قطار وعدهها روی ریل رشت-کاسپین/کریدور شمال به جنوب معطل۱۰کیلومتر – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
خبرگزاری آنلاین، گروه استانها – بهرام قربانپور: اقتصاد ریلی یکی از مهمترین نوع تجارت تلقی میشود. قرارگیری گیلان در شاهراه بین المللی کریدور شمال به جنوب فرصتی را فراهم کرده تا این استان بتواند از طریق خطوط ریلی به هدف اقتصادی و تجاری برسد و از طرفی دیگر نقطه ثقل هدف گذاری بین المللی باشد.
گیلان استانی است که جورچین اقتصادی و تجاری کشورهای آسیا میانه، اوراسیا و حاشیه خزر با کشورهای اروپایی و حتی تمام دنیا تلقی میشود حلقه واصله ای که سوزن آن در خط ریلی «رشت به کاسپین» گیر کرده است.
پروژه تحول آفرین در ایستگاه وعدهها
اما خط ریلی رشت –کاسپین که زمان «افتتاح» آن این روزها نقل محافل شده و هر بار وعدهای را بر وعدههای مسؤولان افزون میکند، وعدههایی که از سالها قبل همچون بختکی بر روی این پروژه خیمه زده و هر سال به سال زمانِ این «وعده» تمدید میشود.
پروژه ریلی رشت به کاسپین به دلیل موقعیت استراتژیک ملی و بین المللی که دارد میتواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحول آفرین باشد. آن گونه که دادههای آماری میگوید؛ عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است.
همانطور که عنوان شد اجرا و بهره برداری خط ریلی رشت – کاسپین نه تنها منجر به ثمردهی اقتصادی و رونق بخشی تجاری استان گیلان میشود بلکه در سطح ملی و بین المللی هم برای گیلان، ایران و همسایگان خزری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
خط ریلی رشت – کاسپین را باید پروژه وعدههای مسؤولان بنامیم چرا که از وعده «محمد اسلامی» وزیر راه دولت روحانی مبنی بر افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین تا پایان سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲ سال گذشته و همچنان هر سال این وعده روی دکمه «تمدید» میرود.
در کنار تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری مبنی بر اتمام خط ریلی رشت – کاسپین و تکمیل شدن پازل کریدور شمال به جنوب بنابر دلایل نامشخص روند پیشرفت کار این پروژه در دولتهای گذشته به کندی پیش رفت اما با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم اجرای ای. خط سرعت گرفت.
تازهترین وعده برای افتتاح!
اگرچه سرعت اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین قابل قبول است اما همچنان روی ابر «وعده ها» سیر میکند و فقط در یک سال گذشته چندین بار مسؤولان کشوری و استانی در حین بازدید از این پروژه ریلی، از افتتاح زودهنگام آن سخن گفتند.
آخرین و تازهترین وعده را «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی داده و گفته؛ پیشبینی میشود این پروژه حداکثر تا پایان سالجاری تکمیل و تحویل شود. وی کُندی سرعت اجرای پروژه را گردن مرطوب بودن زمین و شرایط آب و هوایی انداخته و معتقد است؛ شرایط آب و هوایی و رطوبت بالای زمین سرعت اجرای پروژه ریلی را کُند کرده است.
۴ ابر پروژه ریلی کشور
«عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور هم خط ریلی رشت – کاسپین را جزو ۴ ابر پروژه ریلی کشور برشمرد و اظهار کرد: تا به امروز ۲ پروژه ریلی به مرحله بهرهبرداری رسیده و پروژه سومی که در دستور کار برای افتتاح قرار دارد، اتمام خط ریلی رشت – کاسپین است که طبق برنامهریزیهای صورت گرفته انتظار میرود تا پایان سال این پروژه ریلی به طول ۳۷ کیلومتر افتتاح و تحویل مردم شود.
پیشرفت ۹۰ درصدی خط ریلی رشت – کاسپین
«موسی فکور» سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان هم در گفت و گو با خبرنگار آنلاین با اشاره به جزئیات پروژه ریلی رشت – کاسپین میگوید: پیشرفت زیرسازی این پروژه ۹۶ درصد و پیشرفت روسازی آن ۷۲ درصد گزارش شده است.
وی از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی پروژه رشت – کاسپین خبر داد و افزود: از ۳۵ کیلومتر خط ریلی رشت – کاسپین ۲۵ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه کار روسازی و ریل گذاری ۱۰ کیلومتر انتهایی از دو طرف شروع شده است، گفت: تاکنون از قسمت انتهایی یک کیلومتر ریل گذاری انجام شده و از قسمت ابتدای دو و نیم کیلومتر آماده ریل گذاری است.
فکور از تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان در روزهای اخیر به پروژه ریلی رشت – کاسپین خبر داد و اضافه کرد: از مصوبات سفر تاکنون حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه تأمین شده است.
وی با بیان اینکه راه آهن رشت- کاسپین حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب میشود، افزود: از این پروژه مهم به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد میشود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اهمیت چند بُعدی پروژه ریلی رشت – کاسپین سرپرست معاونت عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اهمیت چندبُعدی پروژه ریلی رشت – کاسپین بیان کرد: ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر است.
فکور با بیان اینکه خط ریلی رشت – کاسپین آورده مالی و اقتصادی برای گیلان دارد، گفت: جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهمترین کارکردهای ساخت این مسیر ریلی است.
وی بیان اینکه مسیر ایران ارزانترین، به صرفهترین و نزدیکترین مسیر برای کارهای تجاری و ترانزیتی در منطقه است، افزود: موقعیت ایران بهنحوی است که میتواند ظرفیتهای خوب شرق آسیا را به اروپا متصل کند.
به نظر میرسد بهرهبرداری از خط ریلی رشت – کاسپین زمینهسازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخصهای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است.
با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریلی در پیربازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود و این مهم میتواند اقتصاد بیمار گیلان را از طریق روابط تجاری، ترانزیت کالا و صادرات محصولات شیلاتی و کشاورزی علاج کند، این پروژه نه تنها برای گیلان مفید است بلکه ایران را از تنگای اقتصادی، تحریمها و فشارهای روانی ناشی از چالشهای اقتصادی و معیشتی نجات میدهد و حتی این پروژه زخم عظیم اقتصادی همسایگان خزری و اوراسیایی و دوستان دور و نزدیک اروپایی را هم ترمیم می بخشد.
با توجه به اهمیت ویژه خط ریلی رشت – کاسپین در به ثمر نشینی کریدور شمال به جنوب حال باید دید که این پروژه ریلی چه زمانی از قطار «وعده ها» پیاده میشود!