استان ها

زیارت؛ احیای نظام سیاسی اسلام است

تیتر اول/خراسان رضوی یک کارشناش مذهبی گفت: زیارت، احیای نظام سیاسی اسلام است؛ ابعاد مثبتش این است که نشان می دهد نظام اسلامی برای توسعه ظاهری و فرهنگ زیارت چه سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است.

حجت‌الاسلام محمدمحسن دعایی در گفت‌وگو با تیتر اول در خصوص زیارت در منظومه اندیشه انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به دست فقیه عارف و شجاعی به وجود آمد و مدیریت شد. در حال حاضر نیز مدیریت آن به دست خلق صالح ایشان است.

وی افزود: انقلاب اسلامی احیای مجدد اسلام بود. در روایات متعددی آمده است که در هر ۱۰۰ سال خداوند مجددی برای اسلام قرار داده است. طبق پژوهش‌ها در قرن ۱۴ امام خمینی(ره) مجدد اسلام بوده‌اند.

دعایی بیان کرد: امام خمینی(ره) گفتمانی را ایجاد کردند و با همراهی مردم به پیروزی رساندند. این نظام و گفتمان که نظام طاغوت را از بین برد، بر اساس آموزه‌های ولایت طراحی شده است. این مفهوم در روایات بسیاری نیز مانند «مانودی بشیء مثل ما نودی بالاولایه» موجود است .

ولایت رکن اصلی اسلام است

وی با اشاره به اینکه اسلام پنج رکن نماز، جهاد، حج، زکات و ولایت دارد، ادامه داد: از این میان اهمیتی خاص دین برای ولایت قائل است، زیرا بدون ولایت نمی‌شود سایر ارکان اسلام را مستقر کرد و از آن بهره برد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: هیچ جامعه‌ای بدون امیر نمی‌تواند دوام بیاورد. حال ما دو نظام سیاسی داریم؛ نظام طاغوت که در آن والی و شبکه ولایی‌اش با خداوند ارتباطی ندارد و دیگری نظام ولایی که شبکه ولایتش توسط خداوند طراحی شده است.

روح انقلاب اسلامی، احیای نظام ولایت و امامت است

وی ادامه داد: روح انقلاب اسلامی، احیای نظام ولایت و امامت است و این انقلاب مقدمه ظهور خواهد شد. اگر ما انقلاب اسلامی را احیاگر اسلام اصیل با رویکرد توجه اساسی به نظام ولایت و امامت معرفی کنیم با توجه به حقیقت زیارت، ارتباط این دو مشخص می‌شود.

دعایی عنوان کرد: در واقع زیارت، احیای نظام سیاسی اسلام است. بسط این جمله در کنار ابعاد مثبت، گلایه‌هایی نیز دارد. ابعاد مثبتش این است که نشان می دهد نظام اسلامی برای توسعه ظاهری و فرهنگ زیارت چه سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب وسعت حرم کم بود اما در حال حاضر وسعت حرم زیاد شده است و تمام ساعات شبانه روز زائران در حرم حضور دارند. چنین اتفاقی پس از سقوط صدام در عراق نیز رخ داد.

دعایی بیان کرد: امام خمینی جمله‌ای گفتند که از آن غفلت شد. ایشان فرمودند «اصلا آستان قدس مرکز ایران است» دولت‌ها به این گفتار جفا کردند. آیا در این مدت بودجه‌ای برای توسعه زیارت و تبدیل شدن مشهد به کانون مدیریت اسلامی اختصاص یافته است؟ با توجه به وجود بارگاه امام رضا(ع) مشهد ظرفیت تبدیل شدن به مرکز تولید فرهنگ برای جمهوری اسلامی و سپس کل جهان را داشت.

وی ادامه داد: حال مهمترین سوال من این است که غیر از حرم امام رضا(ع) کدام بخش از مشهد بوی امام رضا(ع) را می‌دهد؟ در ساختار شهری مشهد نشانی از امام رضا(ع) نیست. اگر کسی از خارج از شهر بیاید متوجه می‌شود این شهر منصوب به ولی خدا است؟ پیش از حضور امام رضا این شهر یک قریه کوچک بوده و به برکت حضور ایشان وسعت گرفته است.

دعایی عنوان کرد: در زمانی نیز بحث‌های روشنفکری از قبیل توسعه توریسم و صنایع گردشگری ثروت‌ساز مطرح بود در حالی که مشهد باید تبدیل به قطب صنایع فرهنگی نظام اسلامی می‌شد. این شهر باید به شهر فرهنگ و تولید فرهنگی تبدیل می‌شد. این انحراف همانی است که در موج چهارم توسعه، دنیا به سمت آن می‌رود.

وی افزود: پژوهشگران و متخصصان باید تلاش کنند انحرافی که ایجاد شده است رفع شود تا ماموریتی که در نظام اسلامی تعریف شده صورت بگیرد. تمام شهر مشهد باید بوی امام رضا(ع) را بگیرد. اگر چنین شرایطی ایجاد شود با حضور ۳۰ میلیون زائر تحولات بسیاری در شهر ایجاد می‌شود. در این صورت مشهد تبدیل به مرکزی می‌شود که همه مردم ایران بتوانند با حضور در آن انرژی معنوی و اسلامی دریافت کنند.

مشهد باید به مرکز تولید اندیشه ولایت و نظام اسلامی تبدیل شود

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: زیارت در منظومه اندیشه انقلاب اسلامی این است که مشهد مرکز ایران باشد. مرکز از نظر اقتصاد یا صنایع درآمدزایی مانند زعفران نیست؛ بلکه منظور این است که این شهر تبدیل به مرکز سبک زندگی رضوی و تولید اندیشه امامت، ولایت و نظام اسلامی شود.

وی ادامه داد: همه این وقایع زمانی رخ می‌دهد نگاه به مقوله زیارت را بازسازی کنیم و مورد انتقاد جدی قرار دهیم. زیارت در یک سلام خلاصه نمی‌شود؛ حرم مطهر باید کانون افشای انحرافات فکری، اخلاقی، مدیریتی و سبک زندگی باشد و از سوی دیگر باید کانون تزریق سبک زندگی و فرهنگ صحیح به امت اسلامی شود.

دعایی بیان کرد: امام رضا(ع) به دلیل مناظراتی که برگزار کردند عالم آل محمد(ص) نامیده شدند. حالا سوال این است که آیا همین بعد از شخصیت و زندگی حضرت در حرم مطهر رضوی تبلور یافته است؟ حرم باید تالارهای گسترده برای مناظرات بین اسلام و مکاتب دیگر دنیا داشته باشد که پوشش جهانی برای آن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نیازهای امروز ما این است که حرم مطهر رضوی شبکه ماهواره مستقل به زبان های زنده دنیا داشته باشد.

دعایی افزود: اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد این شهر معدن علم می‌شد زیرا کسانی که بخواهند مناظره کنند بدون علم نمی‌توانند جلو بروند و در نتیجه علمای بسیاری در مشهد مستقر می‌شدند. آیا معماری پیرامون حرم، تخصیص بودجه و دیگر موارد در راستای این اهداف تعریف شده است؟

وی خاطرنشان کرد: برج‌های اطراف حرم همه با نگاه اقتصادی ساخته شدند و بسیاری نیز از معماری غربی استفاده کردند. مسئولینی که خودآگاه یا ناخودآگاه این کار را کردند باید بازخواست شوند که چرا این گونه روح، قلب و کالبد حرم را نابود کردند؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا