بهترین های کسب و کارعمومی

عوارض جانبی احتمالی درمان‌های زیبایی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

جز یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در میان مردم جهان است، این جراحی نیز همانند سایر جراحی ها دارای عوارض می باشد، بنا به درخواست شما عزیزان و سوالات متعددی که درباره عوارض جراحی بینی می شد، تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن بپردازیم.

عواملی که باعث بروز عوارض جراحی بینی می شود:

پیش از اینکه به عوارض عمل بینی بپردازیم باید بدانید که چه عواملی می تواند این عوارض را به وجود آورد.

یکی از این عوامل جراح بینی است، می پرسید چرا؟ چون اگر جراح بینی مجرب و حرفه ای را برای انجام عمل زیبایی بینی انتخاب نکنید ممکن است از نتیجه جراحی رضایت کافی را نداشته باشید و دچار عوارض جانبی شوید.

مورد بعدی رعایت نکردن مراقبت های قبل و بعد از رینوپلاستی می باشد، در صورتی که تمامی مواردی که بهترین جراح بینی به شما توصیه کرده است رعایت نکنید ممکن است در حین جراحي بيني و بعد از آن دچار عارضه های حاصل از جراحی شوید.

پیش از جراحی توصیه های لازم همچون نحوه دراز کشیدن و خوابیدن بعد از جراحی ، ضربه نخوردن به بینی ، نحوه چسب زدن ، عدم استعمال دخانیات و غیره به بیمار گفته می شود. این موارد می تواند تاثیر بسزایی بر نتیجه عمل بینی و در نهایت رضایت 100 % فرد از عمل رینوپلاستی داشته باشد.

با توجه به دو مورد فوق متوجه شدید که برای جلوگیری از بروز بخش زیادی از عوارض ، خود شما باید مواردی را رعایت کنید. بهترین سالن زیبایی در  برای بانوانی درنظر گرفته شده که به زیبایی پوست، مو و ناخن خود اهمیت می‌دهند

نکته قابل توجه در عوارض جراحی بینی این است که هم باید به عوارض عمومی و هم عوارض خاص و جدی آن توجه کرد.

عوارضی که ممکن است در اثر جراحی بینی رخ دهد عبارتند از :

  • خونریزی بعد از عمل بینی
  • عفونت
  • هماتوم یا جمع شدن خون در زیر پوست
  • واکنش به داروهای بیهوشی و بی حسی
  • تورم و کبودی
  • خون دماغ شدن
  • باقی ماندن جای زخم و بخیه
  • پاره شدن رگ خونی کوچک روی پوست
  • نامتقارن شدن سوراخ های بینی
  • درد پس از جراحی

اثرات جانبی جراحی زیبایی بینی

در مواقعی که اثرات جانبی پس از عمل زیبایی بینی رخ می دهد، جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بهبود می یابند.

درد بعد از جراحی بینی

طی فرآیند جراحی ، جراح تغییراتی در اسکلت و غضروف بینی ایجاد می کند که این عامل باعث ایجاد درد و نارحتی پس از جراحی می شود. خوشبختانه درد حاصل بسیار کم بوده و معمولا جراح برای کنترل آن برای بیمار داروهای مسکن تجویز می نماید.

تورم بینی

نیز جز عوارض کوتاه مدت جراحی می باشد که فرد با استفاده از کمپرس و نوشیدن آب کرفس و استفاده درست از چسب بینی آن را کاهش دهد.

در مقاله جامعی که در این خصوص تهیه شده و در وب سایت موجود است به صورت مفصل در این مورد صحبت کرده ایم.

ماندن جای زخم بعد از جراحی

در صورتی که برای جراحی نزد بهترین جراح بینی رفته باشید او محل برش را به گونه ای حرفه ای بخیه میزند که پس از بهبودی کامل قابل مشاهده نباشد. همچنین پس از جراحی باید دارو و پمادهای تجویز شده جراح را نیز استفاده کنید.

اختلال تنفسی

در صورتی که جراح سطح مقطع مجاری تنفسی را بیش از اندازه کوچک کرده باشد، بیمار دچار اختلال در تنفس می شود بنابراین برای کوچک کردن بیش از اندازه بینی پافشاری نکنید.

آبریزش و عطسه بعد از عمل بینی

ممکن است تا چند روز بعد از جراحی آبریزش بینی و عطسه داشته باشید، در این مواقع حتی المقدور از طریق دهان عطسه کنید تا فشار به مجاری بینی وارد نشود، بیمار در این مواقع با مشورد جراح می تواند قرص سرماخوردگی یا ضد حساسیت استفاده کند.

ماندن جای چسب و آتل بر روی بینی

یکی از عوارض جراحی بینی که در اکثر مواقع شاهد آن هستیم ماندن جای چسب و آتل بر روی بینی می باشد، این دو وسیله با هدف فرم دهی درست بینی استفاده می شوند، این عارضه به دلیل فشار زیاد چسب و گچ بر روی بینی ایجاد می شود، بنابراین از محکم چسب زدن و بیش از اندازه محکم کردن آتل بینی خودداری شود.

مشکلات بویایی بعد از رینوپلاستی

گاهی ممکن است به دلیل وجود ترشحات زیاد یا التهاب و ورم بافت داخلی بینی ، حس بویایی بیمار کاهش یابد، در این مواقع بیمار بهتر است آرامش خود را حفظ کند چرا که این عارضه امری طبیعی بوده و پس از رفع تورم بینی ، حس بویایی شما باز خواهد گشت.

کبودی اطراف چشم بعد از عمل بینی

این عارضه در اثر نشست خون از مویرگها به زیر پوست رخ داده است، با توجه به تغییرات اعمال شده بر روی بینی ، روش جراحی ، وضعیت سیستم انعقاد خون و غیره در فرد اتفاق می افتد. فرد برای کاهش آن کافیست به مدت 48 ساعت بعد از عمل زیبایی بینی از کمپرس سرد استفاده کند.

چسبندگی داخل بینی

چسبندگی داخل بینی یکی از عوارض جراحی بینی است که بر اثر ترمیم نشدن زخم ها و برش های جراحی و چسبیدن بافت های داخل بینی ایجاد می شود.

در برخی از مواقع برای تشخیص علت بروز این عارضه انجام سی تی اسکن ضروری است. پس از بررسی علت چسبندگی بینی  جراح اقدام به درمان آن می کند.

عفونت بینی

یکی از عوارضی بسیار شاهد ان هستیم عفونت بعد از جراحی بینی می باشد، به همین منظور توصیه می شود بینی خود را پس از جراحی و برداشتن گچ با محلول های مخصوص شستشو دهید تا میکروبی در آن جا نمو پیدا نکند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی خود را کردیم تمامی عوارض جدی و موقتی را بیان کنیم تا شما عزیزان با خواندن آن اطلاعات مفیدی کسب کنید و در صورتی که خدایه نکرده به یکی از این عوارض دچار شدید بدانید که چه عکس العملی نشان دهید.

اما این مورد را در ذهن خود داشته باشید که برای جلوگیری از بروز این عوارض خود شما نقش بسزایی دارید، پس با رعایت تمامی مواردی که جراح بینی به شما توصیه کرده است بهترین نتیجه را از جراحی زیبایی بیعوارض عمل جراحی زیبایی بینی (مضرات، خطرات، مشکلات و معایب) | هنگامی که شما عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی انجام می دهید، احتمالاً بابت نتایج حاصل از عمل نگرانی خیلی زیادی خواهید داشت. آیا برآمدگی روی بینی من محو خواهد شد؟ آیا بینی من کوچکتر خواهد شد؟ آیا شکل نوک بینی من همان طور که تصور می کردم خواهد بود؟ خیلی طبیعی است که این سؤالات و سؤالات دیگری در مورد نتایج عمل جراحی بینی برا شما پیش بیاید، اما در کنار خوبی ها و مزایای این عمل، باید حتماً خطرات و عوارض آن را نیز بشناسید و در نظر داشته باشید.

در جلسه مشاوره اولیه و نیز قبل از شروع عمل جراحی بینی، دکتر جعفری پورمتخصص جراحی زیبایی، شما را با نحوه انجام این عمل و نیز خطرات و عوارض احتمالی آن آشنا خواهد کرد. با توجه به سابقه و تخصص دکتر جعفری پور در انجام عمل‌های زیبایی بینی، می‌توانید اطمینان داشته باشید که عمل جراحی شما با ریسک‌ها و عوارض بسیار کمی مواجه بوده و بهترین نتایج حاصل خواهند شد. دکتر جعفری پور با برگزاری جلسات مشاوره پیش از عمل و نیز انجام ویزیت‌های مرتب پس از عمل، بهترین دستورالعمل‌ها را برای اطمینان هر چه بیشتر شما و کاهش کامل ریسک‌ها و عوارض، به شما

به خاطر داشته باشید که شما با ترک سیگار، توقف مصرف بعضی از داروها، حفظ یک برنامه غذایی سالم و مقوی و انتخاب یک جراح پلاستیک باتجربه، معتبر و دارای بورد تخصصی، می‌توانید احتمال بروز خطرات و عوارض ناشی از این عمل را به حداقل ممکن برسانید. جراحانی که دو بورد تخصصی شامل جراحی پلاستیک صورت و جراحی گوش و حلق و بینی داشته باشند، آموزش‌های تخصصی پیشرفته‌ای را هم در زمینه عملکرد بینی و هم زیبایی‌شناسی بینی دیده‌اند.

خونریزی

خونریزی از بینی را می‌توان شایع‌ترین خطر ناشی از عمل جراحی زیبایی بینی دانست. در بینی شما رگ‌های خونی خیلی ظریفی وجود دارد که ممکن است در جریان عمل جراحی بینی آسیب‌هایی به آنها وارد شود. اغلب بیماران در زمان جراحی بینی چیزی در حدود 50 تا 150 میلی‌لیتر خون از دست می‌دهند و در بخشی از این بیماران، خون زیادی هم به دلیل خونریزی‌های بعد از عمل از دست می‌رود. خونریزی در صورتی اتفاق می‌افتد که شما دستورات و توصیه‌های پزشک خود برای دوره بعد از عمل را رعایت نکنید و یا هوا را با فشار از بینی خود خارج کنید. حتی این احتمال وجود دارد که خونریزی بینی به قدری شدید باشد که برای جبران خون زیاد از دست رفته، نیاز به دریافت خون جدید داشته باشید، هر چند که این حالت بسیار به ندرت پیش می‌آید.

همچنین خطر خونریزی بعد از جراحی بینی در افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، بیشتر می‌شود. به همین علت لازم است که در جلسه مشاوره قبل از عمل، حتماً هر دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید (اعم از اینکه توسط پزشک تجویز شده یا بدون نسخه باشد) را به پزشک اطلاع بدهید. داروهای خاصی از قبیل کومادین، ایبوپروفن و آسپرین نقش رقیق‌کننده خون را دارند و احتمال خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهند.

واکنش به داروهای بیهوشی

پزشکان جراح در زمان انجام جراحی زیبایی بینی از داروهای بی‌حسی یا بیهوشی برای کاهش درد و ناراحتی بیمار و ایمنی بیشتر عمل جراحی استفاده می‌کنند. از بی‌حسی موضعی برای جراحی هایی که حالت تهاجمی کمتری داشته باشند استفاده می‌شود. در این صورت فقط ناحیه بینی شما بی‌حس خواهد شد. در حالی که جراحی های تهاجمی‌تر تحت شرایط بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بیهوشی عمومی یک روش رایج‌تر برای بی‌حسی است و خیلی از بیماران هم همین روش را برای استفاده در زمان جراحی زیبایی بینی خود انتخاب می‌کنند، زیرا ترجیح می‌دهند که در طول مدت عمل جراحی کاملاً در خواب باشند. قبل از شروع جراحی بینی ، داروی بیهوشی توسط یک متخصص بیهوشی و به صورت داخل وریدی به شما تزریق می‌شود و شما به خواب عمیقی فرو می‌روید.

اقدام بسیار مهمی که توسط جراح شما انجام می‌شود آن است که قبل از عمل جراحی بینی ابتدا یک معاینه فیزیکی کامل بر روی شما انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که شما از سلامت جسمانی کافی برای انجام این عمل برخوردار هستید. همچنین قبل از این عمل از شما خواسته می‌شود تا چند پرسشنامه را تکمیل کنید. در این پرسشنامه‌ها شما باید اطلاعات مربوط به هر نوع عوارض جانبی که احتمالاً در گذشته بعد از اعمال بیهوشی عمومی برای جراحی های دیگر به آن دچار شده‌اید را به صورت کاملاً شفاف بیان کنید. همچنین در صورتی که قبلاً در بین اعضای خانواده شما چنین علائمی مشاهده است، باید آن را اطلاع بدهید.

گرفتگی و انسداد بینی

عمل جراحی زیبایی بینی باعث تغییر شکل ظاهری بینی شما می‌شود، اما نکته‌ای که شاید اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشید، عوارض تنفسی جراحی بینی است؛ مسیر تنفس شما با انجام این عمل، دچار تغییراتی می‌شود. عمل جراحی بینی ممکن است با هدف اصلاح مشکلات ساختاری داخل بینی مانند انحراف تیغه میانی و یا دیگر ناهنجاری‌های ساختاری آن نیز انجام شود. اما به طور کلی جراحی بینی می‌تواند منجر به کوچک شدن اندازه بینی و تنگ شدن مجاری داخلی آن شود و مشکلاتی را برای تنفس ایجاد کند که از عوارض تنفسی جراحی بینی می باشد.

در زمانی که بینی شما بعد از عمل جراحی در حال خوب شدن است، ممکن است تغییراتی در شکل آن ایجاد شود و یا جای زخم‌هایی در داخل آن باقی بماند که باعث مسدود شدن مجاری عبور هوا شود. همچنین جراحت‌ها و بریدگی‌هایی که در بینی شما وجود دارد ممکن است باعث شود احساس کنید که راه بینی شما گرفته است. در این صورت ممکن است حتی وقتی که بینی شما به طور کامل باز است و هوای زیادی به مجاری تنفسی شما وارد می‌شود، باز هم این احساس کاذب گرفتگی بینی را داشته باشید.

عمل جراحی زیبایی بینی ، هرچند ممکن است شکل ظاهری بینی را زیباتر کند، اما ممکن است نتواند گرفتگی مجاری بینی را به طور مؤثری برطرف کند و حتی ممکن است منجر به تشدید علائم انحراف تیغه میانی بینی که از قبل با شدت کمتری وجود داشته است نیز بشود. به خاطر داشته باشید که اگر اخیراً یا در گذشته هر گونه مشکل تنفسی داشته‌اید باید در جلسه مشاوره قبل از عمل حتماً به پزشک خود اطلاع بدهید. شما با همکاری پزشک خود می‌توانید یک برنامه درمانی کارآمد را تدوین کنید که علاوه بر رفع کامل نقایص ظاهری و خارجی بینی ، عملکرد و ساختار اجزای داخلی آن را نیز بهبود ببخشد و مشکلات تنفسی شما را نیز به طور کامل برطرف کند.

انتظارات غیرواقعی

وقتی که شما با یک پزشک جراح در مورد عمل جراحی زیبایی بینی مشورت می‌کنید، او همیشه این احتمال را مطرح می‌کند که شاید وقتی پانسمان روی بینی شما برداشته شده و ورم آن برطرف شود، از نتیجه‌ای که می‌بینید رضایت نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که همواره برای تکمیل روند بهبودی بینی به زمان نیاز است و باید تا به دست آمدن نتایج نهایی، صبور باشید. فرایند جراحی کاملاً تحت کنترل پزشک جراح شماست، اما بهبودی بعد از عمل فرایند دیگری است که بدن شما خودش آن را انجام می‌دهد. شما با مراقبت از خودتان و رعایت دستورات و توصیه‌های پزشک می‌توانید سرعت بهبودی خودتان را بیشتر کنید.

واقع‌بین بودن در مورد نتایجی که از عمل جراحی بینی به دست خواهد آمد، اهمیت بسیار زیادی در موفقیت این عمل دارد. برای این منظور، شما و پزشک جراحتان باید ارتباطی نزدیک و صادقانه با یکدیگر داشته باشید. علاوه بر آن، کیفیت نتایج عمل جراحی بینی شما تا حد زیادی به شرایط جسمانی و روحی – روانی شما بستگی خواهد داشت.

با پزشک خود به طور مفصل در مورد هدفتان از انجام عمل جراحی بینی صحبت کنید و هر سؤالی در مورد محدودیت‌ها و مشکلات این عمل جراحی دارید، از پزشک بپرسید. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که شما باید بین تمایلات ایده‌آل گرایانه خود از نظر زیبایی ظاهری بینی و انتظارات واقع‌بینانه‌ از نتایج این عمل، یک تعادل منطقی برقرار کنید.

یکی از بهترین راهکارها برای کمک به تصمیم‌گیری شما و پزشک جراحتان و داشتن دورنمایی از بهترین نتایجی که می‌توان از عمل جراحی زیبایی بینی انتظار داشت، استفاده از نرم‌افزارهای تصویرسازی رایانه‌ای است. دکتر جعفری پور با استفاده از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فناوری‌های تصویری، بر روی یک عکس که از وضعیت فعلی بینی شما گرفته شده است کار می‌کند و آن را به صورت مجازی تغییر می‌دهد. پس از آنکه شما و پزشک هر دو بر روی یک تصویر که هم از نظر زیبایی ظاهری و هم از نظر قابلیت اجرا، شرایط منطقی داشته باشد به توافق رسیدید و تصمیم خود را گرفتید، دکتر جعفری پور آن عکس را به عنوان یک راهنما در زمان انجام جراحی استفاده می‌کند. البته در نتایج جراحی بینی هم به مانند هر چیز دیگری در این زندگی، ممکن است بعداً تغییراتی ایجاد شود.

درد

بسته به میزان تغییراتی که پزشک در زمان عمل جراحی در وضعیت بینی شما ایجاد می‌کند، شما ممکن است حد متفاوتی از درد بعد از عمل را تجربه کنید. در اغلب بیماران این درد به صورت خفیف خواهد بود که کاملاً طبیعی است و برای تسکین آن می‌توان از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد. اما درصد پایینی از بیمارانی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند، ممکن است به خاطر اصلاحات و تغییرات بیشتری که در وضعیت غضروف و استخوان‌های بینی آنها ایجاد شده است، بعد از عمل درد شدیدتری داشته باشند.

قبل از انجام عمل، پزشک سؤالاتی از شما می‌پرسد تا میزان تحمل شما نسبت به درد را ارزیابی کند و اگر احیاناً حساسیت خاصی نسبت به درد دارید بتواند آن را تشخیص بدهد.

کبودی

خون‌مردگی و کبودی بینی یکی از عوارض بسیار شایع بعد از عمل جراحی بینی است. شدت کبودی هم مانند شدت درد، به میزان تغییراتی که در بینی شما داده شده است بستگی دارد. اگر کبودی در مورد شما اتفاق بیفتد، احتمالاً محدود به ناحیه اطراف چشم‌های شما خواهد بود و بعد از حدود یک هفته برطرف خواهد شد.

اگر کبودی در حد شدید و غیرطبیعی باشد، باید حتماً به پزشک اطلاع بدهید. در این صورت پزشک ممکن است استراحت بیشتر و یا اقدامات مراقبتی گسترده‌تری را برای شما تجویز نماید.

عفونت

عفونت یکی از عوارض بسیار نادر بعد از عمل جراحی بینی محسوب می‌شود، زیرا بینی از ذخیره خونی بسیار خوبی برخوردار است. مهم‌ترین علائم عفونت احتمالی بعد از جراحی زیبایی بینی شامل داغ بودن بدن (تب)، التهاب، خروج ترشحات با بوی بد از بینی، تورم و درد غیر طبیعی در ناحیه بینی می‌باشد. با توجه به دستورات پزشک و درک و تشخیص خودتان، اگر احتمال می‌دهید که دچار عفونت شده‌اید، با پزشک خود یا با اورژانس تماس بگیرید. وجود گرافت یا بافت پیوندی در داخل بینی باعث افزایش خطر بروز عفونت می‌شود، زیرا در این صورت نواحی بیشتری از بینی فاقد ذخیره خونی کافی برای جلوگیری از عفونت خواهند بود.

خطرات و عوارض متفرقه

عمل جراحی زیبایی بینی می‌تواند چند مورد عوارض جانبی متفرقه را هم به دنبال داشته باشد که جراح شما از قبل ار عمل، آگاهی‌های لازم را در مورد آنها به شما خواهد داد. اما مسلماً نمی‌توان به تمامی خطرات و عوارض جراحی زیبایی بینی که احتمال بروز آنها وجود دارد اشاره کرد. به طور کلی برخی از این عوارض متفرقه عبارت است از:

  • روند کند و نامناسب بهبودی زخم‌ها
  • نامتقارن شدن شکل بین
  • بی‌حسی موقتی در ناحیه بینی
  • درد مداوم
  • بدشکل شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست بینی
  • افزایش ورم بینی
  • حساسیت و سوزش بخیه‌ها

کاهش خطرات و عوارض بعد از عمل بینی

اطلاعات کافی کسب کنید و با پزشک خود ارتباط مداوم داشته باشید.

به منظور کاهش احتمال بروز خطرات و عوارض جانبی که در بالا به آنها اشاره شد، دکتر جعفری پور به بیماران خود توصیه می کند که دستورات لازم را به دقت رعایت کنند و هر سؤال یا نگرانی خاصی که در مورد شرایط بعد از جراحی بینی دارند را بپرسند. معمولاً بیمارانی که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارند، تلفیقی از احساس خوشحالی، نگرانی و اضطراب را تجربه می کنند، اما باید نگرانی های خود را بدون هیچ ملاحظه‌ای با پزشک جراح خود در میان بگذارید.

پس از پایان عمل جراحی بینی، دکتر جعفری پور به طور مرتب وضعیت بیماران را چک می‌کند تا اطمینان حاصل کند که روند بهبودی آنان بدون هیچ مشکلی در حال طی شدن است و هیچ گونه علائم غیرطبیعی در آنان دیده نمی شود. ایشان به بیماران خود نیز سفارش می کند که مستقیماً و به طور مستمر با او در تماس باشند.

نی به دست آورید. عمل جراحی زیبایی بینی نیز مانند هر جراحی دیگری اثرهای جانبی و عوارضی دارد که البته خوشبختانه به ندرت بروز می‌یابد و بیمار می‌تواند با رعایت اصول یک سبک زندگی سالم احتمال بروز این عوارض را به حداقل برساند. در مجموع وضعیت جسمی نامساعد، استعمال دخانیات یا ابتلا به عارضه یا بیماری احتمال مواجهه با عوارض پس از عمل بینی را افزایش می‌دهد. همان طور که گفته شد احتمال بروز عوارض جراحی زیبایی بینی بسیار اندک است و در واقع تنها 5 درصد بیماران با این عوارض روبه‌رو می‌شوند، اما بهتر و ایمن‌تر آن است که بیمار پیش از جراحی زیبایی بینی از این خطرهای احتمالی آگاه شود و برای رویارویی با آنها آماده باشد.

بعضی عوارض رینوپلاستی بینی عمومی هستند و احتمال بروزشان پس از هر عمل جراحی وجود دارد، اما شماری از عوارض صرفاً مربوط به رینوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی بینی می‌شود بعنوان مثال افتادگی نوک بینی از عوارض مختص به عمل رینوپلاستی می باشد. در هر حال جراح و کارکنان کلینیک موظف‌اند بیمار را پیش از عمل بینی از این خطرهای احتمالی آگاه و وی را برای رویارویی با چنین مشکلاتی آماده سازند.

عوارض و خطرات

نکته حائز اهمیت در خصوص عوارض عمل بینی این است که باید هم عوارض عمومی مرتبط با تمام عمل‌های جراحی و هم عوارض خاص رینوپلاستی ، چه در رینوپلاستی قومی و چه در جراحی ترمیمی بینی، در نظر گرفته شود و پیش از عمل به تفصیل در مورد آنها با جراح صحبت و تبادل نظر شود. در ادامه ابتدا به ذکر عوارض عمل زیبایی بینی می‌پردازیم که احتمال بروز آنها در هر عملی، از جمله عمل بینی وجود دارد:
•    خونریزی
•    عفونت
•    واکنش شدید به بیهوشی و داروی ‌بی‌حسی
•    هماتوم (جمع شدن خون زیر پوست)
خطرهای احتمالی خاص جراحی بینی عبارت‌اند از:
•    بی‌حسی و کرختی
•    خون دماغ شدن
•    به جا ماندن اثر زخم روی پایه بینی
•    پارگی رگ‌های خونی کوچک روی سطح پوست
•    تورم
•    آسیب عصبی دائمی
•    اصلاح بیش از اندازه یا نابسنده بینی که انجام جراحی ترمیمی و ثانویه بینی را ضروری می‌سازد.

انتخاب جراح زیبایی مجرب و متبحر احتمال بروز عوارض مرتبط با رینوپلاستی را به شدت کاهش می‌دهد. بیمار باید نهایت استفاده را از جلسه مشاوره ببرد و هر گونه سؤال و ابهام در خصوص عوارض و مشکلات عمل بینی، مزایا و خطرهای احتمالی را با جراح در میان بگذارد. ضمناً پیروی دقیق از دستورات جراح در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی بینی نیز مانع بروز عوارض می‌شود.

اثرات جانبی

علاوه بر خطرهای احتمالی مرتبط با جراحی زیبایی بینی، عوارض جانبی کوتاه مدت بالقوه‌ای نیز وجود دارد. از آنجایی که مورد جراحی بینی هر بیمار با دیگری متفاوت است، اثرهای جانبی مختلفی در بیماران بروز می‌یابد. با صرف زمانی اندک و مطالعه این عوارض و مدت دوام آنها می‌توان با آرامش خاطر و اعتماد بیشتری در مورد انجام این عمل تصمیم گرفت و بهتر با پیش‌آگهی عمل مواجه شد.

درد پس از جراحی

عمل جراحی زیبایی بینی یکی از مؤثرترین روش‌های بهبود زیبایی چهره است. بااین حال چون غضروف و استخوان بینی در عمل بینی تا حد زیادی دستکاری می‌شود، بروز درد و ناراحتی پس از عمل بینی طبیعی است. خوشبختانه این ناراحتی معمولاً کم است و اکثر بیماران می‌توانند با مصرف مسکن درد را به خوبی مدیریت کنند. جراح بینی برای بیمارانی با بینی استخوانی که به درد حساسیت شدید دارند، مسکن‌های قوی‌تر تجویز می‌کند.

تورم

یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی جراحی بینی ورم اطراف چشم و بینی است. ورم در روزهای نخست پس از عمل بینی قابل ملاحظه است، اما پس از سپری شدن دو هفته تا حد چشمگیری فروکش می‌کند. البته ورم اندکی تا 6 ماه پس از جراحی وجود دارد. نتیجه نهایی عمل بینی را معمولاً می‌توان پس از یک سال مشاهده کرد.

کبودی

کبودی یکی از عوارض شایع عمل زیبایی بینی است. میزان کبودی پس از جراحی به حساسیت بیمار و گستردگی جراحی بستگی دارد. این کبودی معمولاً به ناحیه اطراف چشمان محدود می‌شود و پس از حداکثر 10 روز برطرف می‌شود. اگرچه کبودی یکی از نشانه‌های عوارض جدی‌تر محسوب نمی‌شود، بهتر است بیمار شرایط کلی و نحوه بروز عوارض را به دقت تحت نظر داشته باشد و در صورت رویارویی با هر گونه علامت غیرطبیعی با پزشک در خصوص اقدام‌های ضروری دیگر، علاوه بر زمان لازم برای استراحت، مشورت کند.

به‌ جا ماندن اثر زخم پس از جراحی بینی

اگرچه جای زخم پس از جراحی بینی باقی می‌ماند، اما اکثر اطرافیان قادر به مشاهده آن نیستند. در جراحی بسته بینی برشی داخل سوراخ بینی ایجاد می‌شود، در نتیجه جای زخم کاملاً مخفی خواهد بود. در جراحی باز بینی، که امروزه کمتر انجام می‌شود، یک برش کوچک روی پوست جداکننده دو سوراخ بینی از یکدیگر ایجاد می‌شود. این برش معمولاً به خوبی التیام می‌یابد و تنها جای زخم بسیار کوچکی را به جا می‌گذارد که اطرافیان عموماً متوجه آن نمی‌شوند. نشانه‌ها و اثرهای بیرونی دائمی، چه در عمل باز و چه در عمل بسته، در بدترین حالت بسیار اندک و تقریباً محو خواهد بود.

مدیریت عوارض جراحی بینی

بعضی از عوارض جراحی بینی قابل جلوگیری‌اند یا می‌توان آنها را به حداقل رساند. بیمار باید پس از عمل زیبایی بینی هر چه سریع‌تر راه رفتن را شروع کند تا جریان خون افزایش و خطر لخته شدن خون در وریدهای عمقی (DVT) کاهش یابد. بیمار باید آنتی بیوتیک را مطابق دستور پزشک مصرف و دوره درمان را کامل کند تا خطر بروز عفونت به حداقل برسد. شرط احتیاط این است که بینی پس از جراحی به خوبی محافظت شود.

ترک دخانیات پیش از انجام عمل (و پس از آن) احتمال عفونی شدن، التیام نامناسب زخم و از بین رفتن بافت یا پوست را پس از جراحی به حداقل می‌رساند. نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف داروهای غیرتجویزی خاصی مانند آسپرین یا مکمل‌های گیاهی به دلیل افزایش خطر خونریزی مجاز نیست.

جراح موظف است در مورد نشانه‎‌های هشداردهنده مربوط به عوارض خاص جراحی بینی، مانند عفونت، به بیمار توضیح دهد و نحوه مدیریت این عوارض را نیز به وی آموزش دهد. افزایش دما یا تب، قرمزی، ترشح و یا بوی نامطبوع محل‌های ایجاد برش و یا درد یا ورم شدید از نشانه‌های عفونت پس از جراحی بینی محسوب می‌شود. در ارتباط بودن بیمار با جراح جهت آرامش خاطر بیمار و دریافت راهنمایی در دوران بهبود جراحی بسیار مهم است.

مورد تک تک بیماران و هر عمل جراحی بینی منحصر به فرد است، بنابراین بهترین روش ارزیابی عوارض احتمالی برای هر بیمار گفتگو و تبادل نظر با جراح است. جراح طی جلسه مشاوره به بیمار می‌گوید که او احتمالاً پس از عمل بینی با چه عوارضی مواجه خواهد شد.

روند بهبودی عوارض و رسیدن به نتایج نهایی

هفته اول: پس از عمل جراحی زیبایی بینی احساسی مانند زمان سرماخوردگی دارید و مایعی آبکی و قرمز رنگ از بینی ترشح می‌شود.

هفته دوم: کاهش تورم و کبودی شروع می‌شود و احساس بسیار بهتری خواهید داشت. در این مرحله بخیه‌ها نیز کشیده می‌شود.

هفته سوم: چشم‌ها هنوز کبود هستند، اما به تدریج کبودی محو می‌شود. در این مرحله می‌توانید بینی خود را بگیرید و فین کنید.

هفته چهارم: در این زمان کبودی تا حد زیادی رفع شده و تورم نیز کاهش یافته است. پس از یک ماه می‌توانید به سر کار برگردید.

پس از گذشت یک ماه: بخش اعظم ورم کاملاً فروکش می‌کند.

پس از گذشت دو ماه: بینی هنوز بی‌حس است، اما به مرور این کرختی و بی‌حسی برطرف می‌شود.

پس از گذشت شش ماه: ورم تقریباً به طور کامل از بین رفته است و شکل نهایی بینی جدید قابل مشاهده است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا