فرهنگ و هنر

سالروز اجرای عملیات «کربلای ۶»

نفت شهر در سوم آنلاین 1359 تصرف شد و تا پایان جنگ در اشغال دشمن بود. عملیات کربلای 6 برای آزادسازی نفت شهر و تصرف پالایشگاه عراق تلاش کرد، اما بی نتیجه بود. یگان های پیاده، زرهی و هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات شرکت داشتند.

به گزارش تیتر اول، عملیات کربلای 6 برای آزادسازی ارتفاعات مهم نفت شهر توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا شد. جغرافیای طبیعی نفت شهر و ارتفاع منطقه، این شهر را به موقعیت نظامی قوی تری تبدیل کرده است. در آغاز تهاجم ارتش عراق، برخی از مدافعان نفت شهر با تکیه بر این ارتفاعات بیش از 48 ساعت مقاومت کردند.

این عملیات در تاریخ 14 دی ماه 1365 با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» در منطقه عمومی سوماره به مساحت تقریبی 100 کیلومتر مربع آغاز شد. رزمندگان ایرانی با استفاده از موانع مختلف از جمله میادین بزرگ مین، سیم خاردار و تله های انفجاری به دشمن بعثی حمله کردند و پس از مختل شدن خطوط و مواضع دشمن، بیش از 60 کیلومتر از میهن اسلامی را آزاد کردند.

نفت شهر در سوم آنلاین 1359 تصرف شد و تا پایان جنگ در اشغال دشمن بود. عملیات کربلای 6 برای آزادسازی نفت شهر و تصرف پالایشگاه عراق تلاش کرد، اما بی نتیجه بود. یگان های پیاده، زرهی و هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات شرکت داشتند. عملیات کربلای 6 باعث کشته و زخمی شدن 3000 نفر از نیروهای دشمن، انهدام 20 دستگاه تانک و نفربر دشمن بعثی، 11 هواپیما و 2 فروند بالگرد و غارت ده ها تانکر و نفربر شد. .

با توجه به تاریخ عملیات کربلای 6 که چهار روز بعد از عملیات کربلای 5 در منطقه شلچهچه انجام شد، برای کاهش فشار دشمن در جنوب و درگیر کردن نیروهای دشمن در غرب کشور، عملیات کربلای 6 حضور داشت. یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران. در این عملیات، دشمن با بمباران شیمیایی گسترده در منطقه عملیاتی از جمله بیمارستان صحرایی سومار، تلاش کرد از پیشروی رزمندگان ارتش اسلام جلوگیری کند. 5 با موفقیت در منطقه Shalachche تکمیل شد.

نتایج عملیات کربلای 6 به شرح زیر است:

آزادسازی 40 کیلومتر مربع میهن اسلامی.

انهدام تیپ 108 و گردان 2 – تیپ 606 گردان، تیپ 80 پیاده، گردان 45، یک واحد از فرماندهان و 3000 نفر توسط دشمن منهدم و مجروح شدند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا