ورزش و نشاط

عراق «ستون اقتصاد بدون نفت» خود را زد

نخست‌وزیر عراق از طرح بلندپروازانه‌ای پرده برداشت که با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی عراق، می‌تواند این کشور را به کانون حمل‌ونقل منطقه‌ای تبدیل کند و زمینه ارتباط اروپا را با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دیگر کشورهای خاورمیانه فراهم سازد.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، بغداد روز شنبه از طرح بلندپروازانه‌ای پرده برداشت که با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی عراق، می‌تواند این کشور را به کانون حمل‌ونقل منطقه‌ای تبدیل کند و زمینه ارتباط اروپا را با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دیگر کشورهای خاورمیانه فراهم سازد.

این پروژه‌ی هفده میلیارد دلاری به نام «مسیر توسعه» هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و در صورت تکمیل نهایی، می‌تواند ۱۲۰۰ کیلومتر از مرز شمالی با ترکیه تا خلیج‌فارس در جنوب عراق را به یکدیگر متصل کند.

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق این پروژه را جریان کنفرانسی با حضور نمایندگانی از وزارت راه و ترابری ایران، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوریه و امارات عربی متحده اعلام کرد.

نخست‌وزیر عراق خاطر نشان کرد که «ما به این پروژه به عنوان ستون اقتصاد پایدار بدون نفت نگاه می‌کنیم، ارتباطی که در خدمت همسایگان عراق و منطقه خواهد بود و به تلاش‌ها برای ادغام اقتصادی کمک خواهد کرد.»

در حالی که این طرح کماکان نیازمند بحث‌های بیشتر است، یکی از اعضای کمیته حمل‌ونقل پارلمان عراق در این کنفرانس گفت، هر کشوری که بخواهد «می‌تواند بخشی از پروژه را پیش ببرد». او همچنین افزود که این پروژه می‌تواند ظرف مدت «سه تا پنج سال» تکمیل گردد.

دکمه بازگشت به بالا