سلامت و تندرستی

شناسایی بیش از ۲۰ هزار زوج نابارور در استان کهگیلویه و بویراحمد

تیتر اول/ کهگیلویه و بویراحمد کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از شناسایی 20744 زوج نابارور در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

خبرنگار تیتر اول در گفت وگو با زهرا رادمنس افزود: بر اساس گزارش اپل، از 150 هزار و 649 زن 10 تا 54 ساله کهگیلویه و بویراحمد واجد شرایط ثبت نام در این سامانه، 13.77 درصد نابارور هستند.

وی بیان کرد: با اشاره به ناباروری و عوامل موثر بر آن گفت: ناباروری یکی دو سال بارداری، داشتن رابطه جنسی منظم و عدم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری نیست.

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ناباروری هم زنان و هم مردان را شامل می شود و ناباروری زنان شامل ناباروری اولیه و ثانویه است. حداقل یک بارداری حتی اگر باعث سقط جنین یا مرده زایی شده باشد، 40 درصد موارد ناباروری به عوامل زنانه مانند لوله های رحمی یا عدم تخمک گذاری و 40 درصد به عوامل مردانه مانند کاهش تعداد یا حرکت اسپرم مربوط می شود. ارزیابی همزمان ناباروری مردانه و زنانه و در حدود 15 تا 20 درصد موارد علت ناباروری ناشناخته است.

رادمنس گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از سامانه اپل، از 150 هزار و 649 زن 10 تا 54 ساله، 20 هزار و 744 نفر معادل 13.77 درصد در استان کهگیلویه و بویراحمد نابارور هستند. این آمار بر اساس افراد ثبت نام شده در این سامانه است و ممکن است نشان دهنده درصد ناباروری کل استان نباشد.

وی با اشاره به عوامل موثر بر ناباروری در استان، ادامه داد: عوامل متعددی بر باروری زوجین تاثیر می گذارد که از جمله آنها می توان به سن، آلودگی محیطی، استرس، وزن، رژیم غذایی، ورزش های شدید، تخمدان پلی کیستیک، آندومتریوز و. . . دارند.

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در سال های اخیر سن ازدواج به دلایل مختلف افزایش یافته و فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند دوباره در حال افزایش است. مواجه می شود و می تواند فرصت یک بارداری موفق و به موقع را از دست بدهد، در حالی که بهترین سن بارداری 18 تا 35 سال و بهترین سن بارداری 20 تا 30 سال است.

رادمنس تاکید کرد: آلودگی های زیست محیطی مانند سیگار، گازوئیل، دود رنگ و اگزوز خودروها خطر ناباروری را برای زنان و مردان افزایش می دهد. سموم موجود در دود سیگار باعث افزایش نرخ ناباروری در زنانی می شود که خودشان سیگار می کشند یا در معرض دود سیگار دست دوم (سیگار کشیدن توسط دیگران) هستند.

وی گفت: ناباروری به خودی خود باعث ایجاد استرس و مشکلات روانی می شود، چندین زوج به دلایل مختلفی می توانند استرس را تجربه کنند و این امر در مورد ناباروری صدق نمی کند، استفاده از تکنیک های تسکین عصبی نتایج درمان ناباروری را بهبود می بخشد.

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: وزن و وزن زیاد و همچنین وزن بسیار کم بر بارداری تاثیر می گذارد، در خانم هایی که قد بلند و بسیار کم وزن هستند تخمک گذاری نامنظم است و این افراد ممکن است دچار مشکل شوند. با ناباروری مواجه می شود و در نتیجه باعث ناباروری می شود. چاقی باعث چرخه های قاعدگی نامنظم، افزایش خطر ناباروری، افزایش خطر جراحی ناباروری، افزایش خطر سقط جنین و کاهش موفقیت در درمان ناباروری خواهد شد.

رادمنش افزود: رژیم متعادل ترکیبی از همه مواد غذایی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، غلات، لبنیات، مغزها و … است که در این صورت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. مطالعات نشان می دهد که مکمل ها و ویتامین ها مانند ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، روی، اسید فولیک و کلسیم باعث بهبود کیفیت اسپرم (گامت های مردانه) و افزایش خطر بارداری می شود.

به زنان توصیه می شود مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، چای شکلات و شیر شکلات را کاهش دهند، زیرا کافئین می تواند جذب آهن و کلسیم دو ماده مورد نیاز در دوران بارداری و رابطه جنسی را کاهش دهد. کافئین ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. .

یک متخصص باروری سالم در دانشگاه علوم پزشکی یاسوجا گفت: ورزش نقش مهمی در سلامت کلی دارد، باعث افزایش متابولیسم، کمک به کنترل وزن و کاهش حملات قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی سرطان ها می شود. ورزش شدید و بدنسازی باعث اختلال در روند تخمک گذاری در خانم ها و تشکیل اسپرم در آقایان می شود که باید از آن خودداری کرد، 30 دقیقه پیاده روی تند در روز برای بهره مندی از تمام فواید ورزش کافی است.

رادمنس گفت: بیماری تخمدان پلی کیستیک (تعداد زیادی کیست تخمدان) یک بیماری نسبتاً شایع در زنان در سنین باروری (15 تا 45 سال) است که در زنان مبتلا به این بیماری قاعدگی و تخمک گذاری نامنظم است یا اصلا وجود ندارد. . این بیماری یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است و حدود 5 تا 10 درصد زنان را مبتلا می کند، اما در کشور ما ایران نیز به دلیل رژیم غذایی ناسالم و استفاده از مواد نشاسته ای و وزن و وزن بالا، زنان را مبتلا می کند. به عنوان سبک زندگی و کاهش فعالیت بدنی بیشتر و حدود 15-12 درصد گزارش شده است.

وی افزود: آندومتریوز از آندومتر (آندومتر) ناشی می شود، وضعیتی که در آن بافت داخل رحمی یا آندومتر که مشخصه لایه داخلی رحم است، در خارج از رحم، از جمله تخمدان ها، سطح داخلی رحم قرار دارد. گفت. اعتقاد بر این است که لوله های رحمی و غیره. بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از علل ناباروری است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا