عمومی

شما افسردگی خندان گرفته‌اید! – تیتر اول

شاید تصور اینکه فردی با ظاهری شاد و همیشه خندان به افسردگی مبتلا شده است دور از ذهن به نظر برسد، اما بر اساس نظرسنجی سازمان جهانی بهداشت از 265 میلیون نفری که در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند، برخی سعی می کنند علائم خود را پنهان کنند. .

افسردگی معمولاً با غم و اندوه، بی انگیزگی و ناامیدی همراه است. اگرچه افراد افسرده ویژگی های مشترکی دارند، اما نحوه بروز آن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. “افسردگی خندان” اصطلاحی است که برای اشاره به فردی به کار می رود که در درون با افسردگی زندگی می کند، اما در ظاهر کاملا شاد یا راضی به نظر می رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های “افسردگی خندان” و چگونگی تشخیص آن در شخص دیگر، ادامه مطلب را بخوانید.

یک فرد افسرده خندان از نظر دیگران خوشحال یا راضی به نظر می رسد. اما از نظر درونی، او علائم نگران کننده افسردگی را تجربه می کند.

افسردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علائم متفاوتی دارد، اما بارزترین آن غم و اندوه عمیق و طولانی است. سایر علائمی که فرد افسرده تجربه می کند شامل تغییر در اشتها، وزن، کیفیت خواب، خستگی یا بی حالی، احساس ناامیدی، عزت نفس پایین و ارزش خود و از دست دادن لذت از فعالیت هایی است که زمانی لذت بخش بوده است.

فرد مبتلا به “افسردگی خنده” ممکن است برخی یا همه این موارد را تجربه کند، اما در گروه های اجتماعی یا دوستانه خود به طور کامل دیده یا احساس نشود. برای یک فرد خارجی، با نگاه کردن به یک فرد مبتلا به “افسردگی خندان”، علائم زیر احساس می شود:

– فردی فعال و با عملکرد بالا.

– فردی که دارای شغل ثابت و زندگی اجتماعی و خانوادگی سالم است.

– فردی شاد و خوش بین که عموماً سرحال به نظر می رسد.

یکی از علائم جدی افسردگی سطوح بسیار پایین انرژی است. بلند شدن از رختخواب به تنهایی در ابتدای روز دشوار است، اما در افسردگی خندان ممکن است سطح انرژی تحت تاثیر قرار نگیرد، مگر زمانی که فرد تنها باشد. افراد مبتلا به افسردگی شدید گاهی اوقات احساس خودکشی می کنند، اما بسیاری از آنها انرژی لازم برای انجام این کار را ندارند، اما فردی که افسردگی خندان دارد، ممکن است انرژی و انگیزه اتخاذ چنین تصمیمی را داشته باشد.

اگر مدتی افسرده بودید، اما همچنان لبخند می‌زنید و ماسک زده‌اید، ممکن است با خود فکر کنید:

. افسردگی نشانه ضعف است.

. ابراز احساسات واقعی خود به دیگران فشار می آورد.

. شما اصلا افسرده نیستید چون خیلی خوب هستید.

. دیگران در وضعیت روحی بدتری از شما هستند. پس از چه چیزی باید شکایت کرد؟

. احساس کن دنیا بدون تو بهتر خواهد شد.

اما چه کسانی در معرض خطر افسردگی خندان هستند؟

افسردگی خنده، مانند سایر انواع افسردگی، می تواند توسط یک رویداد خاص، مانند یک رابطه ناموفق یا از دست دادن شغل، ایجاد شود.

نگرش افراد نسبت به افسردگی با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی متفاوت است و حتی در برخی خانواده ها پذیرش این مشکل شرم آور است. به عنوان مثال، هنگام ابراز احساسات خود در خانواده، ممکن است فرد آسیب دیده به عنوان ضعیف، تنبل یا توجه جو شناخته و قضاوت شود. به عنوان مثال، مردان از کودکی آموزش دیده اند که یک مرد واقعی گریه نمی کند. به همین دلیل، مردان به مراتب کمتر از زنان به دنبال مشاوره برای مشکلات سلامت روان هستند. از سوی دیگر، کسی که احساس می‌کند به خاطر علائم افسردگی خود مورد قضاوت قرار می‌گیرد، به احتمال زیاد ماسک شادی را بر چهره می‌گذارد و احساسات خود را پشت آن ماسک پنهان می‌کند.

نقش شبکه های اجتماعی در پیدایش و گسترش «افسردگی خندان».

در کشوری مانند آمریکا 69 درصد مردم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و مخاطبان این شبکه ها در معرض محیطی قرار می گیرند که زندگی همه بدون نقص و کارت پستال می گذرد، اما آیا واقعا اینطور است؟ البته بسیاری از افراد تمایلی به انتشار تصویری از خود در بدترین شرایط در فضای مجازی ندارند و البته ترجیح می دهند تنها لحظات خوب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این چهره ای از واقعیت را ایجاد می کند که به “افسردگی خندان” فضای بیشتری برای رشد می دهد.

افسردگی خندان چگونه تشخیص داده می شود؟

بر اساس مقاله سازمان بهداشت جهانی (WHO)، افسردگی خندان با علائمی برخلاف افسردگی کلاسیک ظاهر می شود که فرآیند تشخیص را پیچیده می کند. یکی دیگر از مشکلات تشخیص افسردگی خندان این است که بسیاری از افراد ممکن است حتی ندانند که افسرده هستند یا به دنبال کمک هستند. اگر فکر می کنید افسردگی دارید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. برای تشخیص باید به روانپزشک مراجعه کنید. پزشک از شما سوالاتی در مورد علائم و هرگونه تغییر عمده در زندگی می پرسد و ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک ارجاع دهد.

اگر بیش از دو هفته است که این علائم بر احساس، فکر و انجام فعالیت‌های روزانه‌تان مانند خواب، غذا خوردن و کار در بیشتر روز تأثیر می‌گذارد، بهتر است زودتر به فکر درمان باشید. افسردگی چهره و ظاهر خاصی ندارد. به همین دلیل است که ما اغلب از شنیدن اخبار خودکشی افراد مشهور شوکه می شویم. اگر فکر می کنید در حال گذراندن دوره ای از افسردگی خندان هستید، باید با صحبت کردن با یک نفر روند درمان را شروع کنید. یک مکان امن و بدون قضاوت برای شروع، مطب روانشناس است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا