رنو شانس زیادی ندارد – تیتر اول
زمزمه های اخیر در مورد بازگشت شرکت های فرانسوی رنو و پژو به ایران و همکاری آنها با خودروسازان داخلی وجود دارد. البته به نظر می رسد این شرکت که طرف قرارداد رنو در ایران (پارس خودرو) است ، تمایل چندانی برای از سرگیری همکاری با آن ندارد.
به گزارش تیتر اول ، پس از تولد مجدد برجاما ، بار دیگر گمانه زنی در مورد احتمال بازگشت به شرکت های خودروسازی خارجی که قبل از تحریم ها در ایران فعال و همکاری می کردند ، وجود داشت. در همین حال شرکت فرانسوی رنو می خواهد فعالیت خود را با خودروسازان ایرانی از سر گرفته و پس از لغو تحریم ها به ایران بازگردد.
به دنبال ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند آتلانتیس ، به نظر می رسد احتمال بازگشت پژو به ایران کم شده است اما شایعات بازگشت رنو همچنان پابرجاست.
با توجه به اینکه شرکای خارجی طی 16 سال گذشته خیلی به ایران وفادار نبوده و در فواصل زمانی مختلف همکاری و قطع همکاری کرده اند ، بازگشت آنها چندان منطقی به نظر نمی رسد. زیرا پس از تحریم صنعت خودروی ایران ، خودروسازان و مجتمع خودرو (شامل خودروسازان ، قطعه سازان و زنجیره های تأمین) علاوه بر اینکه در سایه تحریم ها تحت فشار زیادی قرار داشتند ، “مصافحه” را به شرکای خارجی بدهکار بودند. “” در یک پوسته گردو “و آنها را قرار دهید. این به دلیل تعداد زیادی اتومبیل فروخته شده به مشتریان تحت فشار بیشتری قرار گرفت.
با این حال ، برخی از فعالان این صنعت بازگشت رنو را تأیید کرده و معتقدند که این خودروساز فرانسوی در سال های اخیر منتظر لغو تحریم ها برای بازگشت به ایران و از سرگیری همکاری بوده است. البته به نظر نمی رسد که دوره رنسانس کلمه “بازگشت” را خیلی قبول ندارد ، زیرا معتقد است که آنها ایران را به طور کامل ترک نکرده اند و فقط همکاری را به حالت تعلیق درآورده اند.
در واقع شرکت فرانسوی رنو برای دومین بار در سال 1397 پس از آغاز تحریم ها در پی لغو توافق هسته ای و خروج آمریکا از برج ، همکاری با خودروسازان ایرانی را متوقف کرد و ایران را ترک کرد. پس از خروج رنو از ایران ، سایپا (دقیق تر ، پارس خودرو) باقی ماند و بسیاری از تعهدات L90 و Sandro که به مشتریان فروخته شد اما نتوانست آنها را انجام دهد و به مشتریان ارائه داد. بنابراین ، برای برخی از ساندروها ، این شرکت مجبور شد محصولات سایپا دیگر را جایگزین آنها کند و تندر 90 مجوز شماره گذاری را تا آنجا که می توانست تکمیل شود دریافت کرد و به صاحبان آن ارائه داد.
در جولای سال گذشته ، معاون سایپا نیز از بدهدی از شرکای تجاری خود شکایت کرد وی این امر را چالشی جدی برای سیستم تجاری سایپا دانست و خاطرنشان کرد که شرکای تجاری ما علی رغم تعهدات و توافقات خود به قول های خود عمل نکرده و از ادامه همکاری امتناع ورزیده اند. در نتیجه ، ما 49000 معوق معوقه داشتیم و مجبور شدیم سه خودرو در حال تولید را جایگزین آنها کنیم. در نتیجه ، بیش از 140،000 وسیله نقلیه به سایپایی سپرده شد ، اما موضوع سازمان یافته و مسئولیت های آنها به آنها سپرده شد.
سرانجام ، پس از مکاتبات ، مراجعات و مذاکرات فراوان با سازمان های مرتبط در ماه نوامبر گذشته ، سازمان محیط زیست پیش بینی کرد که اتومبیل ها از 99 به 98 تغییر یابد ، با 3000 شماره گذاری خودرو و ترخیص از محصولات خانواده رنو، موافقت کرد.
این مسئله همچنین در رابطه با خروج پژو از ایران و قطع همکاری ایجاد شد که مشکلاتی را برای ایران خودرو ایجاد کرد.
با خودروسازان خارجی دوباره همکاری کنید و همکاری نکنید
در همین رابطه ، محمدرضا نجفی منش ، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن همگن صنعت ، کشش و ساخت قطعه در یک جلسه مجازی گفت که دولت باید در مورد بازگشت پژو از صنعت خودرو خارج شود. و رنو به ایران. بازگشت رنو و پژو با توجه به اینکه این شرکت ها داوطلبانه ایران را ترک نکردند ، تحت فشار آمریکا مجبور به تعلیق همکاری شدند و بر این اساس بخشی از سرمایه خود را ترک کردند ، کار بدی نیست.
وی افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت های خودروسازی در جهان در حال ادغام هستند و با این وجود ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت های رده سوم و چهارم در جهان است. اگر بتوانیم در این مجموعه شرکت ها را با هم ترکیب کنیم و مجموعه هایی را بسازیم ، مطمئناً در جهت منافع صنعت خودرو عمل کرده ایم. بنابراین بهتر است دوباره با شرکای خارجی کار کنیم تا چنین دولتی خارج از کنترل صنعت خودرو باشد. دولت فقط باید صنعت خودرو را رصد کند.
روند کار با خارجی ها باید بررسی شود
در این نشست مجازی ، محمدرضا معتمد – مدیرعامل سابق ICAP (سرمایه گذاری مشترک بین ایران خودرو و پژو فرانسه) – ضمن اشاره به اینکه در روزهای اوج صنعت خودرو ، شاهد ظرفیت خالی منجر به افزایش قیمت بودیم ، گفت: بازگشت شرکای خارجی ما باید ظرفیت را بسنجیم. باید اعتراف کنیم که یک ماشین یک شبه نیست ، اما می تواند یک شبه عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین ، فضای بالا همیشه فریب خورده است. اگرچه ما باید از این قدرت به درستی استفاده کنیم.
وی با تأکید بر حداکثر جذب ، اظهار داشت که فرآیند جذب باید با توجه به شرایط تحریم ها بررسی شود تا حداکثر میزان آن را داشته باشد. با این وجود ، حجم نیروی کار با توانایی بالقوه در ایران بسیار مناسب است و تنها لازم است این ظرفیت را که در اسناد قبلی خالی است ، تحقق بخشیم.
فرانسوی ها شریک خوبی نیستند
سیلک مدنی ، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نیز در مورد بازگشت رنو و پژو به ایران صحبت کرد و تأکید کرد که عادی سازی روابط در بخش خودرو و نبود فضای رقابتی نه تنها به صنعت کمک نمی کند ، بلکه باعث خواهد شد در شرایط فعلی ، حواس باید بسیار متمرکز باشد. در زمان تحریم ها معمولاً برنامه هایی وجود دارد که پس از رفع تحریم ها فراموش می شوند و پس از مدتی می بینیم که همه دستاوردها فراموش می شوند.
وی گفت: “هنگامی که فروش نفت کاهش یافت ، کشور به سمت برنامه ریزی جامع حرکت کرد ، اما پس از از سرگیری فروش نفت ، برنامه ریزی فراموش شد.” تحریم ها همیشه نوسان داشته اند. پس از انقلاب ، ما هشت سال درگیر جنگ اجباری و بقیه در جنگ اقتصادی بوده ایم و ایالات متحده همیشه تلاش کرده تا ایران را تحریم کند.
مدنی گفت: “تجربه خوبی در صنعت خودرو به خصوص همکاری با فرانسوی ها وجود داشت.” فرانسوی ها شرکای خوبی نیستند و فن آوری را به خوبی منتقل نمی کنند. رفتار آنها واقعی نیست و هر زمان فرصتی دیدند با ما همکاری می کنند در غیر اینصورت همکاری را متوقف می کنند. ما باید بتوانیم تولید خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و برای انتقال دانش با سیستم عامل های داخلی کار کنیم. اکنون هم دانش و هم توانایی انجام این کار را داریم. اگر 50٪ از ظرفیت تولید خودرو در یک پلت فرم محلی باشد ، می توانیم در مذاکرات یک برنده داشته باشیم.
مدیرعامل سابق سایپا ضمن تأکید بر اینکه رشد بدون اتصال به دنیا غیرممکن است ، گفت: اگر بهترین خودروها را تولید کنیم اما با دیگر خودروسازان دنیا رقابت نکنیم ، مثمر ثمر نخواهد بود. ما باید ارتباطات جهانی داشته باشیم ، اما همچنین باید نظارت و نظارت داشته باشیم ، نه اینکه شرکت ها آنچه را که می خواهند انجام دهند.
همه اینها در حالی است که بررسی وب سایت Keds و آمار فروش ارائه شده توسط شرکت پارس خودرو در آوریل سال جاری نشان می دهد که این شرکت تمام دوره های باقی مانده سالهای گذشته (که در نیمه دوم سال 1399 و سپتامبر گذشته انجام شده است) را به اتمام رسانده است. حدود 326 واحد به مشتریان تحویل داده شد) ، در آوریل 1400 فقط یک واحد فروخته شد.
شاید این گواه این است که پرونده رنو در ایران بسته خواهد شد و با توجه به تکمیل رنو باقیمانده و فروش تقریباً صفر ، احتمال بازگشت رنو به پارس خودرو و از سرگیری تولید این محصولات را کاهش می دهد. بعلاوه ، در بحث های شفاهی با آن شرکت ، به نظر نمی رسد که این همکاری مجدد در نظر گرفته شده باشد.
بر این اساس ، احتمالاً هدف تولید تندر 90 ایرانی “آزار و اذیت” مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در ماه ژوئیه گذشته باید برداشته شود.
سید جواد سلیمانی گفته بود که پلت فرم طراحی شده در پژوهشگاه خودروی دانشگاه علم و صنعت بر اساس پلت فرم پایه N90 ساخته شده است و بنابراین تولید محلی خودروهای L90 در این سیستم عامل بین سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران ، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا. بررسی و پیگیری کنید. به گفته وی ، خودروی طراحی شده توسط دانشگاه علم و صنعت قرار بود در سال 2016 تولید شود ، اما وضعیت موتور و گیربکس مشخص نیست.
انتهای پیام