول هایی را برای تولید واکسن و حتی صادرات آنقدر داده اند که وزیر بهداشت در یکی از سخنرانی های خود در تاریخ 10 فوریه 2016 گفت: “ما منتظر آغاز بهار هستیم ، اولین محصولات واکسن “بازار ملی ما وارد بازار خواهد شد و سایر محصولات می توانند تا ابتدای تابستان به این گروه بپیوندند و علاوه بر تأمین واکسن محلی مورد نیاز ، می توانیم به عنوان مرکز صادرات واکسن شناخته شویم. به تمام کشورهای منطقه و جهان “قولی که سرانجام در 15 ژوئن با صدور مجوز اضطراری واکسن برکت در ایران تحقق یافت و مدتی بعد (در تاریخ 29 ژوئیه) واکسنی با تولید پاستوکوک توسط ایران و کوبا تولید شد. با این حال ، هنوز هیچ سابقه واضحی در مورد این واکسن وجود ندارد واکسیناسیون عمومی و تزریق گسترده آنها.

مسافران واکسن

با این حال ، تأخیر در واکسیناسیون عمومی و همچنین خستگی از فاصله تا زندگی طبیعی ، اجازه ورود به برخی کشورها هنگام تزریق یکی از واکسن های مورد تایید WHO ، استفاده طولانی مدت و خستگی ماسک ، ترس از شرکت در تجمعات و مهمانی ها ، مشکلات اقتصادی و تعدادی از مشکلات دیگر برخی سفرهای اخیر به کشورهای همسایه ، نویدبخش و تبلیغ واکسن کرون رایگان. تبلیغات تور واکسن کرونا اکنون در فضای مجازی در حال گسترش است و مسافران واکسن تجربیات واکسیناسیون را در کشورهای همسایه به اشتراک می گذارند. تجربه نشان داده است که متقاضی نمونه کارهای متنوعی برای انتخاب واکسن برای تزریق دارد و می تواند تصمیم بگیرد که کدام واکسن را تزریق کند ، به صورت رایگان و البته رایگان.

با رشد جستجوی واکسن ، تجارت شرکت های هواپیمایی و رانندگان اتوبوس و تاکسی به برخی از این کشورها ، از جمله همسایه ارمنستان ، در حال رونق است. در حالیکه تاج پنجم در برخی استانها برای ثبت رکورد جدید سفر می کند ، مسافران از سراسر کشور یا از طریق زمین بدون توجه به عواقب این تغییر جمعیت ، از مرز عبور کرده یا وارد کشور شده اند.

میلیون ها سفر به واکسن های رایگان و برخی سالات

در نگاه اول ، استراتژی اتخاذ شده توسط کشورهای مقصد متقاضیان واکسن روشن به نظر می رسد. صرفه جویی در اقتصاد کرونا از طریق یک جاذبه توریستی که مجبور است حداقل دو بار به طور همزمان دو بار به کشور خود سفر کند ، اما در این بین س questionsالات زیادی به ذهن خطور می کند. چند کشور سهمیه واکسن دارد که می تواند مازاد رایگان را به گردشگران ارائه دهد؟ چگونه می توان فهمید که زنجیره سرد و عملیات ذخیره سازی واکسن درست است؟ آیا این واکسن منقضی شده است؟ آیا دولت کشور مقصد متعهد می شود که دوز دوم واکسن را در اختیار متقاضی قرار دهد؟ و …

وزارت بهداشت: ما مسافرت برای واکسن را توصیه نمی کنیم

در امتداد این جاده دکتر جعفرس صادق تبریزی – رئیس شبکه ملی بهداشت در مصاحبه با تیتر اولوی گفت: “ما توصیه نمی كنیم افراد برای تزریق واكسن به هر كشوری بروند.” اکنون کمبود جهانی واکسن و رقابت برای آنها وجود دارد. بنابراین ، چگونه کشوری که نتوانسته است جمعیت خود را کاملاً واکسینه کند ، واکسن رایگان برای گردشگران دارد؟

وی افزود: تصور من این است که برخی از این واکسن ها ممکن است با سرماخوردگی یا نزدیک به تاریخ انقضا زنجیره تأمین مشکل داشته باشند و در واقع ما اطلاعات کمی در مورد این واکسن ها داریم و نمی توانیم به طور دقیق اظهارنظر کنیم.

تبریزی با اشاره به اینکه واکسیناسیون تاج گذاری در کشورهایی مانند ارمنستان به دلایل اقتصادی انجام می شود ، می گوید: با ورود گردشگران به کشورها و هزینه آنها برای خرید و … کمک به اقتصادهای ملی ، اما ما مسافرت بعد از واکسن را اصلاً توصیه نمی کنیم ، زیرا مطمئن نیستیم که زنجیره سرماخوردگی صحیح است و آیا واکسن ایمن است.

داستان واکسیناسیون رایگان گردشگران در ارمنستان

همچنین دکتر. عاطفه عابدینی – دبیر کمیته علمی ستاد ملی علیه کرونا در مصاحبه با تیتر اول وی در این زمینه تأکید می کند: طبق آمار موجود ، مردم ارمنستان از واکسیناسیون در کشورشان استقبال نکرده اند. از طرف دیگر ، مردم از سراسر جهان به کشورهای همسایه ما ، از جمله ارمنستان سفر نمی کنند. از آنجا که برخی کشورها واکسن حتی بیش از حد لازم دارند و در ارمنستان شرایط به گونه ای نیست که این واکسن در بین میلیون ها نفر تزریق شود و واکسن های بیش از حد زیادی وجود داشته باشد. در حقیقت ، از آنجا که مردم در دریافت واکسن همکاری ندارند ، شروع به ارائه واکسن به گردشگران کرده است.

برای پاسخ به این س ،ال ، آیا ممکن است روزی ایران بتواند یک سبد واکسن به مردم تحویل دهد تا بتوانند واکسن مورد نظر خود را دریافت کنند؟ ما واکسن می سازیم و در آینده انواع مختلفی از واکسن ها علیه کووید 19 خواهیم داشت زیرا کووید 19 مانند آنفولانزا با ما خواهد بود و ما مجبور به واکسن های مختلف و تکرار می شویم. اما ما کشوری هستیم که همه چیز تحت فشار و تحریم اقتصادی است و حتی برخی از کشورهایی که به ما واکسن می زنند دوست ندارند با آنها تماس بگیرند تا مشمول تحریم های آمریکا نشوند. اما با تمام این مشکلات ، تعدادی واکسن معرفی و تزریق شده است.

عابدینی افزود: از طرف دیگر ، ممکن است محدودیت های مادی برای واکسن های ایرانی که مجوز دارند ، داشته باشیم ؛ با وجود همه این مشکلات ، واکسیناسیون همچنان در حال انجام است و امیدواریم روزهای بهتری داشته باشیم. البته ، من موافقم که واکسیناسیون این موارد مشکلات در بسیاری از کشورها وجود ندارد ، اما ما باید تمام شرایط کشور خود را بررسی کنیم.

وی در مورد ایمنی ، کارایی و اصالت واکسن کرون ، که کشورهای همسایه به هموطنان خود تزریق می کنند ، افزود: “ما نمی توانیم در این باره اظهارنظر کنیم ، زیرا از مراحل تأیید و صدور مجوز واکسن در این کشور اطلاع نداریم.” که واکسن را انتخاب می کنند به روش های غیرمعمول ، این باید در نظر گرفته شود.

عابدینی تأکید کرد: از یک طرف مسئله هزینه های بالای سفر و از طرف دیگر خطر انتقال بیماری کرونا قلب از طریق مردم وجود دارد. از طرف دیگر ، ما نمی دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق می شود ، آیا زنجیره سرما عرضه می شود ، میزان تزریق چیست و غیره. از آنجا که ما این روند را کنترل نمی کنیم ، مطمئناً قادر به تأیید تزریق واکسن در کشور دیگری نیستیم.

وی در مورد ارزیابی روند واکسیناسیون در ایران گفت: با توجه به استفاده فوق العاده دو واکسن در ایران و ادامه واردات واکسن خارجی ، امیدواریم کل گروه هدف تا پایان سال واکسینه شوند. مطمئناً ما از حد استاندارد فاصله داریم ، اما تمام تلاش های وزارت بهداشت برای رفع موانع تولید و واردات و گسترش واکسیناسیون است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا