جامعه

زوج‌های نابارور چگونه می‌توانند وام ۴ درصدی درمان دریافت کنند؟

اجرای سیاست جمعیتی در کشور ما یکی از دغدغه های جدی دولت ها در سال های اخیر بوده است و یکی از حوزه های مهم در این زمینه بحث ارائه خدمات مناسب و ارزان قیمت به زوج های نابارور برای درمان آنهاست. موضوعی که در دستور کار جدی وزارت بهداشت قرار گرفته و خود را در طرح هایی مانند گسترش مراکز درمان ناباروری، پوشش بیمه ای خدمات درمان ناباروری، اعطای وام به زوج های نابارور نشان داده است.

به گزارش تیتر اول، در حال حاضر حدود 40 مرکز عمومی درمان ناباروری در کشور وجود دارد که طبق اعلام وزارت بهداشت این تعداد باید از 1402 مرکز به 45 مرکز افزایش یابد تا از خدمات عمومی درمان ناباروری در تمامی استان ها برخوردار شود. همچنین بیمه و وزارت بهداشت وارد بحث پوشش بیمه ای درمان ناباروری شدند و این خدمت تا حد زیادی بیمه شد. اینکه بر اساس ماده 43 قانون حمایت از خانواده و جوانان، پوشش بیمه ای خدمات ناباروری به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت ارائه شد و دولت زیرساخت های ارائه خدمات و عقد قرارداد با بیمه های پایه را فراهم کرد. مراکز ناباروری بر این اساس با حمایت دولت در زمینه تزریق اعتبار در بیمه سلامت، هیات وزیران در پایان مرداد 1400 تایید کرد که خدمات درمان ناباروری از ابتدای سال 1400 بیمه می شود.

بر این اساس شرکت های بیمه حمایت از درمان زوج های نابارور را پذیرفته و پوشش 90 درصدی را برای این حوزه ارائه می کنند. ضمناً این پوشش بیمه ای در مراکز دولتی غیردولتی (جهاد دانشگاهی) و مراکز خصوصی با پوششی متناسب با هزینه مراکز دولتی غیردولتی برقرار شده است.

چه خدمات درمانی ناباروری تحت پوشش بیمه است؟

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، خدماتی که در حال حاضر برای هر یک از زوجین در سال در نظر گرفته می شود، بسته به نیاز و نوع ناباروری، شامل روش های لقاح مصنوعی ICSI یا IVF، انتقال جنین، لقاح داخل رحمی (IUI)، واژینال یا سونوگرافی شکم طبق پکیج خدمات واقع در مرکز ناباروری طرف قرارداد، داروهای ناباروری با پوشش 90 درصد، جراحی های ناباروری مردان، داروهای ناباروری مردان، تست های PESA، TESE، برخی از آزمایشات ژنتیک برای افراد مبتلا به آزواسپرمی تحت پوشش قرار می گیرد. طبق استانداردهای وزارت بهداشت.

شرایط وام برای زوج های نابارور

یکی دیگر از اقداماتی که برای حمایت از زوج های نابارور در نظر گرفته شده است، فراهم کردن امکان تامین هزینه های درمانی برای آنهاست. بر اساس بیانیه وزارت بهداشت از شهریور ماه 1398، بر اساس تبصره 16 قانون بودجه، وزارت بهداشت و بانک مرکزی دستورالعمل اعطای تسهیلات را تدوین و نسبت به وام های صادره از سوی بانک ها در رابطه با ارائه خدمات قرض الحسنه به زوج های نابارور

البته شرایط پرداخت وام در قالب مقررات بانکی است. بر اساس این طرح، تسهیلات درمان ناباروری به سه گروه از زوجین متقاضی درمان ناباروری اختصاص می یابد. زوج هایی که نیاز به خدمات اهدایی دارند، زوج هایی که نیاز به استفاده از داروهای وارداتی دارند که تحت پوشش بیمه نیستند و زوج هایی که حاملگی های پرخطر و گرانی دارند و نیاز به درمان IVF و ICSI دارند. بر این اساس متقاضیان پس از دریافت معرفی نامه از مرکز درمان ناباروری مربوط به یکی از این موارد، به دانشگاه علوم پزشکی در محل سکونت خود مراجعه و هماهنگی های اداری انجام می شود. واجدین شرایط برای دریافت وام باید بیمه پایه داشته باشند. سایر شرایط مانند شرط سنی زیر 45 سال، تابعیت ایرانی و شرایط بانکی شامل ضامن و غیره. لازم به ذکر است زوج های نابارور حتی در صورت دریافت خدمات درمانی در شهر دیگری، پس از دریافت معرفی نامه از این مرکز درمان ناباروری، باید درخواست وام را به معاونت آموزشی دانشگاه محل زندگی خود ارائه کنند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، مجموع اعتبارات اعطایی اعتبار مشخص است و هر زوج تنها یک بار می توانند از این اعتبارات استفاده کنند. كارشناسان وزارت بهداشت در معاونت علوم پزشكي وظيفه معرفي متقاضي به بانك كار در حدود سهميه كل استان و تعيين سقف اشياء انفرادي براي متقاضي را بر عهده دارند. دانشگاه ها. بازپرداخت حق الزحمه مشمول حداکثر 60 ماه (5 سال) و با نرخ کارمزد چهار درصد در سال می باشد.

لازم به ذکر است بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت در اعطای این فرصت متقاضی نیازی به دریافت پیش فاکتور بیمارستان یا تجهیزات ندارد و بانک های فعال موظف به رعایت سایر مقررات بانکی مربوطه می باشند. . قوانین و مقررات در اعطای وام متقاضیان نیز طبق لیست انتظار در بانک کار پذیرفته می شوند و فرآیند دریافت وام با توجه به شرایط بانک کار انجام می شود. لازم به ذکر است افراد پس از دریافت هر خدمت در سامانه های بیمه ای و اعتباری مربوطه وزارت بهداشت ثبت نام می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا