استان ها

بلژیک در یک قدمی فروپاشی؛ آیا بلژیک شمالی و جنوبی می‌شود

رقابت سخت بین شمال فلاندری و جنوب فرانسوی زبان در سال های اخیر در بلژیک شدت هم گرفته است. شهروندان فلاندری که زمانی ضعیف بودند، علیرغم اینکه تعدادشان از همتایان فرانسوی‌زبانشان بیشتر بود، اکنون از حقوق زبانی و صلاحیت های سیاسی برخوردارند که مدت‌ها خواستار آن بودند.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، کشور کوچک اروپای غربی که مقر اتحادیه اروپا و همچنین میزبان ناتو است، مدت هاست که زیست سیاسی – ملی ناکارآمدی داشته است. این کشور با بیش از ۵۰۰ روز زمان که صرف تشکیل دولت ائتلافی کرده، صاحب رکورد طولانی‌ترین زمان تشکیل یک دولت بعد از انتخابات است. 

اکنون تنش‌ها بین فلاندری‌ها یا آنطور که به آنها Flemish people  گفته می‌شود در شمال و همچنین والونی‌ها که در جنوب این کشور هستند، شدت گرفته و این موضوع می‌تواند به قیمت تجزیه بلژیک تمام شود. 

فلاندری‌ها که به آنها در فارسی «فلمیش» هم گفته می‌شود به زبان هلندی صحبت می‌کنند و بیشتر آنها در نیمه شمالی بلژیک زندگی کرده و حتی اکثریت جمعیت این کشور را هم به خود اختصاص داده‌اند. فلاندری‌ها علاوه بر بلژیک در بخش‌هایی از شمال فرانسه و همچنین هلند هم زندگی می‌کنند.

بحث‌های زیادی در خصوص اینکه آیا می‌توان آنها را یک قوم نامید یا خیر شکل گرفته و این مسئله به موضوعی مناقشه برانگیز تبدیل شده است. 

در مقابل اما والونی که بخش‌های جنوبی بلژیک است و بیشتر مردم آن به زبان فرانسه صحبت می‌کنند حدودا ۵۵ درصد مساحت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند اما جمعیت آن حدود ۳۳ درصد از جمعیت کل بلژیک است. 

حالا تنش میان این دو گروه به یک چالش جدی برای آینده بلژیک تبدیل شده است. کشوری که قرار است در ژوئن ۲۰۲۴ یعنی یک سال دیگر شاهد برگزاری انتخابات سراسری باشد. بر اساس نظرسنجی‌ها، در حال حاضر حزب راست افراطی ولامز بلانگ یا همان Vlaams Belang  که می‌خواهد فلاندر را به یک کشور کاملا مستقل و جدا تبدیل کند، اکنون بزرگترین نیروی سیاسی در این کشور است.

دکمه بازگشت به بالا