سلامت و تندرستی

ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر/ افراد دارای علائم یک هفته در خانه بمانند

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از 2 هفته گذشته به تدریج تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا افزایش یافته است، هفته گذشته 30 هزار نفر به صورت سرپایی در بیمارستان درمان شدند و پس از آن حدود 1200 تا 1400 نفر تحت درمان قرار گرفتند. در بخش بستری شد.

به گفته وی، مراجعه به بیمارستان به دلیل آنفولانزا نسبت به 2 هفته قبل 50 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وضعیت کشور از نظر اپیدمی کرونا نگران کننده نیست. زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی و نقص ایمنی و افراد مسن مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند و باید واکسن را دریافت کنند. آنفولانزا قدیمی است و واکسن ها موثر هستند. اما تزریق واکسن برای همه افراد ضروری نیست. هفته گذشته 2 میلیون دوز واکسن آنفولانزا در سراسر کشور توزیع شد.

به گفته وی، بیماری آنفلوآنزای فعلی که در کشور شیوع پیدا کرده، همان سویه قدیمی است. در 2 سال گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم از ماسک استفاده کردند و به دلیل محدودیت ها، ویروس کمی ظاهر شد. با این حال، امسال با کاهش رعایت قوانینی مانند پوشیدن ماسک، خود را ثابت کرده است.

وی افزود: مبتلایان به آنفولانزا پنج تا یک هفته استراحت کنند. حتما از ماسک استفاده کنید و فاصله اجتماعی، شستن دست ها و مراقبت از خود را تمرین کنید.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه کمتر از هزار دوز واکسن کرونا تزریق می شود. به افرادی که شش ماه از تزریق واکسن قبلی خود می گذرد توصیه می شود برای دوز تقویت کننده اقدام کنند. پیش بینی رفتار بیماری کرونا دشوار است. کرونا کم کم شبیه آنفولانزا می شود که باید سالی یک بار در برابر آن واکسن بزنید. اما معمولا بیماری های ویروسی به گونه ای است که از حالت همه گیر خارج می شوند و به صورت محلی، ملی و منطقه ای در می آیند.

وی گفت: کارکنان پزشکی به طور جدی با ویروس کرونا مبارزه کرده اند. نیازهای کادر پزشکی باید پرداخت و جذب شود که به زودی انجام خواهد شد و معتقدم باید زیرساخت ها را حفظ کنیم.

وی گفت: در حال حاضر سالانه 2200 متخصص پزشکی کشور فارغ التحصیل می شود و برای پوشش خوب کشور به 3500 فارغ التحصیل متخصص پزشکی نیاز داریم. سالانه 2000 پزشک در مناطق مختلف ایران کار می کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته است. اما بحث جدی طول عمر یک پزشک به مسائل مختلفی مربوط می شود که بعد از دو سال پزشکان به مناطق برخوردار می روند.

به گفته وی، برای حمایت بیشتر، سقف کارایی در مناطق ضعیف برداشته شده و تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی تقریبی شده است تا انگیزه در بین پزشکان ایجاد شود.

وی افزود: تعرفه ها به صورت منطقی افزایش نیافته است و بیمه ها باید در این زمینه کمک کنند تا مردم این مبلغ را پرداخت نکنند. برای پایداری پزشکان و کادر پزشکی باید به بخش خصوصی نیز توجه شود.

وی گفت: در حال حاضر 267 خدمت در حوزه دندانپزشکی تعریف شده که بخشی از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند. خدمات رسانی در مراکز دولتی باید افزایش یابد. اکثر خدمات در حال حاضر در بخش خصوصی ارائه می شود که باید در بخش دولتی نیز انجام شود که نیاز به منابع مالی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا