اقتصادی

۴۰ هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟/ سرمایه تامین شود؛ قیمت‌ها کاهش می‌یابد

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو ، اگر نیاز کشور در صنعت خودرو برآورده شود ، سرمایه گذاری باعث افزایش تولید می شود و قیمت ها در پنج تا شش ماه کاهش می یابد. در عین حال ، روش قیمت گذاری در دو سال گذشته باعث شده است به طور متوسط ​​20 میلیارد تومان ضرر برای هر تولید کننده خودرو و در مجموع حدود 30 میلیون تومان برای هر خودرو ایجاد شود.

به گزارش تیتر اول ، دیروز (شنبه) در نمایش ویژه گفتگو بود سوال اختلال در بازار خودرو این جلسه با حضور عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو در دانشگاه علم و فناوری برگزار شد. گفتنی است ، رضا شیوا ، رئیس شورای رقابت و مرتضی شجاعی ، کارشناس صنعت خودرو ، در مورد این برنامه و رابطه آن اظهار نظر کردند.

امیرحسن کاکایی در این برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر انواع مختلفی از سازمان های نظارتی و امنیتی بر دو تولید کننده اصلی خودرو در کشور نظارت دارند. ما همچنین 28 تولیدکننده خودرو شخصی داریم که به دلیل تحریم تقریباً تعطیل شدند. با این تحولات قیمت ، دو تولیدکننده اصلی خودرو نیز تولید را متوقف کردند اما با تمام تدابیری که دولت طی دو سال گذشته روی داده است ، تولید خودرو به حدود 760 هزار دستگاه در سال رسیده است. اگر اقتصاد و قیمت گذاری بهبود یابد ، اکنون می توان تولید خودرو را به حدود 1.2 میلیون واحد افزایش داد.

عضو هیئت علمی دانشکده صنعت خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن تأکید بر اینکه این تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو شده است ، افزود: “تحریم های فعلی نسبت به دور قبلی تحریم ها در سال 1391 سخت تر شده است.” قیمت های این خودرو طی دو سال گذشته به گونه ای بوده است که هر تولید کننده خودرو به طور متوسط ​​حدود 30 میلیون تن در هر اتومبیل از دست داده است. تولیدکننده خودرو در فوریه 1397 هر پراید را با قیمتی 38 میلیون و 800000 تومانی ارائه داده است و قیمت 90 میلیون پراید در بازار هیچ ارتباطی با تولیدکنندگان خودرو ندارد. سوال من برای آقای شیوا این است که آیا آنها اصلاً شرایط مضر تولید کنندگان خودرو را قبول دارند؟ آیا آنها می پذیرند كه در دو سال گذشته ، دو تولیدكننده بزرگ اتومبیل متحمل ضرر و زیان 40 هزار میلیارد تومانی شده اند؟

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت مواد اولیه در دو سال گذشته سه برابر شده است ، افزود: قیمت خودروها باید براساس روند هزینه یا حاشیه بازار باشد. خودروساز باید برای افزایش گردش تولید خود سرمایه گذاری کند ، در این صورت قیمت ها در پنج تا شش ماه کاهش می یابد.

مرتضی شجاعی ، دیگر کارشناس بازار خودرو نیز گفت: “در شرایط فعلی بازار و با جستجوی آدرس های اینترنتی ، خودروهای تهی مدل مدل 1397 را نیز می یابیم که نشان می دهد برخی افراد برای دو سال در خودروهای تولید داخل سرمایه گذاری کرده اند.” این نشان می دهد که هم سیاستمدار و هم تهیه کننده مسیری را طی کرده اند که فرد را متقاعد کرده است که بیش از دو سال بخوابد.

وی با بیان اینکه ساختار حکومتی ایران مورد تحریم ها و تهدیدات از غرب ، به ویژه آمریکا قرار گرفته است ، افزود: استراتژی ها و سیاست های خودروسازی ما صحیح نبوده است ، زیرا اگر اینگونه بود ، پراید یا 405 به این ترتیب نبود. پس از این همه تولید شده است. ” سال به این قیمت و کیفیت می رسد و با خروج از خط تولید قیمت نیز افزایش می یابد.

شجاعی تأکید کرد: ما از اسفند سال گذشته فروش فوری نداشته ایم اما طبق اخبار منتشر شده ، اتومبیل های پرمصرف از خط تولید خارج می شوند و اظهار نظرهایی وجود خواهد داشت که شما منتظر 100 میلیون تومان پراید هستید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا