بهترین های کسب و کارعمومی

روش تعویض بلبرینگ کولر آبی

تعویض یاتاقان کولر آبی زمانی که سر و صدای زیادی از کولر شما شنیده می‌شود یکی از موارد ضروری است؛ اما گاهی نیاز به تعویض هم نیست و با یک سرویس ساده، می توانید مشکلات مربوط به یاتاقان کولر را حل کنید. ما در این پست آموزشی تلاش کرده‌ایم توضیحاتی درباره نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی برای شما شرح دهیم. پس اگر با مشکلات یاتاقان کولر آبی دست و پنجه نرم می‌کنید و می‌خواهید از نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی بیشتر بدانید؛ تا آخر این مقاله کوتاه، اما کامل همراه ما باشید.

از برترین متخصصین شهرتان رایگان قیمت بگیرید، با آن ها چت کنید و بهترین را انتخاب کنید.

ما در پست شناور کولر آبی، شما را با و سایر قسمت‌های کولر تا حدودی آشنا کردیم. در این جا می‌خواهیم شما را با یاتاقان کولر آبی آشنا کنیم و آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی را بررس کنیم.

یاتاقان کولر آبی چیست و چه وظیفه ای دارد؟

یاتاقان کولر آبی یکی از اجزای مهم و اصلی کولر می‌باشد، که وظیفۀ آن انتقال نیروی حرکتی به محور کولر است و در نهایت باعث حرکت بخش حلزونی یا همان پروانه کولر می‌شود. یاتاقان کولر، این کار را به کمک دو قطعه دیگر در کولر، به اسم های پولی و تسمه انجام می‌دهد. در واقع یاتاقان کولر، باعث روان و راحت تر حرکت کردن پروانه می‌شود.

محل قرار گیری یاتاقان ها در کولر آبی، در دو طرف محوری است که باعث حرکت پروانه کولر می‌شود و به دلیل حساسیت بالایی که در عملکرد کولر دارند، از قطعات مهم کولر آبی به حساب می‌آیند. .

انواع یاتاقان کولر آبی و اجزای تشکیل دهنده آن

به طور کلی بهترین یاتاقان هایی که برای کولر آبی استفاده می‌شود، به شرح زیر است

  • یاتاقان های لغزشی : یاتاقان های لغزشی از دو رینگ فلزی و چندین ساچمه تشکیل شده اند؛ که این دو رینگ به کمک ساچمه ها روی یکدیگر می لغزند و باعث حرکت محور پروانه کولر می‌شوند.
  • یاتاقان غلتشی : این نوع یاتاقان، نوعی از یاتاقان لغزشی است که در آن به جای ساچمه، از میله های کوچک فلزی استفاده شده است و همین میله های کوچک باعث حرکت دو رینگ و در نهایت چرخش محور اصلی پروانه می‌شوند.

یاتاقان بلبرینگ  این نوع یاتاقان با دو مورد قبل، ظاهری کاملا متفاوت دارد و دو رینگ، به دور خودشان به چرخش در می آیند و خبری از میله فلزی یا ساچمه نیست.

قبل از بررسی اینکه، از کجا بفهمیم یاتاقان کولر خراب است و نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی به چه صورت است بهتر است با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شویم. یاتاقان کولر شامل:

  • درپوش روغن
  • بدنه
  • پوش گرافیتی
  • ارتعاش گیر

چرا نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی داریم؟

یاتاقان کولر جزء قطعاتی است که به دلیل کارکرد زیادی که دارد، به سرعت فرسوده و خراب می‌شود، به همین دلیل نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی داریم، چرا که خرابی یاتاقان کولر، می‌تواند باعث از کار افتادن کولر و خراب شدن قطعات دیگر شود.

به غیر از فرسودگی این قطعه که به مرور زمان بوجود می‌آید و نیاز به تعویض آن، باید به سرویس کردن یاتاقان ها نیز توجه شود. روغن کاری یاتاقان ها برای روان و راحت تر حرکت کردن پروانه کولر، جزء خدمات مربوط به سرویس کولر آبی می‌باشد، که باید سالیانه انجام شود.

از کجا بفهمیم یاتاقان کولر خراب است؟

وقتی سرویس کولر آبی را انجام ندهید، روغن کاری یاتاقان‌ها هم، انجام نمی‌شود؛ در نتیجه باعث خشکی این قطعه و سخت کار کردن آن می‌شود که به دنبال آن شاهد کاهش راندمان کولر آبی خواهید بود. اما گاهی اوقات شما شاهد نشانه ها و علامتهایی هستید که نشان می‌دهد که یاتاقان کولر خراب است و نیاز به تعویض آن می‌باشد، از جمله:

  • سر و صدای زیاد کولر آبی.
  • سخت و سفت کار کردن پروانه کولر آبی.
  • سوختن موتور کولر آبی و احساس کردن بوی سوختگی.
  • خراب شدن محور پروانه، که به حرکت آن کمک می‌کند.

در صورت مواجه با علائم بالا، بهتر است از یک متخصص برای تعویض یاتاقان کولر آبی کمک بگیرید. اگر فردی فنی هستید و تمایل دارید که خودتان این کار را انجام دهید، ما در ادامه به توضیح گام به گام تمامی مراحل تعویض یاتاقان پرداخته ایم.

آموزش نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر هم مانند دیگر قطعات کولر، گاهی اوقات نیاز به تعویض دارد و فقط تمیز کردن و یا روغن کاری آن کافی نیست. ما در ادامه مطلب به، آموزش تعویض یاتاقان کولر آبی می‌پردازیم. دقت کنید که تمامی مراحل را به دقت انجام دهید و حتما موارد ایمنی را رعایت کنید.

از جمله وسایل و تجهیزاتی که در روند تعویض یاتاقان ها، نیاز دارید، یک عدد آچار یکس و یک عدد آچار تختاست که به شما در باز کردن پیچ و کهره ها کمک می‌کنند.

مرحله اول تعویض یاتاقان کولر آبی

قبل از هرچیز برق کولر را قطع کنید و آب ورودی کولر را هم از منبع ببندید. حالا باید دریچه و قاب کولر را باز کنید تا بتوانید به یاتاقان کولر آبی دسترسی داشته باشید. بعد از باز کردن قاب کولر لازم است که تسمه پروانه کولر را باز کنید تا فضای لازم برای باز کردن یاتاقان را داشته باشید.

مرحل دوم نحوه تعویض یاتاقان کولر

حالا که به یاتاقان ها دسترسی دارید، باید اول به کمک آچار آلن، پولی پروانه را باز کنید. یاتاقان به بدنه کولر و محور پروانه وصل است، به همین دلیل باید به وسیله‌ی آچار بکس مناسب، پیچ های نگه دارنده‌ی یاتاقان معیوب را نگه دارید و به وسیله‌ آچار تخت مهره‌های پیچ را باز کنید.

پس از باز شدن پیچ و مهره‌ها، پروانه و محور آن را کمی به سمت بالا حرکت دهید تا یاتاقان معیوب برای بیرون آمدن از محور آزاد شود. حالا کافی است که یاتاقان کولر که معیوب است را با دست بگیرید و آن را از محور پروانه بیرون آورید.

مرحله سوم تعویض یاتاقان کولر آبی

حالا که یاتاقان خراب را بیرون آورده اید، باید یک عدد یاتاقان سالم و مناسب را به جای آن نصب کنید. پیش از نصب کردن هر کدام از یاتاقان‌ها، لازم است که داخل آنها را با روغن چرب کنید. سپس یکی از یاتاقان ها را در یک طرف انتهای محور پروانه قرار دهید و پیچ ها را محکم کنید و یاتاقان بعدی را در انتهای سر دیگر محور پروانه قرار داره و محکم کنید.

در آخر، یاتاقان سالم را به وسیله روغندان و با روغن مقاوم در مقابل رطوبت، روغن کاری کنید. دقت داشته باشید که استفاده از یاتاقان‌هایی با اجزای پلاستیکی صحیح نیست.

اما نکته مهمی که باید برای جلوگیری از خرابی یاتاقان به آن توجه کنید، این است که حتما به صورت دوره‌ای یاتاقان و قطعات داخلی کولر را روغن کاری و تمیز کنید، از آنجایی که کولر در محیط باز قرار دارد، بیشتر در معرض گرد و غبار است.

دلایل صدای زیاد کولر آبی چیست؟

از دلایل اصلی ایجاد صدا از کولر آبی و صدای جیر جیر از آن، خشک شدن یاتاقان کولر آبی است. از دیگر ایراداتی که ممکن است در اثر خشکی یاتاقان بوجود بیاید، خراب شدن محور پروانه، سخت و با فشار کار کردن محور پروانه و سوختن موتور کولر آبی می باشد. در این چنین مواردی، حتما باید یک متخصص  ، آن را بررسی کند و به سرویس و یا تعویض یاتاقان کولر آبی بپردازد.

با ثبت سفارش سرویس و تعمیر کولر آبی، تعویض یاتاقان کولر آبی را می‌توانید به متخصصین سرویس و تعمیر کولر آبی در «خدمت از ما» بسپارید. همچنین اگر می‌خواهید از قیمت یاتاقان کولر آبی بیشتر بدانید حین درخواست سرویس خود از تعمیرکار کولر برای تعویض یاتاقان کولر، این سوال را بپرسید.

 

دکمه بازگشت به بالا