فرهنگ و هنر

رفتار هیئتی ها قبل و بعد از محرم باید متفاوت باشد

تیتر اول/ کما این سخنران مذهبی یادآور شد: ما که در دهه محرم وقت می گذاریم و به جلسه می آییم باید تحت تأثیر تشکل امام حسین (ع) باشیم و رفتار ما قبل از ماه محرم با رفتار بعد از ماه محرم متفاوت باشد. .

حجت الاسلام هادی الیاسی در هفتمین شب سوگواری هادیم الرضا(ع) که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد اهمیت حضور در کنار امام حسین(ع) را بیان کرد و افزود: ایشان از دنیا رفتند، عاقبت به خیر شد. خوب؛ حسین بن علی (علیه السلام) به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نور آسمان و زمین است.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. داستان های مربوط به انبیا در قرآن کریم آموزنده است و کشتی نوح که کشتی نجات مردم مؤمن بود یک واقعیت تاریخی است.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) تصریح کرد: برخی حقایق تاریخی بیان شده در قرآن کریم را انکار می کنند و ماجرای حضرت نوح را در فضای مجازی غیرواقعی معرفی می کنند. یعنی تا زمانی که شواهد تاریخی برای این وقایع وجود داشته باشد.

وی ماجرای رویارویی حضرت نوح و فرزندش را که در قرآن کریم ذکر شده، مایه عبرت همه مردم دانست و گفت: پیامبر از نظر پدر فرزندش را نصیحت کرد و به او فرمود. ، «ارکب معنا، لاتکن با کفار»; حضرت نوح (علیه السلام) از فرزندش خواست که همراه او سوار کشتی شود و با کافران نباشد، اما پسرش در پاسخ به این دستور پیامبر خدا، او را مسخره کرد.

ایلیاسی یکی از دلایل پرهیز از مصاحبت امام را همنشینی بد برشمرد و تصریح کرد: باید مواظب باشیم که با افراد ناشایست معاشرت نکنیم. اگر یک سیب ناسالم را در جعبه سیب های سالم قرار دهیم، خواهیم دید که چگونه همه سیب ها را خراب می کند.

وی با اشاره به سابقه برخی از مردم که به دلیل گذراندن وقت با افراد بد، از نعمت الهی محروم شدند، افزود: یاران امام حسین (ع) به این دلیل خوب شدند که با افراد صالح وقت گذراندند.

الیاس خاطرنشان کرد: گاه رفاقت مانند همان رفاقت روزانه است، اما گاهی رفاقت در قالب یک فکر رایج ظاهر می شود; ما ممکن است در ظاهر با کسی زندگی نکنیم، اما تحت تأثیر افکار افراد خارج از کشورمان هستیم، آنها جوامع فکری هستند.

وی یادآور شد: ما که در دهه محرم وقت می گذرانیم و به هیئت می آییم باید با دستگاه امام حسین (ع) ما را تحت تأثیر قرار دهد و رفتار ما قبل از ماه محرم با رفتار بعد از ماه محرم متفاوت باشد.

الیاسی گفت: جوانی به مشهد آمد و شنید که مرحوم حاج شیخ عباس قمی نیز در مشهد هستند. جوان خواستار ملاقات شیخ شد، شیخ پس از صحبتی پرسید اهل کجایی؟ جوان گفت اهل نجف هستم، شیخ پرسید در نجف هستی، امیرالمؤمنین (ع) هم تشریف می‌آورد؟ جوان گفت «بله» من هر روز می روم، شیخ دستی به شایستگی او زد و گفت عجیب است که هر روز به حرم امیرالمومنین (ع) می روی، اما هر چه نگاه کردم، رفتم. علی (علیه السلام) را در خود رنگ و صورت نبینم.

وی در پایان با اشاره به شهادت فرزند شش ماهه حضرت سیدالشهد علیه السلام گفت: حضرت علی اصغر علیه السلام سند مظلومیت امام حسین علیه السلام است و به فرموده امام. صادق علیه السلام وقتی سرش از بدن آویزان شد در حالی که بر دست امام حسین بود، خون گلویش را در دست دیگرش جمع کرد و به آسمان پرتاب کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا