استان ها

مردم و دولت در مسیر بهینه‌سازی مصرف انرژی گام بردارند

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه ریزی برای بهینه سازی مصرف گاز، آب و سوخت یکی از اولویت های امروز کشور است و لازم است هم برای شهروندان و هم برای دولت در این راستا گام برداشت.

منصور شکراللهی در گفت وگو با تیتر اول، با اشاره به احتمال قطع گاز صنعتی و اعمال محدودیت های بیشتر برای نیروگاه ها از سوی شرکت ملی گاز، گفت: بارها درباره عدم تعادل گاز در کشور به ما تذکر داده شده است. در این شرایط قرار داریم، ما با مشکل مواجه هستیم، اولاً مردم باید در مصرف صرفه جویی کنند، زیرا امروز مصرف گاز خانگی بیشتر از صنایع است.

این عضو کمیسیون انرژی صائمه همچنین با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده صحیح از گاز بسیار مهم است، تصریح کرد: تمرکز تولید در کشور بر روی صنایع است و باید منابع انرژی برای این حوزه تامین شود. قطعی گاز پارسال مشکلاتی را برای بخش های خاصی از کشور ایجاد کرد که به نظر من باید در این زمینه فرهنگ سازی شود تا مردم به مصرف احترام بگذارند.

نماینده مردم کهنوی در شورای اسلامی تصریح کرد: امروز حتی در بحث آب نیز با مشکل مواجه بوده ایم و یا در صورت ادامه این روند در بحث سوخت نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است مجبور به واردات بنزین شویم، در حالی که تاکنون بنزین را به طور کامل در داخل تولید می کردیم، بنابراین فرهنگ پذیری برای صرفه جویی در مصرف بسیار مهم است.

یکی از چالش های اساسی کشور بحث سوخت است

شکراللهی تاکید کرد: از سوی دیگر استانداردسازی سازه ها و دستگاه ها نقش مهمی در بهینه سازی مصرف سوخت دارد، هم استانداردسازی شبکه و هم رعایت استانداردهای اولیه در ساخت خانه ها از موضوعات مهم کاهش هدر رفت انرژی است. متاسفانه برخی سازه ها اصلا استانداردها را رعایت نمی کنند. امروزه در برخی از روستاها لوله های آب مربوط به دهه 60 است که این شبکه ها باید تعمیر و به روز شوند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خاتمه گفت: امروز بهینه سازی مصرف گاز، آب و سوخت موضوع بسیار مهمی برای کشور است. هم شهروندان، هم دولت و هم وزارتخانه های ذیربط باید در این زمینه گام های جدی بردارند تا در آینده با مشکلات جدی مواجه نشویم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا