جامعه

سویه‌ای که هنوز نگران‌کننده نیست

سویه لامبدا ، نسخه دیگری از جهش ویروس کرونا ، آخرین موردی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان لیستی از جهش هایی که باید مورد توجه قرار گیرد طبقه بندی شده است.

به گزارش تیتر اول ، این گونه کروناویروس توسط کارشناسان سازمان تحت نظارت است ، اما این جای نگرانی نیست.

با ادامه جهش های ویروس کرونا ، برخی از گونه ها مسری تر می شوند و حتی باعث بیماری های جدی تری می شوند و بنابراین بیشتر از بقیه نگران کننده هستند.

ویروسها همیشه در حال تغییر هستند. ویروسی که باعث بیماری کووید -19 می شود تا کنون چندین هزار جهش داشته است ، اما تنها تعداد کمی از این جهش ها نگران کننده تر بوده اند.

سویه های آلفا و دلتا مسری تر هستند و احتمالاً منجر به بستری شدن بیشتر بیماران نسبت به ویروس اولیه می شوند.

آخرین گونه طبقه بندی شده سازمان بهداشت جهانی لامبدا است که اولین بار در پرو در دسامبر گذشته شناسایی شد. نام علمی این سویه “C.37” است. این گونه قبلاً در برخی ایالت های آمریکا و حداقل 29 کشور دیگر ، که بیشتر آنها در آمریکای لاتین هستند ، شناسایی شده است.

نگران کننده ترین چیز در مورد لامبدا در حال حاضر نام یا ویژگی های آن نیست (که البته خطرناک تر از جنبه های دیگر ثابت نشده است) ، بلکه این واقعیت است که لامبدا در حال حاضر گونه غالب پرو است.

تا کنون ، 190،000 نفر در کشور بر اثر کووید -19 جان باخته اند ، 32 میلیون نفر ، بیش از شش دهم جمعیت. این میزان تقریباً سه برابر میزان مرگ و میر سرانه در مقایسه با ایالات متحده است.

با این حال ، برخی از محققان برآورد می کنند که تعداد قربانیان در پرو فقط به دلیل ویروس جهش یافته لامبدا نیست و عوامل دیگری نیز در گسترش بیماری کووید در این کشور نقش داشته اند ، از جمله مشکلات اقتصادی که بزرگسالان را مجبور به کار و بازارهای شلوغ کرده است. بیماری زیاد است

این کشور تاکنون حدود 11 درصد از جمعیت خود را با واکسن های مختلف کرونا واکسینه کرده است.

لامبدا در کدام کشورهای اروپایی شناسایی شده است؟

این گونه در شیلی ، آرژانتین ، برزیل ، کلمبیا ، اکوادور و مکزیک به سرعت در حال گسترش است. در اروپا ، این گونه در هلند ، اسپانیا ، فرانسه و پرتغال گزارش شده است.

مطالعات اخیر بر روی گونه لامبدا جهش های متعددی در پروتئین سنبله آن نشان داده است. قسمتی از ویروس که با سلول های انسانی در تماس بوده و به آنها می پیوندد و آنها را آلوده می کند.

پابلو تسوکایاما ، میکروبیولوژیست ، که گونه های لامبدا را مورد مطالعه قرار داده است ، به نیویورک تایمز گفت که “شکاف اطلاعات” نگران کننده لامبدا است و توانایی محدود آمریکای لاتین برای نظارت و مطالعه گونه های جدید نگران کننده است.

وی افزود: ما آنقدر کم می دانیم که ما را به حدس و گمان های زیادی می رساند.

واکسن های موجود چقدر م effectiveثر هستند؟

نیویورک تایمز گزارش داد که مطالعات اولیه ای که هنوز در مجلات معتبر منتشر نشده است نشان می دهد که واکسن های مدرن ، فایزر و کروناواک نسبت به نوع اولیه م lessثرتر نیستند ، اما هنوز م effectiveثر هستند.

جرسی مندس-ریکو ، ویروس شناس سازمان بهداشت جهانی گفت: “ما هیچ نشانه ای مبنی بر تهاجم بیشتر سمت لامبدا مشاهده نکردیم.” اما ممکن است مسری تر باشد ، اما ما هنوز اطلاعات معتبر کافی برای مقایسه آن با گاما و دلتا نداریم.

آلفا (کشف شده در انگلستان) ، بتا (آفریقای جنوبی) ، دلتا (هند) و گاما (برزیل) از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان “نگران کننده” طبقه بندی شده اند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که همه گیری کرونا تا زمانی که 80 درصد از مردم جهان واکسینه نشده باشند ، پایان نمی یابد.

با بیش از 1.4 میلیون مرگ بر اثر کروناویروس ، آمریکای لاتین می تواند مرکز جدید جهش های مختلف کرونا باشد.

به گزارش یورونیوز ، اگرچه لامبدا به طور کلی مانند همه جهش های ویروس کرونا نگران کننده است ، اما در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم لامبدا به طور خاص آسیب بیشتری خواهد رساند. علاوه بر لامبدا ، سه جهش دیگر کروناویروس به نام های اتا (در چندین کشور یافت می شود) ، ایوتا (در ایالات متحده یافت می شود) و کاپا (هند) به عنوان جهش های مهم طبقه بندی می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا