عمومی

روسیه و باتلاق اوکراین – تیتر اول

پوتین که دستور حمله به همسایه آشفته اوکراین را صادر کرد، دو هدف داشت: اول تخریب زیرساخت های نظامی و سپس تغییر ساختار سیاسی کشور.

پوتین با توجیه این واقعیت که رئیس جمهور جدید و بی تجربه اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، در سه سال گذشته به مرکز حضور شکست خورده آمریکا و ناتو تبدیل شده و باید برکنار شود، به بیراهه رفته است.

رئیس جمهور روسیه از واژه نئونازی های اوکراینی برای اشاره به رهبران اوکراینی استفاده کرد تا حمله ارتش روسیه به اوکراین را توجیه کند.

روسیه بارها نسبت به تلاش های زلنسکی برای پیوستن به ناتو ابراز نگرانی کرده و مدعی شده است که مسکو سیاست سرکوب اقلیت روسی زبان در اوکراین را دنبال کرده است.

تحلیل واقع بینانه بحران اوکراین نشان می دهد که ایالات متحده و غرب از مدت ها قبل به شدت نگران افزایش توان نظامی روسیه و نفوذ فزاینده آن در خلیج فارس، غرب آسیا و شمال آفریقا بوده اند.

سیگنال های گمراه کننده از سوی ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اوکراین باید به ناتو و اتحادیه اروپا بپیوندد، رئیس جمهور جدید اوکراین را خوشحال کرد و اوکراین راه رویارویی آشکار با روسیه همسایه را انتخاب کرد که خشم پوتین را برانگیخت.

تصمیم عجولانه رئیس جمهور روسیه برای حمله به اوکراین در واقع تله ای است که ناتو و آمریکا علیه روسیه گذاشته اند و به پوتین این فرصت را داد تا سخت ترین و خطرناک ترین گزینه را انتخاب کند.

در دو هفته گذشته، نیروهای روسیه بسیاری از زیرساخت‌های نظامی اوکراین را نابود کرده‌اند، اما این کشور هنوز به هدف خود برای حذف تهدیدات ناتو از مرزهای خود نرسیده است.

ارتش روسیه نیز متحمل خسارات سنگین شد زیرا ایالات متحده و ناتو دوست جدید خود زلنسکی را تنها گذاشتند، اما انواع تسلیحات مدرن را در اختیار ارتش اوکراین قرار دادند.

هدف آمریکا و ناتو طولانی کردن بحران اوکراین و تبدیل جنگ علیه این کشور به سمت فرسایش است تا ارتش روسیه به مرور زمان آسیب جدی ببیند و قدرت حمله خود را از دست بدهد.

فرسایش جنگ روسیه در اوکراین در نهایت به ضرر روسیه خواهد بود، زیرا تجربه نظامی نشان می دهد که اگر قوی ترین ارتش های جهان نتوانند به اهداف خود برسند و در مدت زمان کوتاهی وارد یک جنگ فرسایشی شوند، عواقب آن برای چنین ارتش هایی خواهد بود. شکست داد. با گذشت زمان، این امر آشکار خواهد شد.

جنگ ویتنام، جنگ ارتش سرخ شوروی سابق علیه مردم افغانستان، جنگ ارتش فرانسه علیه مردم الجزایر، جنگ عربستان با مردم یمن و جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران و شکست ارتش صهیونیستی. جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006 نمونه خوبی از این تجربه نظامی است.

اگرچه روسیه پیروزهای نسبتاً بالایی در برابر ناتو و اتحادیه اروپا در برابر مسکو کسب کرده است، اما به مرور زمان کارایی خود را از دست خواهند داد.

یکی از اهرم های فشار ولادیمیر پوتین بر اتحادیه اروپا تعلیق صادرات گاز است اروپا وارد خواهد کرد.

از سوی دیگر مهاجرت تقریباً 4 میلیون شهروند اوکراینی به کشورهای اروپایی مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای کشورهای اتحادیه اروپا که با بحران انسانی مواجه هستند، به همراه خواهد داشت.

اما یکی از مزیت های کشورهای اروپایی این است که برای هر بحرانی راه حل مناسبی پیدا می کنند و این کشورها در درازمدت تلاش خواهند کرد جایگزین مناسبی برای گاز روسیه پیدا کنند.

تحریم های شدید مالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، اخراج بانک های روسی از سیستم مبادلات مالی سوئیفت، اخراج دیپلمات های روسی از آمریکا و کشورهای اروپایی، ممنوعیت ورود هواپیماهای مسافربری روسی به فرودگاه های اروپایی و … انتقال تجهیزات نظامی مدرن اوکراین به طور مخفیانه بخشی از تلاش های آمریکا، ناتو و اروپا برای شکست روسیه است.

بنابراین، اگر روسیه نتواند به موقع دولت ولادیمیر زلنسک را سرنگون کند و یک دولت وابسته تشکیل دهد، ارتش روسیه در درازمدت از ارتش سرخ شوروی سابق در افغانستان متضرر خواهد شد و این همان باتلاقی است که آمریکا و اروپا به دنبال آن هستند. روسیه اوکراین را ایجاد کرده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا