بین الملل

ارزیابی تازه ناتو از جنگ اوکراین

به گزارش آسوشیتدپرس، ایرنا بامداد پنجشنبه گزارش داد که دبیرکل ناتو گفت که این سازمان هیچ نشانه ای از تغییر در اندیشه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای کنترل کل اوکراین و تغییر شکل نظم بین المللی مشاهده نمی کند.

وی افزود: نیروهای روسی با تغییر موضع خود در تلاش هستند تا عملیات گسترده ای را در شرق اوکراین انجام دهند.

استولتنبرگ گفت: “ما در حال حاضر در مرحله حساس جنگ هستیم و روسیه نیروهای خود را از شمال اوکراین برای تقویت، تامین و تسلیح مجدد و سپس نقل مکان به شرق کشور خارج می کند. ما انتظار داریم یک حمله بزرگ در شرق اوکراین انجام شود. گفت.”

با این حال، او از پوتین خواست تا با حسن نیت پشت میز مذاکره بنشیند و راه حلی سیاسی پیدا کند.

به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از این اعلام کرده بود که ائتلاف ناتو ده ها هزار نیروی اوکراینی را آموزش داده است.

دبیرکل ناتو گفت که نیروهای مسلح اوکراین اکنون مجهزتر، آموزش دیده تر و فرماندهی بهتری نسبت به گذشته دارند.

در 21 فوریه، رئیس جمهور روسیه استقلال جمهوری های دونتسک-دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و از بی تفاوتی غرب نسبت به نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه، 26 مارس، پوتین به اصطلاح «عملیات ویژه» را علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد. درگیری در اوکراین و واکنش به اقدامات روسیه همچنان ادامه دارد.

جنگ در اوکراین اکنون دومین ماه خود را آغاز کرده است و در حالی که رئیس جمهور اوکراین از کشته شدن 16000 سرباز روسی خبر می دهد، وزارت دفاع روسیه تایید کرده است که تاکنون تنها 1351 نفر کشته شده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 3.7 میلیون اوکراینی آواره و بیش از 1563 غیرنظامی در این جنگ کشته شده اند.

4949

دکمه بازگشت به بالا