فرهنگ و هنر

عاشورا به روایت چند کتاب

کتابهای زیادی در مورد قیام عاشورا و حسین نوشته شده است. از کتابهایی که داستان و چگونگی وقوع این حادثه را نشان می دهند تا کتابهایی که تحریفات ناشی از این حادثه را بررسی می کنند.

به گزارش تیتر اول ، رویداد فرهنگی کاربا ، عاشورا و عاشورا یک رویداد آسان و محفوظ است. همه فکر می کنند می دانند ، اما اغلب نمی دانند. برای درک این س toال ، لازم است با مفاهیم عاشورا آشنا شده و پیام عاشورا را به طور دقیق بیان کنید. یکی از ابزارهای مهم ثبت و انتقال فرهنگ عاشورا ، کتابهایی است که در این زمینه نوشته شده است.

در زیر مروری بر برخی از آثار معروف نوشته شده در مورد عاشورا آمده است:

“پس از پنجاه سال تحقیق جدید در مورد قیام حسین (ع)” توسط دانه ها جعفر شهیدی، مورخ شیعه ، در 1979 چاپ شد. شهیدی در این کتاب وفادار به روایت های تاریخی ، تحلیلی است و معتقد است در شکل گیری قیام امام حسین (ع) به بافت اجتماعی ، سیاسی ، قومی و مذهبی توجه دارد. این کتاب در 30 بخش کوتاه تنظیم شده است و همراه با تحلیل نویسنده ، سیر تاریخی رویدادها ذکر شده است. گزیده ای از این اثر نیز به عنوان “خلاصه کتاب قیام حسین (ع)” منتشر شده است.

سجاد جعفر شهیدی انگیزه خود را برای نوشتن “پس از پنجاه سال تحقیق جدید در قیام امام حسین (ع)” برای یافتن علل “سردی و بی تفاوتی” مردم نسبت به واقعه عاشورا در نظر گرفته است. یکی از پرسش های اصلی نویسنده این است که چه اتفاقی افتاد که نیم قرن پس از رحلت رسول خدا (ص) ، جامعه مسلمانان چنان از رویه دربار اسلامی و احکام دینی غافل شدند که نمی دانستند چگونه انکار کنند و چه چیزی رسوایی به آنها رسید؟ انگیزه سید جعفر شهیدی برای نگارش این کتاب یافتن پاسخی برای این س –ال است-اگر یزید برای حفظ قدرت خود اصول مسلم اسلام را نادیده گرفت ، چرا مردم اینقدر خونسرد و نافرمان بودند؟

“حماسه حسینی” این کتاب شامل سخنرانی ها و سخنان مرتضی مطهری در مورد حادثه کربلا و به ویژه تحریفات ناشی از نقل اخبار آن است.

این کتاب برای اولین بار در سال 1360 به همت محمدحسین حقجو و با استفاده از سخنان آیت الله مطهری با عنوان “گریه شهید مطهری شهید برای تحریفات عاشورا” منتشر شد. سپس علاوه بر چندین سخنرانی دیگر ، اظهارات وی در مورد قیام امام حسین (ع) تحت عنوان “حماسه حسین” منتشر شد. انتخاب این کلمه برای این مجموعه سخنرانی های شهید مطهری به این دلیل است که به گفته مرتضی مطهری ، بهترین کلمه برای بیان عمق حرکت حسینی ، واژه حماسه است نه حرکت ، شورش یا شورش.

مطهری در مجموعه سخنرانی های خود که در این کتاب گردآوری شده است ، درصدد رفع تحریفات واقعه عاشورا بود. البته قبل از حماسه حسینی ، آثار دیگری برای جلوگیری از تحریف عاشورا نوشته شده بود ، مانند «لولو و مرجان» میرزا حسین نوری و «التنزیه» سید محسن امین عاملی.

این کتاب شامل هفت فصل است ؛ “حماسه حسینی” ، “تحریف در رویداد تاریخی کاراب” ، “ماهیت قیام حسینی” ، “تحلیل واقعه عاشورا” ، “شعارهای عاشورایی”

“حسین آدم است” کتابی از علی شریعتی است که شامل هشت سخنرانی در سالهای 1349 و 1350 توسط حسینیه ارشاد است. عنوان کتاب از سفر وارث الهام گرفته شده است. سخنرانی های کتاب ابتدا در بروشورهای مستقل و بعداً در یک جلد منتشر شد. مرتضی مطهری با انتقاد شدید از تحلیل شریعتی از واقعه کربلا ، این کتاب را “حرم مارکسیستی” نامید.

این کتاب دارای هفت بخش و یک ضمیمه است: “حسین وارث آدم” ، “ثار” ، “شهادت” ، “پس از شهادت شهید” ، “بحث شهید” ، “بینش تاریخی شیعه” و “منتظر دین اعتراضی. “

در بخش “حسین ، وارث آدم” ، شرع به طور خلاصه واقعه کربلا را بیان می کند و تمام درگیری های تاریخی را از فرعون تا خود امام حسین (ع) ، که علیه تثلیث فرعون ، کارونا و بلعام (طلا و قدرت) قیام کرد ، خلاصه می کند. دورویی). شرع با الهام از زیارت وارث ، معتقد به نوعی تداوم و میراث تاریخی است. به نظر وی ، میراث یک تفسیر ادبی نیست ، بلکه یک اصطلاح علمی تاریخی است. این کتاب از طریق زیارت وارث ، وقایع آن زمان را به رویدادهای تاریخی آغاز اسلام متصل می کند. مرتضی مطهری انتقادات جدی و اساسی به این قسمت وارد کرد.

سیدمرتضی آوینی در “فتح خون محرم” داستان عاشورا را در دو قسمت شرح می دهد. قسمت اول این کتاب به طور مختصر ماجراهای عاشورا از ماه رجب دهه 60 تا ماه محرم 61 را شرح می دهد. هدف از بیان وقایع عاشورا در این قسمت از کتاب ، بررسی شخصیت های واقعه کربلا و تغییراتی است که در شرایط هر یک از آنها رخ می دهد.

در قسمت دوم کتاب “تسخیر خون” به تحلیل معنوی و معنوی این داستانها از دیدگاه راوی پرداخته شده است. راوی ، که به نوعی نمایانگر طرز تفکر آوینی است ، با دیدی عرفانی به رویداد کاربال نگاه می کند و با چشم درونی خود سعی می کند فراتر از ظاهر داستان نگاه کند و بنابراین خواننده را با خود همراه کرده و جلوه ای از او را به او نشان دهد. بهشت روی زمین.

آوینی در صحبت از امام و یارانش در عاشورا در فیلم “فتح خون” ، داستان طبیعت الهی مرد عاشورا و واقعه کربلا را ارائه می دهد. از این منظر ، عاشورا دیگر فقط یک رویداد تاریخی نیست که قرن ها در جریان بوده است ، بلکه عاشورا حقیقتی مکرر در هر زمان و مکان است و مضمون آن عشق است.

«عزاداری غیرقانونی» نوشته آیت الله سید محسن امین عاملی ترجمه جلال آل احمد یکی از کتابهایی است که به خرافات و بدعت های عاشورا می پردازد. “عزاداری غیرقانونی” ترجمه دانشمند مشهور لبنانی آیت الله سجیدا محسن آمینه است. طبق شرع مقدس ، حرام است. ترجمه رساله التنزیه توسط جلال آل احمد انجام شد و در واقع این ترجمه اولین اثر مکتوب او پس از بازگشت نجف اشرف است که در دسامبر 1322 توسط انجمن اصلاحات تحت عنوان “عزاداری غیرقانونی” منتشر شد. “

آل احمد در شرح حال خود می نویسد: “من یک بروشور از عربی به نام عزاداری غیرقانونی ترجمه کرده بودم که در سال 22 منتشر شد و یک یا دو قرآن فروختیم و در دو روز به پایان رسید.”

این اثر قبل از انقلاب اسلامی تجدید چاپ نشد ، اما پس از پیروزی انقلاب ، ترجمه این رساله ابتدا از نسخه خطی – نسخه ای – متعلق به شمس آل احمد ، چاپ این مقاله با عنوان “دو رساله و دو نامه: عزاداری غیرقانونی / اسرائیل عامل امپریالیسم است »با کمک نشریات اطلاعاتی سید هادی خسروشاهی منتشر شده است.

محمد صادق موسوی گرمارودی کتابی در آینه عاشورا با هدف شناسایی بیشتر ریشه های انقلاب حسین و انگیزه های مخالفان آن را نگاشته است. نویسنده نوشته های خود را به هفت قسمت تقسیم کرده و تاریخ آغاز اسلام و اندکی قبل از واقعه عاشورا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

هفت قسمت اصلی این کتاب عبارتند از: تفسیر آزاد ، مخالفان عاشورا ، شرایط آماده برای تبدیل شدن ستم به قانون ، خفگی بنی امیه ، نادرست بودن در پوشش حقیقت و پاسخ این گفتار.

موسوی گرمارودی در مورد واقعه عاشورا می نویسد: “تأثیر حادثه آسورا بر جامعه اسلامی در آن زمان و در قرون آینده بسیار حیرت انگیز ، خوش بینانه و باورنکردنی است.” ما در تاریخ هیچ رویدادی را به این شدت مشاهده نکرده ایم. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا